Filippinerna 1994

1994-02-26 – 1994-04-03

1994-02-26, Stockholm
Roger skjutsar oss till Arlanda, vi lyfter 9:30 och landar i Frankfurt 11:25. Vi hann med en öl på flygplatsen innan vi lyfte igen 15:25.

1994-02-27, Manila
Landar i Bangkok 7:20 lokal tid och lyfter igen med samma plan 9:10. Landar i Manila 12:55. Total flygtid från Stockholm är 21:30. Vi tar en Jeepney från flygplatsen till tunnelbanestationen Baclaran, 1,50 peso. Här tar vi tunnelbanan till United Nation Avenue. Först gick vi till McDonalds, en Big Mac & Co kostar 67 pesos (20kr). Efter det gick vi till Ermita och letade hotell, vi tog in på Birdwatchers Inn, 200 pesos per reson. Det är en restaurang på undervåningen med hotell på övervåningen. Vi går ut en sväng på stan.

1994-02-28
Uppe vid 10:00, frukost på Birdwatchers och ut på stan. Vi köpte en flygbiljett till Cebu, 1 422 peso (429kr), vi flyger dit den 4/3. Vi gick upp till Rizal-parken, vidare norrut över floden Pasig till Binondo, Chinatown. Vi gick runt och tittade här en stund, åt på ett varuhus och tog tunnelbanan tillbaka till United Nation och gick till hotellet. Gick till Pizza Hut på kvällen, 81,50 peso för en pizza. Växlade 100$ och fick 2 560 peso.

1994-03-01, Banaue
Uppe klockan 4:45, packade ryggsäckarna och iväg, tog tunnelbanan till Tayuman Station och letade oss fram till Dangwa Tranco Station i Quezon. Vi köpte bussbiljett till Banaue för 160 pesos. Bussen åkte 7:30, resan upp tog 9 timmar. Vi hade en amerikan på bussen som satt och sov upp-o-ner och skrek i sömnen, obehagligt. Väl framme i Banaue tog vi in på Sanafe Logde, 100 peso per person. Vi åt spagetti bolognese med öl till, 110 peso, packade upp och tog en tur på stan men allt var stängt och det vad kolsvart ute. Vi tog en öl på hotellet och pratade med två killar från Göteborg. Vi bokade en Jeepney tur till risterraserna tillsammans med göteborgarna två österrikare och en amerikan, 87 peso.

1994-03-02
Uppe klockan 6:00, frukost på hotellet och iväg klockan 7:00 med Jeepney och Simon och alla från igår. Vi åker mot Batad. Efter 1 timme på små slingriga vägar är vi framme vid en stig och härifrån får vi gå. Först är det uppför på en smal stig i nästan 1 timme, vid toppen kan man köpa vatten och cola. Efter en liten paus fortsätter vi neråt i ca 40 minuter tills vi kommer fram till byn Batad. Vi fotar risterrasser och äter lunch, nudlar, grönsaker och tonfisk, 40 peso. Vi hängde i Batad i ca 1 timme och sedan gick vi tillbaka samma väg. När vi kom tillbaka till vår Jeepney åkte vi en kort sväng till byn Bangaan, en liten by mitt i risterrasserna, men ganska nära vägen.

På vägen tillbaka till Banaue hade en dumper kört av vägen och 20-30 meter nerför ett stup, bärgningsarbetet var i full gång när vi kom fram. Vägen var blockerad i nästan 2 timmar så vi fick vänta och se på. Väl tillbaka i Banaue tog vi en tur på stan, fotade och köpte trä-risgudar, 35 peso. Vi åt på Peoples Restaurang tillsammans med göteborgarna, currykyckling med öl för 70 peso.

1994-03-03, Manila
Uppe vid 6:00, frukost på hotellet och efter frukost packade vi ryggsäckarna. Bussen tillbaka till Manila gick 7:00, kostar 160 peso. Halvvägs gick luftkonditioneringen sönder och vi stannade 1 timme för att fixa det. Framme i Manila 17:00. Vi gick till McDonalds vid EDSA och käkade, tog en Jeepney till Malate och tog in på Malate Pension, 175 peso, dubbelrum med fläkt. Efter det gick vi en tur på stan och köpte vatten, tog en cola.

