Asien 1992

1992-07-03 – 1992-08-29

1992-07-03, Stockholm
Vi lyfter från Arlanda 15:30, landar i Moskva 17:10, här vi har nästan 5 timmar på flygplatsen. Vi träffade en svensk kille som vi hänger lite med, vi går runt och fotar på flygplatsen, tar en öl i puben. Lyfter igen 22:00, lokal tid 23:00.

1992-07-04
Vi landar i Tasjkent 1:30, lyfter igen 2:35. Landar i New Delhi 5:05, vi är försenade men det spelar oss ingen roll då vi ändå har 11 timmar på New Delhis flygplats. Träffar en kille från Zimbabwe som vi tar en öl med. Vi lyfter igen 19:30 lokal tid. Vi landar i Lahore 1 timme senare, lokal tid 20:30. Vårt plan vidare till Islamabad är inställt så vi får en natt på hotell i Lahore av flygbolaget. Ett fint hotell med bra mat.

1992-07-05, Rawalpindi
Väckta 5:00, te till frukost. Vi fick inte plats på första planet till Rawalpindi men kom med på nästa, vi lyfter 8:30. Det tar bara 30 minuter att flyga. Vi tog taxi till Rawalpindi, Hotel Shah Tal, 37 rupie, det ligger i området Saddar Bazzar. Vi tog en tur på stan, allt är billigt och stan är ganska skitigt. Vi tog en hästvagn till Rajah Bazaar knallade runt där och gick hem via järnvägsstationen.

1992-07-06
Uppe 9:00, vi tog en buss till Islamabad för 5 rupie. Platt och tråkig stad, väldigt varm, runt 45 grader. Buss tillbaka igen, jag känner mig lite krasslig men vi hänger på stan, går runt och fotar i närheten av hotellet.

1992-07-07, Abbottabad
Uppe 4:30, hästvagn till tågstationen och sedan iväg med tåget till Havelian, det kostar 11 rupie och tar 3 timmar. Därifrån fortsätter vi med buss till Abbottabad, kostar 3 rupie och tar 1 timme. Vi tar in på Hotel Asia, 63 rupie, vi får te med kolera-vatten. Vi äter en dyr lunch på hotellet, efter lunch går runt en stor runda i stan, köper vykort som vi skriver och postar direkt. En ganska fin stad när man ser sig omkring ett tag.

1992-07-08, Beshan
Vi sover bra och länge, tar en buss vidare norrut klockan 9:30 till Mansera (4 rupie/1 t.), där byter vi buss vidare till Batagram (15 rupia/2 t.) och där en ny buss till Beshan (13 rupie/1 t.), efter Batagram börjar vi åka längst med Indus. Vi är framme i Beshan klockan 13:00 och tar in på Hotel Prince, 40 rupie, det är ett ganska bra hotell, det är väldigt varmt och vattenbrist. Stan är i stort sett bara en huvudgata med korta vägsnuttar in. Det är många kineser och kinesiska lastbilar i stan. Vi knallar runt och lite norrut där det finns en bro som går över en mindre flod som rinner ner till Indus precis i närheten. Vi äter en god middag på hotellet för 32 rupie, duschar och tvättar lite kläder.

1992-07-09, Gilgit
Vi hoppar på en buss till Gilgit (120 rupie/9 t.) klockan 10:30. En lång tur men väldigt fin natur och häftiga vägar. Vi får stanna vid vägspärrar och visa pass fem gånger under dagen. Vid ett tillfälle kör vi in i ett grusregn, det är bara småsten så det är ingen fara men våra pakistanska medresenärer ser lite oroliga ut, det vet nog vad som kan hända. Strax innan Gilgit lämnar vi Indus och följer Gilgit-floden. En bra men lite jobbig tur. Vi är framme i Gilgit 19:30 och tar in på JSR Hotel för 75 rupie, vi äter middag på hotellet för 112 rupie.

1992-07-10
Uppe klockan 9:00, vi stannar i Gilgit en natt till. Knallar runt i stan och äter frukost på Skyways Hotel som vi byter till för att bo där andra natten, 63 rupie. Vi går ner till Gilgit-floden och går fram och tillbaka över bron för att besöka andra sidan. Det är en smal hängbro med plank-vägbana. Vi tar en taxi upp till Serena Lodge och äter lunch, köper och skriver vykort som vi också skickar. Växlar svart. På kvällen knackar det på dörren och några lokala pakistanska killar vill komma in och prata med oss, först säger de att de bara vill öva på sin engelska med det visar sig snart ett de vill sälja på oss en massa grejer och mer eller mindre blåsa oss på pengar, vi ber snällt men bestämt att de ska gå, vilket de också gör.

