Indonesien 1996

1996-07-27 – 1996-08-31

1996-07-27, Stockholm
Vi tog flygbussen från Solna till Arlanda 7:00, checkade in, ryggsäcken vägde 9kg. Vi lyfte 9:20 och landade i Frankfurt 11:15, vi fick väntade där i nästan 5 timmar. Lyfte med Garuda 15:50, drygt 1 timme försenade.

1996-07-28, Ujung Padang / Makassar
Landar i Singapore lokal tid 9:40, väntar i drygt 1 timme och kommer i väg igen 11:05, landar i Jakarta 11:20 lokal tid. Vi hämtar vårt bagage och går igenom tull och stämplar in i landet. Växlar pengar och köper en cola och går till inrikesterminalen. Lyfter igen 13:45 mot Ujung Padang. Landar klockan 16:50 lokal tid. Först tog vi en cykeltaxi till stora vägen, efter det en bemo in till stan men till fel bemo-station, tog då en taxi till Legend Hotel men det var fullt. Vi åkte in mot centrum och till Hotel Pumama och tog in där för 11 000 rupia per reson. Vi gick och åt på Kentucky Fried Chicken, köpte vatten och lite annat och gick hem till hotellet.

1996-07-29
Sov länge efter en hård disko-natt, vi bor vägg i vägg med ett disko/nattklubb och de spelade högt halva natten. Ute och käkade frukost klockan i hamnen vid Fort Rotterdam klockan 13:00, gick runt där en stund. Gick förbi ett fint kinesiskt tempel mitt i stan, tog en bemo till busstationen Panaikan för att köpa biljett till Rantepao. Vi tog en bemo tillbaka till stan för att åka cykeltaxi upp till Bugis hamen, kul att se alla fina båtar. Åkte tillbaka ner till stan och till Prins Diponegoros grav. Vi gick till på Kentucky Fried Chicken och käkade majs, gick vidare ner till Jalan Penghibur, stora warung-gatan i stan där man har världens längsta middagsbord, vi åt Nasi Goreng. Efter det hem till vårt hotell/disko.

1996-07-30, Rantepao
Uppe vid 5:00, packade det sista och iväg med cykeltaxi och vidare med bemo till terminal Panaikan, bussen gick 7:30. Först 3 timmar platta vägar längst kusten upp till Pare-Pare och ett kort stopp där, efter Pare-Pare är det lite mer spännande vägar resten av tiden till Rantepao, slingriga bergsvägar. Framme i Rantepao 15:30, vi gick till Wisma Wisata och tog in där för 9 000 rupia per reson, ett trevligt hotell. Vi tog en sväng på stan och käkade gott på ett lite finare ställe, Pia’s, grönsaksröra med kyckling för 9 000 rupia. Gick hem till hotellet.

1996-07-31
Uppe vid 8:00 och frukost på hotellet. Efter frukost blev det en två km promenad norrut till en djurmarknad, levade grisar, bufflar osv. Spännande, efter att ha knallat runt där en stund gick vi tillbaka till stan. I stan tog vi en bemo söderut till Londa för att titta på gravplatserna, även här fick vi gå två km från stora vägen in till byn. På bergväggen har man gjort balkonger där dockorna sitter som symboler för de som är begravda. I grottor i berget är det kistor och en massa ben/skallar, riktiga gravplatser. Vi gick tillbaka ut till storavägen och tog en bemo tillbaka till Rantepao, där gick vi en sväng på stan innan vi gick tillbaka till hotellet och skrev vykort. På kvällen åt vi grillspett på en kinarestaurang.

1996-08-01
Uppe vid 8:30, frukost på hotellet. Efter frukost gick vi ut på stan och tog en bemo till Lempo, när vi gick av bemon gick vi vidare i ca 30 minuter till Batutomonga. Fin utsikt över Rantepao och mycket svalare här uppe. Vi käkar lunch på Mentirotiku Restaurang, tomat och grönsakssoppa. Vi gick samma väg tillbaka och bemo till Rantepao, gick hem sista biten i spöregn. Lämnade in tvätt på hotellet, gick ut på stan senare och åt middag på Rimi-1, kyckling. Köpte bussbiljetter till Tentena, 20 000 rupia.