1994-03-04, Cebu
Uppe vid 9:30, frukost på hotellet och taxi till flygplatsen, 150 peso. Vi checkade in och fick vänta då planet är försenat. Kom iväg 12:40 och landade i Cebu 13:35. Vi tog en buss in till stan, den tog 45 minuter och kostade 30 peso. Vi gick till Ruftan Pension och tog in där, 200 peso. Tog en tur på stan, kollade affärer och Robinson Department Store. Åt på McDonalds, smakade inte alls bra.

1994-03-05
Uppe vid 9:30. Vi tog en tur ner till hamnen för att hitta biljetter till Bohol, ett skumt område. Tog en tur på stan och en taxi till Beverly Hills, ett fint område. Här ligger Cebu Taoist Temple, ett fint kinesiskt tempel. Efter templet tog en taxi till Cebu Zoo, mycket dåligt, vi tog en Jeepney tillbaka in till stan. Gick runt på stan en stund och sedan hem till hotellet.

1994-03-06, Tagbilaran
Uppe vid 8:00, vi fick tillbaka tvätt som vi lämnat in igår. Packade allt och tog en taxi till hamnen, 30 peso. Här köpte vi båtbiljetter till Tagbilaran på Bohol, 65 peso. Båten går 10:30 och tar 4 timmer. När vi kommer fram till Tagbilaran börjar det regna, vi tar en cykeltaxi in till stan, 10 peso. Vi går till restaurang Rosas och äter spagetti bolognese, 30 peso. Tog in på LTS Lodge för 80 peso. Gick runt en stund på stan, köpte ett par shorts.

1994-03-07, Panglao Island
Uppe 8:45, packar ryggsäckarna och ut på stan. Först gick vi till en bank och växlar pengar, 100$ ger 2 695 peso. Vi tog en cykeltaxi till Panglao Island, Doljo Beach, tog 1 timme och kostade 100 peso. Vi tog in på det enda hotell som fanns här, Palm Island Beach, 158 peso. Vi åt lunch på hotellet, kyckling med ris, 40 peso. Det finns ett par från Kanada på hotellet, i övrigt är det ganska tomt och finns inte mycket att göra, annat än sol och bad. Stranden är jättetrevlig men tyvärr inte botten, geggig. Vi hänger på stranden resten av dagen. Strömmen gick vid 5-tiden, kom tillbaka 2 timmar senare. Åt god currykyckling till middag, 55 peso.

1994-03-08
Uppe vid 9:30, åt en Continental breakfast på hotellet, 55 peso. Hängde på stranden med sol och bad hela dagen. Sandwich till lunch. På kvällen gick strömmen igen. Till middag blev det fisk med citronsås, gott.

1994-03-09, Båt på väg till Cebu
Uppe 8:30 och vi bestämde oss för att åka vidare till Chocolate Hills så vi packade snabbt och tog en minibuss till Tagbilaran, 8 peso. Där tog vi en ny minibuss till Carmen, 20 peso, vi hoppade av vid Chocolate Hills och gick upp till utskicksplatsen på Chocolate Hills Complex, inträde 3 peso. Vi tittade på utsikten, fotade och åt lunch, en god biff med pepparsås. När vi var klara här tog vi en Jeepney tillbaka till Tagbilaran, det tog nästan 2 timmar och kostade 20 peso. Där åkte vi direkt till hamnen och köpte en båtbiljett till nattbåten till Cebu för 65 pesos, vi åker 22:00. Vi han med en liten tur på stan, tog cykeltaxi fram och tillbaka. Båten gick i tid och vi sover i tältsängar på däck.

1994-03-10, Bacolod
Vi är framme vid 2-tiden på natten men ligger kvar till 5:00, då tar vi en taxi till busstationen och köpte buss/båt-biljetter till Bacolod på Negros för 134 peso. Först var det en busstur, klockan 6:00, till Toledo på 3 timmar, sedan båt därifrån till San Carlos på 2 timmar. Slutligen ytterligare en busstur till Bacolod som tog 2 timmar. Väl framme i Bacolod tog vi en taxi in till stan och tog in på Las Rocas Hotel, 113 peso, inte så fint. Vi tog en kort tur på stan. Vi käkade middag på Jollie bee.