1992-07-11, Karimabad
Väckta 7:30 och vi tar bussen vidare till Karimabad, (35 rupie/3 t.), dåliga vägar men väldigt vacker natur. Vi följer först Gilgit-floden och efter det Hunza-floden. Vi stannar vid Ghulmet och tittar på och beundrar Rakaposhi med Ghulmet Glacier. Framme i Karimabad tar vi in på Karakoram Hotel, 100 rupie. Vi äter lunch på hotellet för 90 rupie och går vi ut och fotar efter lunch. Vi går upp till Baltit Fort, väldigt fin utsikt över dalen och mötet mellan Hunza-floden och Nagar-floden, plus minst tre avsmältnings floder från bergen. Vi äter middag på hotellet för 180 rupie, lite dyrt.

1992-07-12, Sust
Uppe 7:30, först går vi till Ganish, där tar vi en minibuss vidare buss till Sust, sittandes på hönslådor, (30 rupie/3 t.). Vi tar in på Al Karim Hotel för 30 rupie och äter lunch i restaurangen som tillhör hotellet. Vi gick ner till floden där Khunjerab River och Chapursan River möts och bildar därefter Hunza River. Vi köper och skriver och lyckas även posta vykort från Sust. Vi köper biljett vidare till Pakistans gränsstad Pirali, 13$. Middag på samma restaurang som lunchen.

1992-07-13, Tashkurghan
Uppe 7:30, vi går igenom tullen i Sust klockan 8:00 och kommer iväg med bilen 9:00. Det är en brant och tuff resa, vår bil kokar efter 1 timme. De lyckas inte fixa bilen men vi får lift med en annan. Det är långa slingriga och branta vägar. Vi är framme vid Pirali och Kunjerab Pass klockan 12:00, på nästan 4 700 meters höjd. Vi får gå från den pakistanska gränsen över till Kina. Vi går igenom tullen in i Kina, får stämplar i passen. Vi växlar pengar och köper nya bussbiljett till Kashgar, 79 FEC. Vi måste vänta en stund på bussen så vi hinner äta lunch och ta en öl i restaurang-tältet som finns här. Bussen går 17:30, men vi åker bara till Tashkurghan 1½ timme från gränsen, vi är framme där 19:00 och tar in på Traffic Hotel, 12 yuan. Vi äter gott på hotellet för 14 yuan.

Eftersom Kina har en tidzon i hela landet och den är anpassad efter Beijing är det 3 timmar tidsdifferens när man passerar Kunjerab Pass. Det innebär också att dagen/dygnen i västra Kina är förskjutna 3 timmar och man använder två tider, en officiell Beijing tid, och en lokal ”normal” tid. Det gäller att hålla koll på detta när det gäller buss, tåg osv.

1992-07-14, Kashgar
Uppe klockan 8:00 och iväg med bussen klockan 9:00. Det är ett annorlunda landskap jämfört med norra Pakistan, inte lika dramatiskt, det är mer platt men med höga berg på avstånd. Väldigt vackert genom östra delarna av Pamir. Det blir några stopp på vägen, vi är framme i Kashgar 16:00 och tar in på Seman Hotel, 15 FEC. Vi har en kanadensisk rumskompis. Vi går ut och äter på restaurangen på andra sidan gatan. Hotellet har en pool som vi badar i, hänger med kanadensaren.

1992-07-15
Slappa på förmiddagen, badar i poolen. Tar en längre promenad runt stan på eftermiddagen. Bland annat till för att köpa bussbiljett, vi köper en tredagars biljett till Urumqi för 214 FEC. Käkade på stan och på restaurangen på andra sidan gatan. Badade mer i poolen.

1992-07-16
Ute på stan, växlade pengar på banken, 100$ ger 530 FEC, senare växlade vi också svart, då är kursen 100$ för 650 yuan. Åt på vår vanliga restaurang, drack några öl.