1996-08-02
Uppe klockan 7:00 och frukost på hotellet. Vi gick ut på stan köpte vatten och tog en Bemo söderut mot Lemo, vi åkte för långt och fick gå en bit tillbaka. Här är det många uthuggna balkonger i berget där det sitter trädockor som symboliserar de som är begravda. Vi gick ut till stora vägen och tog bemo tillbaka till stan. Vi växlade pengar på banken och blev uppraggade av en kille att besöka en begravningsfest. Vi tog en bemo tillsammans med honom mot Tikata där vi gick runt på begravningsfesten en stund, det är dag tre av sju, släkten kommer och lämnar över presenter, många grisar och bufflar. Ett stort område med mycket folk. Vi gick in i djungeln till ett berg där det fanns hyllor med dockor och gravar. Vi gick vidare till en annan by, såg bland annat kakaoplantor, och tog en bemo tillbaka till Rantepao. I stan gick vi och köpte trätavlor och trägubbar. Åt middag på Pias Poppies, japansk gryta.

1996-08-03, Tentena
Uppe vid 8:00, åt frukost på hotellet och packade. Bussen skulle plocka upp oss vid hotellet klockan 9:00, men vid 9:30 gick vi Damri busstation på huvudgatan. Bussen kom iväg klockan 10:15. De första 2½ timmarna till Palopo var det bergiga vägar, efter det ganska platt upp till Wotu i cirka 2 timmar. Det var en jobbig slingrig bergsväg upp till Pendolo som tog 5½ timmar, och efter det ytterigare 2½ timmar upp till Tentena i mörkret. Vi var möra när vi kom fram till Tentena 22:30, vi gick till Losmen Victory och tog in där för 7 500 rupia.

1996-08-04
Uppe 9:00 och frukost. Vi träffade ett holländskt par som tipsade oss om en guide till Lore Lindu National Park som vi bokar med. Vi tar en tur på stan, vilket går ganska snabbt, efter det vi en tur till Pamona Caves, nästan mitt i stan, inte så spännande. På eftermiddagen tog vi en bemo västerut mot Leboni, Tonusu, en balinesisk by. Det är en så kallad transmigrations by, påtvingad förflyttning av folk från tätbefolkade områden till mindre befolkade områden. Det skedde fram till 1990-talet framför allt från Java och Bali. Här finns det fina vattenfallet Saluopa, riktigt häftigt. Vi badade en stund, gick samma väg tillbaka. Hemma igen vid 17:00, åt guldfisk med ris till middag på Pamona Indah, ganska smaklöst. Pratade med ett annat holländskt par på restaurangen. Hemma vid 22, vi packade om ryggsäckarna då en kommer åka buss helavägen till Palu och en tar vi med oss igenom Lore Lindu National Park.

1996-08-05, bron över Malei
Uppe vid 6:30, frukost på hotellet. Efter frukost försöker vi växla pengar på banken men de växlar inte dollar. Vi måste växla till sämre kurs på Wartel, telefonstället, 2 000 rupia /$, 400 000 rupia totalt. Vi väntar på vår bil, en Toyota Land Cruiser, vi kommer iväg strax före 11:00.

Vi passerar Balibyn där vi var igår och har ganska ok vägar första halvtimmen, vidare på skumpiga och leriga vägar in i djungeln och upp i bergen. Vi har en kille som åker med och agerar bland annat grävare, han har en hacka med sig som använder nästan hela tiden. Bilen kokar efter kanske 1 timme och de får fylla på med vatten från en flod där vi stannar och äter medhavd lunch. Vi passerar också en del skraltiga broar som vi måste över såklart. Efter cirka 4 timmar kommer en väldigt stenig skakig väg, och här kommer vi ikapp vår chaufförs pappa i en annan Land Cruiser. Han har väntat här för de vill inte åka själva på den lerväg som kommer, vi sätter på snö/lerkedjor på bägge bilarna. Nu kommer flera timmar med djupa lervägar där vi måste gräva oss igenom flera gånger, bilarna kör fast om vartannat och måste dras loss fler gånger. Pappan har också en grävkille med sig i sin bil och de båda grävkillarna får jobba hårt. Klockan 16:00 möter vi tre jeepar från andra hållet, det har inte kommit halvvägs! Vid 19:30 stannade vi på en täckt bro över Malei-floden och dricker te, vår guide säger att vi inte kan köra längre utan måste sova på bron, han frågar oss om det ok men det är inte mycket vi kan göra åt det. Vi får en säng gjord av en presenning och en matta. Det är cirka 20 personer, bara indonesier, som sover på bron. De övriga går fram och tillbaka mellan byarna. Det var inte kallt, men ett väldigt oväsen från floden, och råttor.