1994-03-11, Iloilo
Upp och iväg vid 9:00, frukost på McDonalds, efter frukost tog vi en taxi till hamnen där vi köpte en biljett till Iloilo för 82 peso. Båten går klockan 16:00 så vi har flera timmar på oss. Vi tar då tre olika Jeepneys till Hawaiian-Philippine Suger Company. En sockerrörsodling norr om stan med stor fabrik och smalspårig järnväg på området, spännande. Jeepney tillbaka till Bacolod, hamnen och vår båt. Båten över till Iloilo/Panay tar 1:45. Vi går in till stan och tar in på New Iloilo International House för 80 peso, ganska sjabbigt. Vid 22-tiden översvämmas rummet med kackerlackor, vi packar snabbt och drar. Vi går till ett annat hotell, Centercon, lite fräschare för 247 peso.

1994-03-12
Uppe vid 10-tiden och ut på stan. Vi försökte växla pengar men allt är stängt, lördag. Vi tog en taxi till flygplatsen för att konfirmera flygbiljetten hem på Philippine Airlines kontor. Åt lunch på flygplatsen och sedan tillbaka till stan. Vi gick till hamnen och tog en båt över till Guimaras, 5 peso. Här tog vi en cykeltaxi till Buenavista och Daliran Cave, stora känds grottor men det var inte så jättespännande. Cykeltaxituren fram och tillbaka kostade 150 peso (lurade). Tog båten tillbaka till Iloilo, tog en tur på stan. Vi käkade god spagetti bolognese på Restaurang Try Me, kostade34 peso.

1994-03-13, Boracay
Uppe klockan 6:45, packade och knallade iväg mot busstationen, tog en cykeltaxi för 10 peso. Bussen till Kalibo kostade 56 peso och tog 3:30. I Kalibo tog vi direkt en Jeepney till Caticlan, den kostade 25 peso och tog 2 timmar. I Caticlan tog vi en båt över till Boracay, kostade 13 peso och tog 20 minuter. Väl framme på Boracay tog vi en spagetti bolognese med cola för 100 peso, dyrt. Vi letade efter någonstans att bo och hittade till slut Chez de Paris Bungalow, en bra hydda för 150 peso. Vi tog en tur på stranden och slappade. Hittade en bra restaurang med öl, pepparbiff och pompom, 135 peso, gott. Köpte keps och strandmatta och gick hem till vår bungalow.

1994-03-14
Gick upp vid 9:00, frukost på hotellet och iväg till stranden för sol och bad. Spagetti till lunch och efter lunch mer sol och bad efter lunch. Tillbaka vid hyddan vid 16-tiden, lämnade in tvätt och slappade. Åt god currykyckling på Thai Garden på kvällen, mycket starkt, 150 peso. Det kom en störtskur på kvällen.

1994-03-15
Uppe vid 9:00, frukost på hotellet iväg till stranden. Spagetti till lunch. Efter lunch började det regna så vi gick hem till hyddan. Vid halv tre gick vi tillbaka till stranden, nu med solsken igen. Sol och bad en stund och en strandpromenad. På kvällen hämtade vi tvätten, de kostade 190 peso. Åt pepparbiff med pompom till middag med cola, 95 peso. Vi köpte vykort.

1994-03-16
Uppe vid 9:00, frukost på hotellet. Eftersom det vad mulet gick vi bort till posten och köpte frimärken och skickade iväg en massa vykort. Åt lunch på en mexikansk restaurang, gott. Bättre väder efter lunch och då blev det sol och bad igen. Vi hittade en grekisk restaurang, Zorbas, på kvällen och det blev souvlaki med tzatziki, mycket gott.

1994-03-17
Uppe vid 8:00, frukost på hotellet och iväg till Lapu-Lapu Dive Center, jag var ute och dök på förmiddagen. Dök vid Crocodile Island, 3 svenskar, 1 japan och 1 engelsman, divemaster Bing. Hemma igen till lunch och det blev spagetti bolognese med cola, 55 peso. Iväg igen och dök på eftermiddagen vid Fridays Rock. På kvällen blev det god currykyckling på Ati-Atikan. Dyken kostade 20$ / st.

1994-03-18
Uppe vid 11-tiden, det är mulet men vi gick till stranden ändå. Soppa och milkshake till lunch, 80 peso. Var en stund på stranden på eftermiddagen gick sedan och hämtade kameror och tog en tur och fotade, växlade också pengar. Till middag blev det den starka goda currykycklingen på Thai Garden igen, 100 peso.

1994-03-19
Uppe vid 9:00, frukost på hotellet och iväg till stranden för sol och bad, det blev mulet efter lunch så vi hängde i hyddan. Idag blev det middag på den grekisk restaurang, souvlaki med tzatziki för 160 peso, gott. Packade ihop det mesta på kvällen.

