Egypten 1989

1989-12-01 – 1989-12-29

1989-12-01, Stockholm
På Arlanda vid 17-tiden, vi flyger med Egypt Air och planet försöker lyfta 20:30 med får tvärnita och vända tillbaka. Gör ett andra försök 21:45 och då kommer vi iväg. Vi fick seg kyckling och gammalt kallt ris. Tittade på tv och en massa fulla finnar.

1989-12-02, Kairo
Vi landade i Kairo 2:30, tog buss in till central Kairo, Tahrir Square för 10 pund. Vi hängde på torget till klockan 6:30 då vi gick upp till Hotel Des Roses på Talaat Harb Street. Vi fick ett bra rum med balkong och utsikt ner mot gatan, 8 pund per person. Sov till 11:00. Vi gick ner till Wimpy och åt lammburgare, smakar inget vidare. Vi tog tunnelbana till tågstationen och köper tågbiljetter till Luxor, kostar 21 pund. Var på ett café och fikade och tog tunnelbanan tillbaka. Vi gick till Ramses Hilton och växlade pengar och tittade på papyrusmålningar, gick nerför Nilen till Nile Hilton och köpte en karta över Kairo. Drack en cola och gick hem till vårt hotell. Vi fick ett större rum, fortfarande med en bra balkong. Vi åt dyrt och gott på kvällen på Grand Hotel.

1989-12-03
Frukost på hotellet, ute på stan vid 11:00 och vi knallar ner till Tahrir Square och går till Egyptian Museum. Väldigt mycket fina prylar, mycket Tutankhamon och en intressant modell över hur man tror att pyramidområdet i Giza såg ut när det byggdes. Efter det gick vi till Nile Hilton och drack en cola. Vi tog en båt en bit på Nilen ner till Old Cairo, väldigt slummiga områden. Vi gick runt där en stund och gick tillbaka mot stan, tog tunnelbana till Sadat och gick till Nile Hilton och åt pasta. Vi gick vi hemåt, köpte lite choklad på vägen. Jag tappade min kamera i hotellgolvet, kraftigt, så min eyefinder blev mosad. Jag lyckades laga den och kameran verkar fungera, dock med lite plåster på. Vi gick på bio på kvällen och såg The Presidio, 1,80 pund, ett väldigt liv i salongen.

1989-12-04
Frukost på hotellet vid 10:00, efter frukost tog vi buss ut till Giza. Vi hyrde en guide med kamel och häst som vi turades om att rida, det kostade 15$. Kamelen var hemsk men hästen var trevlig. Efter ridturen runt i området gick vi en egen rundtur nära pyramiderna, och gick upp en bit på sidan av Cheopspyramiden. Mycket kul och intressant att se. På vägen tillbaka stannade vi också en stund vid Sfinxen, även den kul att se, ser mindre ut i verkligheten. Vi åt kebab med en tysk på en restaurang i Giza. Vi tog bussen hemåt, gick till Nile Hilton, växlade pengar och skrev vykort som vi skickade direkt från hotellet. Jag framkallade snabbt en rulle pappersfilm bara för att kolla om kameran är ok, och det är den. På kvällen tog vi några öl på Grand Hotel, det är filmfestival i stan och de hänger precis utanför vårt hotell, fullt med folk och ett väldigt liv.

Med några öl i kroppen vågade vi smaka på gatuståndens kebab, de ser ganska slemmiga ut men smakar verkligen jättebra, det kommer att bli fler.

1989-12-05, Luxor
Uppe 5:30 och frukost på hotellet, tunnelbana till tågstationen. Först gick vi på fel tåg men det rätta till sig till slut. Tåget gick 7:30. Bra vagnar med stora stolar, satt och läste och sov. Vi åt lunch vid 15-tiden, kött med gult ris för 8 pund. Vi är framme i Luxor klockan 20:30, fullt med egyptier på stationen som försöker ragga kunder. Vi knallar ner till Abu El Haggag Hotel, bredvid Luxor Tempel. Luxor är en fin stad, hotellet är också fint med fin utsikt över Luxor Tempel och Nilen. Vi tar en tur på stan, Köper kycklingmackor som blir en sen middag.