1992-07-17, buss över Takla Makan
Uppe 6:00, vi åker åsnekärra till busstationen, vår chaufför/kusk lyckas öppna min toppficka på ryggsäcken och stjäl bland annat min anteckningsbok, lite trist. Bussen är trasig och vi kommer iväg klockan 9:00. Ganska dåliga vägar men spännande platt landskap, kanske lite långtråkigt. Vi får punktering på vägen och stannar för att laga det. Framme i Aksu 21:30, alla tar på ett enkelt hotell vid busstationen för 10 FEC. Vi delar rum med folk från bussen.

1992-07-18
Vi kommer iväg med bussen igen 07:20. Det är tråkiga och dåliga vägar. Chauffören kör sakta, han är väldigt stöddig mot alla utom den militärkille som är med på bussen, många är framme och bjuder honom på cigaretter, bröd och allt möjligt. Vi är framme i Hoxud där alla tar in på ett transithotell på busstationen. Det är många muslimer på bussen som varit på sin pilgrimsresa till Mecka, Hajj. Vi pratar med några och de är nu på väg hem. Hotellet kostar 10 FEC, det är mygg på hotellet.

1992-07-19, Urumqi
Vi kommer iväg 7:20 även idag. Vid ett stopp på vägen köper vi jättegod ananas på burk. Chauffören är fortfarande stöddig och är väldigt bufflig i trafiken, någonstans på vägen i bergen blir vi omkörda av två kinesiska militärlastbilar, de blåser förbi i en uppförsbacke och vår chaufför blir väldigt upprörd. Märkligt nog är lastbilarna av amerikanskt märke. När vi har typ 1 timme kvar till Urumqi stannar chauffören vid en flod, han ska ut och tvätta sig, borsta tänderna och sova en stund på sätena längst fram i bussen, de som sitter där får flytta på sig och vi alla får snällt vänta till han har sovit klar och kan köra vidare. Vi kommer fram till Urumqi 17:20, vi går till Hong Shan Hotel och får dorm-sängar för 10 FEC. Vi går till Holiday Inn och äter god biff för 80 FEC, tar också några öl.

1992-07-20
Uppe klockan 9:00, vi går till tågstationen för att köpa biljetter till Liuyuan. Vi köar i 4 timmar, folk tränger sig hela tiden och det tar en stund innan vi lär oss att parera. När vi väl är framme vid lucka stänger den för lunch, 30 minuter senare kan vi äntligen köpa våra biljetter, 125 FEC i hardseat. Vi går och äter lunch på Holiday inn, spagetti bolognese. Efter lunch går vi till Historiska museet och tittar. Vi går på stan och shoppar, Göran köper en fläkt.

1992-07-21
Vi letar efter ett telefonställe och Göran försöker ringa, vi var i Nanhu Lake Park och i ett varuhus, åt på Holiday Inn, spagetti bolognese igen. På eftermiddagen packar vi och tar oss till tågstationen, tåget går 18:46, vi äter på tåget.

1992-07-22, Dunhuang
Vi är framme i Liuyuan klockan 11:00, vi tar buss direkt till Dunhuang för 10 yuan, det tar 2 timmar. Vi tar in på Ming Shan Hotel för 16 yuan. Vi knallar runt i stan en sväng, går på museum och efter det tillbaka till hotellet. Senare går vi bort till Dunhuang Hotel och köper våra stora lerhästar för 100 FEC. Hästarna lyckas vi packa ner i kartonger som vi får på hotellet. Vi köper och skriver vykort som vi skickar iväg. Vi gick tillbaka hem till hotellet och åt på restaurangen bredvid för 26 yuan.

1992-07-23, Jiayuguan
Uppe 8:00 och buss till Mogao Caves, en ganska spännande plats. Knallade runt där en stund och tittade, åt vid ett märkligt stånd/bord men det smakade ganska bra. Tillbaka till stan vid 12:00, vi köper bussbiljetter vidare till Jiayuguan och vi åker direkt, ganska bra vägar. Framme i Jiayuguan klockan 20:00, vi går till Jiayuguan Hotel, ett stort hotell mitt i stan. Vi betalar 16 FEC för dorm-sängar. Vi går till nattmarknaden och äter goda grillspett och majskolvar.