1994-03-20, Roxas
Uppe vid 7:30 och frukost på hotellet, efter det tog vi båten klockan 10:00 till Roxas på Midoro, resan tog 5 timmar i en liten båt med stekande sol, det kostade 200 pesos. Framme i Roxas tog vi en cykeltaxi till stan, 30 peso. Vi missade bussen till Calapan så vi tog in på Danna Rose Hotel, 60 peso. Gick runt på stan, vilket tog 15 minuter. Handlade lite frukt och bullar och satte oss sen på hotellets balkong och slappade.

1994-03-21, Puerto Galera
Uppe 4:00, bussen till Calapan gick 5:00 och tog 4 timmar, 55 peso. När vi kom fram tog vi en Jeepney till Puerto Galera, den tog 2 timmar och kostade 30 peso. Väl framme i Puerto Galera tog vi in på El Canonero Marivelis Hotel i hamnen, det kostar 100 peso. Vi åt spagetti bolognese med cola till lunch, 60 peso. Slappade på eftermiddagen på vår balkong och studerade hamnlivet. Tog en tur på stan och en pizza med öl på kvällen, 90 peso.

1994-03-22
Uppe vid 7:30, vi tog en Jeepney till Sabang beach, 20 minuter och åt frukost där på stranden. Vi gick från Sabang till Small La Laguna och vidare till Big La Laguna, där åt vi pepparbiff med pompom på restaurang El Oro, 150 peso. Jag dök på eftermiddagen med La Laguna Dive Center vid Manila Channel Reef. Vid 16-tiden tog vi en liten båt tillbaka till Puerto Galera för 100 peso. Vi åt middag på Puerto Galera Resort, god biff med pompom, 180 peso. En tur i hamnen på kvällen och tillbaka till hotellet. Dyket kostade 20$.

1994-03-23, Manila
Uppe vid 7:30, vi köpte en buss och båtbiljett till Manila för 260 peso, vi åker med SI-Kat, en stor katamaran-motorbåt. Tog en milkshake i hamnen medan vi väntar på båten. Båten går 9:30, en fin båt med goda salamimackor i kafeterian, 55 peso med cola till. Efter 2 timmar är vi framme i Batangas och åker buss därifrån, bussen till Manila tog 2½ timmar. Framme i Manila 14:30, vi gick vi till Malate Pension och fick ett dubbelrum med fläkt, 175 peso. Vi gick till Philippine Airlines och kollade biljetterna, allt ok. Vi gick till McDonalds på United Nation och käkade, tog en sväng på Robinson Department Store.

1994-03-24
Uppe vid 7:30, lämnade in tvätt. Gick till Harrison Plaza och käkade frukost, munkar, chokladkaka och cola. Gick till Manila Zoo, gick runt där i cirka 1 timme, ganska litet och slitet. Efter det gick vi tillbaka till Harrison och shoppade skor och skjortor. Gick till McDonalds och tillbaka till Harrison. Efter det tillbaka till hotellet och hämtade tvätten. På kvällen åt vi på Steak Town, god pepparbiff, 500 peso.

1994-03-25
Uppe vid 8:00, gick till Intramuros, gamla stan. Jag köpte ett blåsrör med pilar inne på Silahis, en rolig affär. När vi kom ut hade det börjat regna så vi tog en taxi till Robinson Department Store och köpte två skjortor till. Vi gick hem för att gå ut igen och åkte till Araneta Center och kollade runt där en stund, tog en Jeepney hem. På kvällen åt vi på Rosies, fullt med glädjeflickor tillsammans med äldre herrar.

1994-03-26, Hongkong
Uppe vid 8:00, åkte upp till Intramuros igen och gick till Fort Santiago, gick runt där en stund och fotade. Gick tillbaka mot Malate och förbi McDonalds på United Nations, käkade McSpaghetti. Gick tillbaka till hotellet och packade, tog taxi till flygplatsen för 150 peso. Checkade in, jag köpte träplatta med gubbe på. Vi lyfte mot Hongkong 15:30 och landade 17:20.

Vi tog flygbussen till Nathan Road och tog in på Golden Crown Guesthouse, 140 H$. Vi tog en tur på stan och gick till Ned Kellys Last Stand och åt gott. Träffade två galna australiensaren och drack en massa öl, de är här för att det är en rugbyturnering i stan, Hong Kong Sevens. Träffade också svenska flottister som är här med HMS Carlskrona. Hemma sent.