1989-12-06
Uppe vid 10:00, frukost på hotellet. Vi går ner till Luxor Tempel och tar en tur där, ett fint tempel. Jag tappar mina Vuarnet solglasögon. Vi tar häst och vagn och åker till Karnak Tempel, går runt och fotar och blir guidade av en polis. Detta är också ett fint tempel. Vi tar häst och vagn tillbaka till stan, vi går till Shine Burger som ligger granne med Savoy Hotel, ett bra ställe med goda burgare, 6 pund. Växlade pengar på Savoy, lämnade in en rulle film för framkallning. Göran köpte en 5kg tung granitfigur av en farao, efter det tog vi en öl på hotellet. Vi gick tillbaka till Luxor Tempel på kvällen och fotade nattbilder, riktigt häftigt. Käkade spaghetti bolognese på kvällen på Wena Hotel, 8 pund.

1989-12-07
Uppe vid 10:00, frukost på hotellet. Vi tog en båt över Nilen för 25 piastre. Vi pratade med en dansk läkare på båten, han har bott här i åtta år. På andra sidan Nilen fixade vi en guide med två åsnor som vi hyrde, 20 pund för guiden och 12,50 pund per åsna. Vi red igenom byn till Ramses III-templet och uppför berget förbi Ramesseum och The Noble Tombs in till The Valley of The Kings. Vi knallade runt där en stund och in i Tomb of Tut Ankh Amun, Tutankhamons grav. Var även inne i några andra gravar. På vägen hem red vi förbi guidens hus, han bjöd såklart in oss på te och lite tv-tittande. Huset har lerväggar och trampat jordgolv. Efter te-pausen går vi tillbaka till färjan, det var en bra tur på 5 timmar. Vi tar båten tillbaka till Luxor för ytterligare 25 piastre. Vi går till Wena Hotel och tar en spaghetti bolognese idag igen, och en öl. Vi tar en häst och vagn till Hilton Hotel, växlar pengar och dricker en dyr Stella Export, 6 pund. Efter det går vi till Shine Burger för en öl även där. Vi knallar runt på stan på kvällen och tar lite natt bilder, köper en trumma 5 pund och en Nilenkarta 6 pund.

1989-12-08, Aswan
Uppe 9:00, frukost på hotellet. Vi tar buss 10:30 till Aswan, fick stå på bussen i 2½ timmar, framme i Aswan 14:00. Vi blev uppraggade av hotell-killar vid busstationen och tog in på Abu Shelib Hotel, 7,50 pund. Fin utsikt över Nilen och en moské med torn och högtalare 10 meter från rummet. Vi fixade en buss fram och tillbaka till Abu Simbel i morgon, 20 pund. Gick runt på stan, först vid Nilen men också inne i lite basar-kvarter, hitta en liten konstig moské. Åt en lammbiff med pompom. En båttur på Nilen upp till Luxor kostar 200$, inte intressant för oss. Vi var ute på en köprunda och köpte stenfigurer, 20 pund, en stentavla, 10 pund, en avlång papyrusmålning, 5 pund.

1989-12-09
Vi blev inte väckta av hotellet men vaknade själva strax före 4:00, vi rusade ner till receptionen som sa att de skulle väcka oss i morgon, men vi ska åka idag. Vi hinner med minibussen som går 4:00. Det är 25 mil genom öken. Vi stannar mitt i öknen mitt i natten med en stjärnklar himmel över oss, har aldrig sett så många stjärnor varken innan eller efter, vackert. Vi är framme i Abu Simbel 7:30. Vi går runt vid bägge templen och tittar och fotar, riktigt häftigt att se. Vackert också med Nasser sjön nära. Vi käkar vid en enkel restaurang vid templen. Efter lunchen åker vi hemåt igen, vi stannar någonstans mitt i öknen på vägen hem, inte lika vackert här med alla tomma oljefat överallt, köpte cola och kex. Vi åkte också förbi och stannade vid stora dammen i Aswan, dammen som skapar Nasser sjön.

När kom hem igen gick vi runt på stan, vi gick längst Nilen ner till Cataract Hotel, ett gammalt känt lyxhotell, med i filmen Döden på Nilen plus att en massa kändisar har bott här. Vi köpte, skrev och skickade vykort. På kvällen köpte vi goda gatustånds kebaber, de kostar 1 pund. Vi betalar hotellet och packar.