1992-07-24, tåg till Chengdu
Uppe tidigt och en buss ut till början på kinesiska muren, den västra ändan. Här finns det både en renoverad del och, vad som ser ut som, en gammal originaldel. Det är inte mycket folk men det är några bussar här, vi ser inga andra västerländska turister utan bara kinesiska.

Vi är tillbaka Jiayuguan vid lunch och packar ihop allt och går till tågstationen. Vi köper en plats-lös hardseat biljett till Chengdu för 134 FEC, resan kommer ta två dygn. Tåget går 16:00 och det finns såklart inga sittplatser, vi försöker uppgradera oss till hardsleeper men det lyckas inte. Vi har dubbla ånglok som dra oss! Vi sitter först i gången på våra hästkartonger, men lyckas efter ett tag klämma in oss på säten bland några trevliga kineser. Vi sover på golvet på natten.

1992-07-25
Tåg hela dagen. Vi sitter och pratar med en massa trevliga kineser, bland annat med en militär som sitter framför oss. Han bor i Chengdu med är placerad i Urumqi, har får komma hem en till två gånger per år. Nu kan vi sova sittandes, en klar förbättring. Ett barn kissar på Göran.

1992-07-26, Chengdu
Vi åker vidare med tåget nästan hela dagen, är framme i Chengdu klockan 17:00 efter 49 timmar. Vi tar buss till Traffic Hotel och får ett rum med varmvatten och dusch för 42 FEC. Vi gick till JinJiang Hotel och växlade pengar och tog en öl. Åt senare på YS Restaurang på flod-gatan, växlade svart, 100$ till 650 yuan. Vi har noterat många tittar på våra kartonger med hästarna i och läser vad som står på kartongerna på kinesiska och skrattar, vi frågade på hotellet vad det står på våra kartonger, svaret är lerhäst!

1992-07-27
Vi knallar runt i Chengdu och letar efter lagom stora plåtlådor att lägga våra hästar i, men hittar inga. Det blir en öl på jingjiang Hotel och middag på YS Restaurang.

1992-07-28
Vi hittar fortfarande inga bra lådor utan köper istället billiga kinesiska resväskor på ett varuhus, 76 yuan, det passar bra till hästarna. Vi sköt lite luftgevär vid floden, tog en öl på jingjiang Hotel och middag på YS Restaurang.

1992-07-29
Vi käkar på YS Restaurang och träffar där en kinesisk tjej som ska flytta till Sverige, hon har träffat en svensk kille i kina och ska flytta till honom. Det hela låter lite mystiskt för hon vill inte berätta var han bor eller jobbar med. Vi har lite svenska lektioner med henne på restaurangen.

1992-07-30
Vi käkar på YS Restaurang och ytterligare lite svenska lektioner med den kinesiska tjejen. Vi tar en säng på stan och till Jingjiang Hotel, och skjuter luftgevär vid floden. Vi träffar vår militärkille som vi pratade med på tåget. Han kommer cyklande vid floden och vi pratar en stund, han har sitt barn med sig på pakethållaren.

1992-07-31
Vi tar två olika bussar bort till Chengdu Zoo, många pandor men många djur har det ganska eländigt. Vi käkar middag på YS Restaurang som vanligt. Beställer tågbiljetter till Kunming.

1992-08-01
Var i Renmin Park, översatt blir det folkparken. Vi gick fram och tillbaka. Vi käkar middag på YS Restaurang som vanligt.

1992-08-02
Vi kunde hämta våra tågbiljetter till Kunming, de kostar 41 yuan men i betalde 50 totalt. Vi tog en sväng bland silkpainting-försäljarna utan Jingjiang Hotel. Vi tog en öl på Meshan.

1992-08-03 Tåg till Kunming
Uppe klockan 5:30 och taxi till tågstationen, tåget åker iväg 7:50. Vi har bra säten och trevliga kineser runt omkring. Vi sover på golvet.

1992-08-04, Kunming
Vi kommer fram till Kunming klockan 11:00, innan vi går av får vi ett brev på kinesiska från en av våra tågkompisar. Vi tar buss till Camellia Hotel, vi betalar 10 FEC för dorm-sängar. Vi går till Kunming Hotel och käkar deras goda vårrullar. Vi frågar de som jobbar på hotellet vad det står i brevet vi fick på tåget. Tydligen har någon försökt sno våra ryggsäckar när vi sov men han som vi fick brevet av var vaken och räddade våra prylar, tipset vi fick av honom var att inte sova samtidigt på tåget!