1994-03-27
Uppe sent och lite trötta idag, gick ner till hamnen och åkte Star Ferry till Hongkong-ön. Åkte spårvagn, var på SOGO, gick runt på stan. Vi tog Star Ferry tillbaka till Kowloon och knallade runt kring Nathan Road en stund, åt middag på Spagetti House.

1994-03-28
Uppe vid 8:00, tog Star Ferry över till Hongkong-ön och där vi tog buss vidare till Aberdeen, åt lunch där på McDonalds och knallade runt en stund. Tog en buss vidare till Ocean Park, 130 H$ inträde. Åkte berg-o-dalbana och tittade på djur, framför allt sjölejon och fåglar. Efter Ocean Park åkte tillbaka till Kowloon. Jag köpte min Casio dykklocka, 1 854 H$. På kvällen åkte vi tillbaka till Hongkong-ön och åkte upp med Peak Tram till The Peak. Det gamla Peak Tower är rivet och mycket byggs om, men man kommer fram och kan njuta av utsikten och fota stan. Efter besöket här åkte vi hem igen, hemma vid 23:00.

1994-03-29
Uppe vid 9:00, vi kollade biljetterna igen vid Philippine Airlines, tog Star Ferry över till Hongkong-ön och buss till Aberdeen. Vi åkte ut med en liten sampa och körde runt i hamnen en stund, åkte ut till Jumbo Restaurang och tillbaka. Tog buss till Stanley och gick en sväng på marknaden där. Jag köpte två klockor och en väska. Tog vidare bussen tillbaka Central och båten över till Kowloon. Jag beställde en kostym hos Hugo Fashions, den kostar 2 680 H$. Var tillbaka senare för en snabbtest när de hade klippt till delarna. Kan hämtas på torsdag, köpte också några slipsar.

1994-03-30
Uppe vid 10:00, ringde hem och kollade läget. Åkte över till Hongkong-ön. Gick runt i lite parker och var på Hong Kong Zoological and Botanical Garden. Åkte ner med världens längsta rulltrapp-system. Efter det åkte vi tillbaka till Kowloon och till hotellet. På eftermiddagen åkte vi till Golden Computer Center.

1994-03-31
Uppe vid 10:00, åt frukost på McDonalds och över till Hongkong-ön, där tog vi spårvagnen till North Point. Gick runt där och gick en bit tillbaka men tog spårvagnen igen till Central. Tog Peak Tram tillbaka upp till The Peak. Fotade där på dagtid också. Åkte ner till Central och över till Kowloon och jag hämtade min nya kostym, lämnade den på hotellet och åkte tillbaka till Hongkong-ön och åkte buss till Aberdeen, köpte skjorta på Giordano och tittade på skor. Efter det, hemåt igen och packa.

1994-04-01
Uppe 7:00, frukost på McDonalds och flygbussen till flygplatsen. Vi checkar in vid 9-tiden och vi lyfter 11:35, först till Manila där vi landar klockan 13:00. Vi får vänta länge och nästan allt är stängt på flygplatsen på grund av att det är långfredag. Lyfter igen 21:35.

1994-04-02, London
Vi landar i Abu Dhabi 2:20 lokal tid, gick runt och tittade i Tax free, lyfter igen 3:35 och landar i Rom 6:55, lyfter därifrån 10:15. Äntligen framme i London, Gatwick 11:05, total flygtid från Hongkong 30+ timmar. Vi försöker byta biljetten till Sverige till idag, men det går inga fler flyg. Vi tog tågen in till Victoria Station vid 2-tiden. Fixade ett hotell vid Gloucester Road, Embassy House Hotel, 25 pund, lämnade väskorna på hotellet och gick ut på stan. Gick till Harolds och knallade runt där, sedan tillbaka till hotellet.

1994-04-03
Uppe vid 9:00, tunnelbana till Victoria Station och lämnade all packning för 5 pund. Åkte tunnelbana till Oxford Street, nästa alla affärer är stängda, gick vidare till Carnaby Street, Piccadilly Circus och Trafalgar Square, Big Ben, Covent Garden och Buckingham Palace. Tog tunnelbanan till Towern och St. Pauls Cathedral. Åkte tunnelbanan tillbaka till Victoria Station, åt på McDonalds och hämtade vår packning och åkte ut till Gatwick med tåget 17:00. Vi checkade in och planet lyfte 19:10. Landar på Arlanda 22:15.