1996-08-06, Gintu
Vi sov dåligt, vaknar till ordentligt vid 5-tiden. En massa råttor sprang på ben och armar under natten, de hade bitit sönder guidens ryggsäck där han hade kex. Det blev det te och bananer till frukost och efter det iväg 6:50. Lervägar i början men inte så farligt, vi tog av kedjorna efter cirka 2 timmar och efter 1 timme till är vi äntligen framme i Gintu. Vi tar in på guidens kusins ställe, Losmen Sannur, 10 000 rupia. Vi äter lunch, vilar och tvättar lite kläder. På eftermiddagen tar vi en tur på byn, guiden flyttade hit när han var sju år. Vi äter middag på hotellet och går och sover.

1996-08-07, Tuare
Uppe 7:00 och frukost på hotellet. Iväg klockan 8:00, först österut för att titta på megaliterna runt Gintu. Vi gick först till Bewa, därifrån norrut över floden Lariang med bambuflotte och vidare till den stora lutande megaliten som heter Palindo. Vi går vidare västerut förbi en massa stora stenurnor som troligen används till förvaring. Vi gick förbi Mesinga och Maturu den sovande. Efte det fler stora urnor innan vi kom fram till Oba, apan. Vi gick vidare västerut längst floden och stannade i byn Lengkeka för lunch och ett besök i en varm källa. Vi gick vidare och var framme i Tuare klockan 16:00, vi tog in på det enda losmen som fanns i byn, hade inget namn. Käkade middag på hotellet vid 18:30. Vi gick cirka 17km.

1996-08-08, Moa
Uppe vid 7:00, frukost på hotellet och vi gick vi vidare vid 8-tiden. Det var djungelvandring hela dagen, uppför och nerför. Vi hittade en död grön orm mitt på stigen. Vi stannade för lunch vid 13-tiden och guiden kokade ihop lite nudelsoppa vid floden. Vi såg flera stora hornbill-fåglar på håll, det låter väldigt mycket i djungeln, men man ser inte mycket. Framme i Moa klockan 16:00, vi sover i lärarens hus, toaletten är floden. Kyckling med ris till middag.

1996-08-09, Palu
Uppe vid 6-tiden, frukost är resterna från igår, kyckling och ris. Vi knallar iväg vid 7:30. Vi går mycket mitt i solen idag så det är väldigt varmt. Vi käkade lunch hos en familj med barn som hela tiden stirrar på oss. 15:30 börjar det att regna och 16:00 kom vi fram till bron där vägen börjar, dyngsura och trötta. Här fanns det cola att köpa så vi väntade ut regnet och gick över bron en halvtimme senare när det slutat regna. Här har guiden fixat bil hela vägen upp till Palu, det tar cirka 2 timmar, chauffören kör som en dåre hela vägen.

Vi är framme vid Purinama Raya vid 20:30, tar in där för 8 000 rupia. Jag åker vidare med guiden för att hämta vår andra ryggsäck som åkt hit med buss från Rantepao. Det blir en sen middag på Restaurang Milano och efter det ät det dags för dusch.

1996-08-10, Donggala
Uppe vid 8:00, vi käkade frukost på ett bageri, lite ömma i benen idag. Vi gick till en bank och växlade 300$. Achos, vår guide, kom till hotellet vid 11-tiden och fick sina pengar, 200 000 rupia. Vi åker med samma kille som igår upp till Gonggala och Prince John Dive Resort, vi är framme där 12:30. Vi tar ett rum i ett långhus, fin utsikt över havet, för 17 500 rupia. God i fisk till lunch, det verkar vara ett mycket trevligt ställe. Hängde på stranden på eftermiddagen, middag klockan 19 och fisk även då. Satt och pratade med ett tyskt par som har varit här förut.