1992-08-05
Knallade runt på stan, åt vårrullar på Kunming Hotel, träffade svenskar på hotellet.

1992-08-06
Käkade ham-sandwich på hotellet, knallade runt på stan, hittade ett luftgevär-skjutar-ställe även här som vi såklart testar.

1992-08-07
Vi gick bort till Kunming Zoo, igenom intressanta gamla delar av stan. Zoot var ganska bra, efter besöket på zoo vi tog buss tillbaka till stan. Vi köpte vykort som vi skrev och skickade iväg. Vi sköt mer luftgevär och knallade runt på stan.

1992-08-08
Knallade runt på stan, var på ett museum om provinsen Yunnan och dess olika minoritetsfolk, intressant och fint. Vi fick tips om en lite restaurang med bra Crossing-the-bridge Noodles, testade den och det var ett bra ställe.

1992-08-09
Vi tog buss ut till Bambu Temple, Qiongzhu Temple, mycket fint. Åt på Restaurang Che Che, en stekplatta. Träffade svenskarna där.

1992-08-10
Var vid Green Lake Park, ett fint ställe. Efter parkbesök köpte vi tågbiljetter till Guilin, vi fick kina-pris men betalade med FEC. Käkade igen på Restaurang Che Che.

1992-08-11
Sov länge, packade allt, först väntade vi på hotellet men gick till restaurangen utanför och käkade. Tåget gick 19:50. En gammal vagn.

1992-08-12, tåg till Guilin
Tåg hela dagen, slappar på tåget.

1992-08-13, Guilin
Framme i Guilin 4:50. Vi gick till Hidden Hill Hotel, fick ett rum och la oss och sov en stund. Vi gick till Osmanthus Hotel och käkade god biff, efter lunch gick vi till Holiday Inn och köpte den lilla tenn-fiske-flotten för 15 yuan. Gick tillbaka till hotellet och senare till Elephant Trunk Hill, var ute en liten sväng med en bambu-fiske-flotte, gick runt och fotade elefantberget. Köpte bambupinnar, 5 yuan. Gick runt och kollade på gatuförsäljningen, och hem till hotellet.

1992-08-14
Uppe tidigt och buss till Seven Star Park, gick runt där och fotade kamelberget. Åkte tillbaka till stan och gick till Banyan/Ronghu Lake, gick runt i den park som finns här vid sjöarna. Gick även upp till elefantberget och Sheraton Hotel. Tog några öl på Hongkong Hotel på kvällen.

1992-08-15, Yangshuo
Buss klockan 10:00 till Yangshuo, 4,10 yuan. Vi är framme efter 2 timmar. Vi går till Sihai Hotel som ligger på huvudgatan. Gick runt på stan, åt lunch och bokade en buss/båt-biljett till Guangzhou, den kostar 55 yuan.

1992-08-16
Gick runt på stan och tittade, var nere vid floden flera gånger och fotade floden, berg och båtar. Käkade spagetti till lunch och biff med pompom på kvällen.

1992-08-17, båt till Guangzhou
Uppe tidigt, Vi gick till busstationen, bussen gick 7:00, det gå långsamt, många stop och vi får punktering. Framme i Wuzhou klockan 17:00. Båten går 19:00, vi sover som i en stor bokhylla.

1992-08-18, Guangzhou
Framme i Guangzhou 10:00, vi tog en taxi till Shamian Iland och till Guangzhou Youth Hostel, 30 FEC. Vi gick till White Swan Hotel och åt spaghetti bolognese. Gick runt på Shamian och på marknadsgatorna bredvid och tittade. Åt på restaurangen bredvid hotellet på kvällen.

1992-08-19, Hongkong
Uppe klockan 6:00, vi tar en taxi till tågstationen för 16 yuan. Vi fixar biljett till Shenzen för 42 FEC, tåget går 8:40 och tar 2 timmar.

Då vi i Kunming fick reda på att Kinas första McDonalds finns i Shenzen måste vi såklart gå dit. Vi lyckas ta en taxi dit från tågstationen utan problem och kan äta vår Big Mac & CO för 16,75 FEC (18kr). Vägen tillbaka till gränsen till Hong Kong visar sig dock bli problem, ingen taxi vill köra dit, vi blir till och med utslängda ur en taxi då vi inte berättar vart vi ska innan vi sitter i bilen. Till slut kommer en liten hotellbuss och kör oss till Hongkong-gränsen.