1989-12-10, Luxor
Uppe 8:30, frukost på hotellet och taxi till busstationen. Bussen mot Luxor går 9:10 och kostar 3,50 pund. Framme i Luxor 12:45. Vi går tillbaka till Abu El Haggag. Vi får ett rum högre upp med bättre utsikt över Luxor Tempel. Vi gick till Wena Hotel och käkade deras goda spaghetti bolognese och tog en öl. Vi gick tillbaka till Luxor Museum men det var stängt, då tog vi en häst och vagn till marknadsgatan, fullt med roliga grejor. Köpte två papyrusmålningar, 12 pund, en sax. Var inne i en affär som hade mattor med vår svenska kung och drottning på, de påstår att Silvia vart där. Efter shoppingturen gick vi till Shine Burger och tog en hamburgare och en öl, vi gick till Luxor Museum som nu är öppet, vi går in igen och fotar. Efter museet tog vi en glass på Shine Burger och gick till Amerikan Express och växlade pengar. På kvällen gick vi till Hotel Winter Palace och tog en öl, gick hemåt, köpte en stor ölöppnare och mer film till kameran.

1989-12-11
Frukost klockan 10:00 på hotellet. Ut på stan, jag köpte tre papyrustavlor för 30 pund, bland annat guld-Tutanchamon, köpte också ett armband för 30 pund. Vi åt lunch på Shine Burger, vandrade upp till tågstationen, vi gick till Hotel Winter Palace och tog en cola och tillbaka till hotellet. Vi knallar ut på stan igen, jag lämnar in armbandet för avkapning i affären där jag köpet det, vi gick och käkade på Hotel Wena och hämtade armbandet igen och det blev bättre. Vi gick till Hotel PLM och drack en Carlsberg för 11 pund, dyrt. Efter ölen gick vi hem.

1989-12-12, Hurghada
Frukost på hotellet klockan 9:00, vi gick till bussen till Hurghada som går 11:00. Bussen går sönder på vägen så vi blir stående vid en bensinstation i 1 timme. Framme i Hurghada klockan 16:30, vi åker gratis taxi till El Wafa Hotel en liten bit utanför stan, 10 pund. Helt nybyggt. Vi går in till stan och käkar på en restaurang. Vi går tillbaka till hotellet och fixar en båtbiljett till Sinai, Sharm el-Sheikh.

1989-12-13
Frukost 9:00 på hotellet, knallade in till stan och tittar runt, växlade 100$. Tog en taxi till Sheraton Hotel och drack en cola där. Efter det tog vi en taxi till Red Sea Aquarium, ett fint ställe. Vi åt lunch på Red Sea Aquarium, gick in till stan igen och runt där. Gick tillbaka till vårt hotell, drack te och fick våra båtbiljetter till Sharm el-Sheikh, 45 pund. Gick tillbaka in till stan och till Red Sea Aquarium där vi käkade biff. Vi köpte choklad åt killarna på hotellet. Gick hem.

1989-12-14, Naama Bay
Väckta 7:00, frukost på hotellet, efter frukost tog vi en taxi till hamnen, killen på hotellet jagar oss och vill ha 20 pund till, vilket han inte fick. Båten gick 9:15 och är nästan tom, en svensk gubbe är med på båten. Vi åt rostbiff med sallad, trevlig personal. Framme i Sharm el-Sheikh 16:45, vi knallar in till stan, många tar in på Cliff Top Hotel men vi tar en taxi till Naama Bay för 10 pund och går till Gafy Camp och får ett stort tält för 10 pund. Vi tar några öl i restaurangen, efter det går vi till Aquamarin Divers och bokar en dykkurs, den kostar 175$ och börjar på måndag 9:00. Vi går tillbaka till Gafy Camp och till restaurangen och firar med en öl till, vi bokar dessutom bord till julafton.

1989-12-15
Frukost klockan 9:00 i vår restaurang. Det är blåsigt idag, vi knallar runt på strand-gatan. Går till Hilton och lämnar in två filmrullar för framkallning. Vi skriver och skickar vykort. Käkar spaghetti bolognese. Hämtade filmerna senare på dagen och det är bra bilder. Åt biff på vår restaurang på kvällen.