1996-08-11
Uppe vid 9:00, frukost på hotellet. Det var mulet på förmiddagen men vi låg på stranden ändå. Jag dök första dyket vid 12, det var kyckling till lunch och efter lunch dags för det andra dyket vid 15. Vi snorklade en del vid stranden på revet där. Mycket kul fisk och en massa drakfiskar. Gemensam middag på hotellet vid 19-tiden. Vi satt och åt tillsammans med danskar, en amerikanare och en amerikanska, ett franskt-engelsk par, mycket trevligt. Dyken kostade 29$ styck.

1996-08-12
Uppe vid 8:00, pannkakor till frukost. Det regnade på förmiddagen och vi kom inte iväg med dykbåten förrän 11:30. Vi åkte tvärs över bukten och dök på den sidan vid en vägg. Bättre väder på eftermiddagen så då blev det sol och bad. Middag på hotellet med nästan samma gäng som igår, det danska par som igår, samma amerikanska, samma franskt-engelsk par och en italienare. Dyket kostade 33$.

1996-08-13
Uppe klockan 8:00, frukost på hotellet. Efter frukost åkte vi med båt till andra sidan bukten igen,  för dyk vid väggen, vi dök djupt. Tillbaka till lunch och lite sol och bad. Ett dyk vid hus-revet/stranden på eftermiddagen. Lite snorkling blev det också. Dykkameran fungera tyvärr inte. Middag på hotellet med ett nytt danskt par. Dyken kostade 33$ respektive 29$.

1996-08-14, Buss till Gorontalo
Uppe vid 8:00, frukost på hotellet. Vi åkte taxi med ett tyskt par till Palu klockan 10:30. Framme vid busstationen 11:30 där vi köpte biljetter till Gorontalo, 5 000 rupia. Bussen går klockan 14:00 så vi får vänta, mycket folk här. Klockan 14:40 kommer vi iväg med bussen, mycket berg i början när vi kör över till östkusten, efter det blir det plattare. Vi passera ekvatorn 20-tiden, tyvärr är det mörkt ute då. Sover dåligt på bussen.

1996-08-15, Manado
Framme i Gorontalo 7:00, vi bestämmer oss att åka vidare direkt till Manado men bussen går klockan 14:00 även härifrån. Vi köper biljetter till den turen, den kostar 3 750 rupia, det är samma buss. Vi tar en bemo in till stan, äter god lunch på restaurang Boulervard, vi handlar lite godis och toapapper. Knallar runt på stan och tar en bemo tillbaka till busstationen. Vår buss kommer iväg 15:00, vi fladdrar runt lite i stan innan vi kommer iväg ordentligt.

1996-08-16
Vi när närmas oss Manado vid 1-tiden men chauffören kör även här runt och släpper av folk på konstiga platser, får dessutom punka strax utanför stan. Vi tog en taxi från busstationen till Hotel Manado Bersehati, chauffören försökte köra till ett annat hotell men vi visste vart vi skulle, framme vid hotellet två på natten. Vi checkade in för 7 000 rupia och gick och la oss.

Uppe vid 10:00 igen, ut på stan och till Kawanua City Hotel och käkade biff, vi gick till Matahari i centrum där jag köpte tre skjortor. Gick runt på stan och kollade, käkade på Kentucky Fried Chicken på kvällen, köpte och skrev vykort.

1996-08-17, Bunaken
Uppe 8:00, skrev klart alla vykort och köpte frimärken och skickade iväg vykorten. Vi tog en bemo till hamnen och en båt ut till Bunaken, till Nelson mitt i bukten. Efter 2 timmar fick vi ett litet, inte så fräscht, rum, det kostar 15 000 rupia. All mat ingår i priset. Det blir lite sol och bad, plus snorkling, ser bland annat sjöhästar. Tog en promenad på stranden. Vi träffade ett engelskt par under middagen som vi pratade en del med.