Det går snabbt att komma över gränsen in till Hongkong. Vi lyckas åka gratis tåg in till stan då vi inte kan växla till oss några Hongkong-dollar och de vill inte ha våra kinesiska pengar. Vi åker ner till Kowloon och går till Golden Crown Guesthouse, tar in där för 70 H$. Går direkt ut på stan, vi går till Ned Kellys Last Stand och äter biff. Jag köper ett par nya Rayban solglasögon och en ny eye-finder och rem till min kamera. Vi hinner till och med äta på McDonalds i Hongkong, samma meny som i Kina kostar här 18,70 H$ (13kr).

1992-08-20
Ringde hem och kolla läget, allt bra. Efter det åkte vi över med Star Ferry till Hongkong-ön och vidare med buss till Stanley, gick runt på Stanley Market, inte så skoj. Vi åkte till Aberdeen, jag gick in till en optiker och gjorde en synundersökning och beställde ett par glasögon för 1 221 H$, kan hämtas den 24/8. Efter det åkte vi tillbaka till Kowloon. Vi köpte flygbiljetter hem med Thai och SAS, 4 841 H$, vi åker hem den 28/8. Jag köpte en Sony Walkman, 1 150 H$. Vi tog en öl på Kangaroo.

1992-08-21
Det regnar idag, vi åkte över till Hongkong-ön för att leta efter ett Burger King men hittar inget. Åker till SOGO och köper kalsonger och strumpor. Tillbaka till Kowloon och var på Mad Dog Pub. Jag köpte en Casio TC-30, 200 H$. Köpte en sten klocka, en Musse Pigg klocka, och en McDonalds klocka, 120 H$

1992-08-22
Hämtade dia-filmer från framkallning, 65 H$, lämnade in två nya filmer. Vi åkte till Golden Computer Center, jag köpte ett 386-moderbord med minne och processor, 3 708 H$. Vi åkte tillbaka till hotellet, gick till Ned Kellys och käkade. Vi åkte till The Peak på kvällen, väldigt häftig vy på kvällen.

1992-08-23
Vi gick upp längst Nathan Road, tittade i affärer, jag köpte kalsonger. Vi gick in i en stationery store och köper plastfickor och tejp. Jag köper en snygg krokodilskinnsplånbok.  Vi åker över till Hongkong-ön och tunnelbanan till Tai Koo, det ska finnas ett Burger King där men det har stängt. Vi åker tillbaka till Kowloon, två öl på Kangaroo och efter det hämtar jag mina dia-filmer från framkallningen. Det ser ut att bli bra bilder.

1992-08-24
Vi åker över tillbaka till Aberdeen på andra sidan av Hongkong-ön, jag hämtar mina glasögon. Vi åkte ut till Jumbo Restaurang och tog en öl där. Efter det åker vi tillbaka till Kowloon, ringde hem och berättar när vi kommer hem.

1992-08-25
Vi åker Star Ferry över till Hongkong-ön, buss till Ocean Park, 140 H$ i inträde. Tog linbanan till övre delen och tittade på sjölejon- och delfinshowen. Vi åkte tillbaka till optikern i Aberdeen och jag bytte bågar på mina nya glasögon. Efter det, tillbaka till Kowloon, en öl på Kangaroo.

1992-08-26
Ringde och pratade med Marie, sedan gick vi till Space museum och titta på 3D film, Questions about Antarctica. Köpte kontanter på Amex-kortet.

1992-08-27
Vi åkte tillbaka en sväng till Golden Computer Center, tittade mest, köpte en Borland kompilator och ett PC-Monopol. Vi åkte hem till hotellet igen, var på bio på kvällen vid Ocean Center och såg Waynes World, 36 H$. Åkte hem och packade ihop alla prylar.

1992-08-28
Uppe vid 9:00, flygbuss till flygplatsen, 8 H$. Checkar in utan problem. Vi lyfter 14:10, 1½ timme försenade. Framme i Bangkok 16:20, väntade där i 10 timmar.

1992-08-29
Iväg med SAS 2:20, även det försenat. Bra mat på flyget. Vi landar på Arlanda 8:35, drygt 12 timmars flyg.