1989-12-16, Dahab
Buss 8:10 till Saint Catherine's Monastery, det tar 3 timmar. Vi tar en taxi från busstationen till själva klostret tillsammans med några från England.

Klostret ligger vid Sinai berget och är kristendomens äldsta kloster, grundades år 337 vid den plats där gud talade med Moses vid den brinnande busken. Berget är viktigt för alla de tre religionerna, kristendom, islam och judendom. Profeten Muhammed ska ha besökt klostret 640, före den arabiska erövringen av Egypten för att trygga de kristna munkarna.

Vi tar en buss tillbaka till Dahab, 2 timmar, vi gick av vid busstationen men där är det helt dött. Vi gick in mot stan men där är det också helt dött. Vi tar en taxi till beduinbyn vid stranden och där är det fullt med folk. Ser dock ut som ett knarkarställe, alla ligger ner och röker typ. Vi tar in på New Life Camp, ett fyrkantigt betong-ställe med en innergård, kostar 3 pund, vi bor med en norrman. Vi knallar runt på stranden/byn på kvällen, äter middag och dricker två öl.

1989-12-17, Naama Bay
Uppe 8:00, frukost i byn för 2,50 pund. Vi hyr cyklop, simfötter och snorkel för 5 pund, tar en taxi till blåhålet. Helt fantastisk att snorkla runt här, det känns verkligen som att man flyger över kanten och ska ”ramla” ner, vi dyker flera gånger. Efter snorklingen tar en taxi tillbaka, taxin kostar 10 pund. Vi äter god fisk på en restaurang på stranden. 17:30 tar vi en buss tillbaka till Naama Bay, tar in på Gafy Camp, samma tält som sist. Vi går bort till Hilton och jag lämnar in en ny dia-rulle för framkallning, 20 pund, bra bilder.

1989-12-18
Frukost 8:30 på vår restaurang, efter frukost går vi bort till Aquamarin och dykkursen. Kursen börjar 9:00. Vi har en svensk dykinstruktör men kursen är på engelska.

Förutom jag och Göran är det två amerikanska bröder, Steve och Scott, de har aldrig bott permanent i USA då deras föräldrar är diplomater och har hela tiden bott utomlands. Vi har en annan amerikans kille som heter David, en amerikans tjej som heter Rebecca som senare får ett epileptiskt anfall, Deryl från Kanada, en tysk kille, en svensk kille, och en tjej som heter Theresa. Det är även med två killar från fransktalande Kanada och en militärkille från Israel.

Vi börjar med teori på morgonen, lite snorkling vid stranden på förmiddagen. Alla har en dräkt-kompis, jag delar med Deryl. Efter lunch simmar vi runt lite på grunt vatten med tuber. Jag växlade 100$, köpte en Padibok plus lite annat för 60$. Vi käkade spaghetti bolognese på Hilton på kvällen, senare en öl med dykgänget.

1989-12-19
Vid dykklubben klockan 8:00, teorin fortsätter, dyk på stranden på förmiddagen och efter lunch. Teorin fortsätter till 17:45. Några öl i snackbaren efteråt med dykgänget.

1989-12-20
Vid dykklubben klockan 8:00, teori på förmiddagen och dyk på stranden före och efter lunch. Teorin fortsätter på eftermiddagen. Käkade och tog en öl efter med dykgänget.

1989-12-21
Uppe klockan 7:00, lastade bilar och iväg med bilar klockan 8:00. Riktiga dyk på förmiddagen, 18 meter i 40 minuter. Lunch på båten. Dök igen efter lunch, 15 meter i 25 minuter, såg en stor Napoleonfisk. Vi skrev teoriprov på kvällen, jag klarade mig utan problem, hade 5 fel. Käkade på kvällen vid snackbaren, och tog en öl med dykgänget.

1989-12-22
Uppe klockan 7:00, lastade bilar och betalade för en Advance-dykkurs, 130$. Iväg med båten, ett dyk före lunch 15 meter i 40 minuter. Vi får en god lunch på båten, ytterligare ett dyk efter lunch, 15 meter i 35 minuter. Tillbaka vid dykklubben 17:30. Vi fick våra certifikat, betalade 20$ och 35$ för Advance-kursboken. Var på snackbaren på kvällen, tittade på Thomas dia-bilder och bilder från våra dyk.

1989-12-23
Uppe klockan 7:00, vid dykklubben 8:00, nu början Advance-kursen. Vi lastar bilar och åker till båten, iväg med båten 9:00. Vi åker till Tempel och har våra träningsdyk där, vi tränar att simma med kompass och navigering med hjälp av naturen. Ett dyk på förmiddagen och en god fisklunch på båten, ytterligare ett dyk på eftermiddagen och efter det åker vi tillbaka till dykklubben. Kockan 17:30 åker vi ut igen för att göra ett nattdyk, vi åker till Ras Umm Sidd, ett riktigt bra dyk, den andra gruppen strulade till det. Vi är tillbaka vid dykklubben 21:00. En öl och pompom i snackbaren.

1989-12-24
Uppe klockan 7:00, vid dykklubben 8:00, Lastade bilar och ut med båten 9:00. Vi åker till White Nights, vi dyker ner till 39 meter, går upp i en smal klyfta, ett häftigt dyk. Lunch på båten och efter det åker vi till Middle Garden. Här vad vi nere på 10 meter och övade sökning och bärgning. Hemma igen vid dykklubben 15:00. Vi gick hem till den svenska killen och lånade hans dusch. Åt julmiddag på snackbaren med dykgänget, soppa med pompom och några öl. Framkallade och köpte mer film.

1989-12-25
Uppe klockan 07:00, vid dykklubben 8:30, vi hyrde varsin Nikonos V av dykklubben för 40$ och åkte ut på en dagstur, 40$, till Straits of Tiran. Såg två stora fartyg som ligger på grund där sedan cirka 10 år. Vi dök på förmiddagen vid Jackson Reef, fotade. Åt en god lunch på båten och dök på eftermiddagen vid North Lagoon, väldigt strömt, fotade även där. Två häftiga dyk. Hemma vid 16:00, lämnade in filmen och tog en pizza i Hilton baren. Gick hem och vilade en stund, tillbaka och hämtade filmen vid 21:00, bra och roliga, bilder.

1989-12-26
Vid dykklubben 8:00, lastade bilar och iväg med båten vid 9:00. Dök först vid Near Garden, fint. Efter dyket är det lunch på båten, dök vid Amphoras efter lunch, också väldigt fint. Hemma igen vid 16:00. Lite bråk när Göran skulle lämna in sina prylar. Vi åt spaghetti bolognese på Hilton på kvällen, de bjöd på ölen. Hem och la oss tidigt.

1989-12-27, Kairo
Uppe klockan 6:00, iväg med buss klockan 7:00. Vi stannade för lunch på vägen, en kvinna spydde på Görans byxor. Vi åkte över Suezkanalen, framme i Kairo 14:00. Vi tog en lokalbuss till tunnelbanan, någon stal Görans plånbok på bussen. Vi åkte till Nile Hilton, ringde Benke, åt en pizza och tog en öl. Gick till Hotel Des Roses och fick ett rum för 10 pund, med dusch på rummet. Göran tappade sin stentavla som gick sönder. Vi ringde Scott och Steve från dykkursen. Åkte taxi till Marriott Hotel och drack några öl med Scott och Steve där.

1989-12-28
Uppe 8:30, frukost på hotellet, gick vi till Nile Hilton och tog en cola. Vi tog en taxi till Citadellet, gick runt där och tittade bland annat på Muhammed Ali-moskén, krigsmuseet. Tog en taxi till Khan el-Khalili basaren, köpte en gammal 5 piastre-sedel, åkte till Marriott Hotel och käkade på Roy Rogers, efter det åkte vi till Ramses Hilton och tog en öl. Jag köpte en talrik med Nefertiti på. Gick hem och somnade tidigt.

1989-12-29
Uppe vid 8:00, frukost på hotellet och sen en taxi till flygplatsen, vi kunde inte växla tillbaka våra egyptiska pund. Fikade och tog en öl, kollade i affärerna med det fanns inget kul att köpa så vi gav våra pund till en städerska. Lyfte 14:00, landade på Arlanda 19:00.