1996-08-18
Uppe 8:00, käkade frukost på hotellet. Lite sol, bad och snorkling på förmiddagen, såg sjöhästar igen, sedan började det att regna. Efter lunch kunde vi byta upp oss till en fin bungalow som ligger ganska högt med bra utsikt, den kostar 25 000 rupia. Det regnar resten av dagen, käkade middag med det engelska paret.

1996-08-19
Uppe vid 8:00, frukost på hotellet. Vid 9:30 hyrde vi en båt tillsammans med det engelska paret och ett tyskt par för att åka runt lite mellan öarna och snorkla. Först åkte vi till Bunakens västra udde, efter det åkte vi över till vulkanön Manado Tua där vi gick iland. Sedan var vi på Bunakens norra sida och vidare till Siladen där vi käkade lunch. På vägen hem stannade vi på Bunakens östra sida, vid Lorensos, bra snorkling men mycket skräp. Vi var även i land och gick runt en sväng här, efter det åkte vi tillbaka hem. Bläckfisk, ris och grönsaker till middag på hotellet, tillsammans med ett holländskt par.

1996-08-20
Uppe vid 8:00, frukost på hotellet. Sol och bad på förmiddagen. Ris och fisk med tomatsås till lunch. Det regnade efter lunch så vi hängde mest i vår bungalow. Fisk med grönsaker till middag, och ananas till efterrätt.

1996-08-21
Uppe vid 8:00, frukost på hotellet, pannkaka idag. Vid 9:30 gick vi över ön till andra sidan, där vi snorklade häromdagen. Vi gick lite fel och hamnade för långt söderut i byn, men kom fram till piren och snorklade där. Gick hem igen till lunch. Till lunch fick vi god currykyckling, och efter lunch började det att regna. Till middag fick vi barracuda.

1996-08-22
Uppe vid 8:00, frukost på hotellet som idag var nasi goreng. På förmiddagen blev det sol och bad, lunchen bestod av god fisk med ris till. Regn på eftermiddagen. Lite sol och bad även på eftermiddagen, till middag vad det god fisk, ris och tomatröra. Vi betalar hotellet och packar på kvällen.

1996-08-23, NDC
Uppe 5:30, packar det sista och hinner även med frukost på hotellet. Vi skulle ta 7-båten till Manado, den kom klockan 8. Vi träffade en amerikan på båten som vi åkte bemo tillsammans med från hamnen till NDC. Där checkade vi in för 11 000 rupia. Vi tog hotellets gratisbuss in till stan, växlade pengar på banken och konfirmerade flygbiljetten på Garuda. Efter det blev det lunch på Kentucky Fried Chicken och en tur på Matahari, köpte några skjortor och godis. Tog en bemo tillbaka till NDC och fixade lite där, lämnade tvätt, fixade en saftey box. Middag vid 19:00 tillsamman med ett norskt par, de har en god buffé med massor att välja mellan, gott. Mycket grönsaker och frukt också.

1996-08-24
Uppe klockan 6:00, frukost vid 7-tiden på hotellet, mycket att välja på här också. Iväg med dykbåten klockan 9:00, vi åker först till Mandolin Point, utanför Bunaken mellan västra Bunaken och Manado Tua. Efter dyket åkte vi in till grannen till Nelsons för att äta lunch. Efter lunch dök vi vid Lekuan II, vid Bunakens södra arm. Tillbaka vid NDC klockan 16:00. Tog en öl i baren, middag vid 19, samma goda buffé som igår. Dyken kostar 30$ / st.

1996-08-25
Uppe klockan 7:00, frukost på hotellet och iväg med dykbåten klockan 9.00. Första dyket var vid Depan Kampung, sydspetsen på Bunaken, efter dyket in bredvid Nelsons för att äta lunch. Dyket på eftermiddagen gjorde vi vid Fukui Point. Vi är tillbaka vid NDC klockan 16. Middag vid 19-tiden, tillsammans med det norska paret. Dyken kostar 30$ / st.

1996-08-26
Uppe klockan 7:00, gick och åt frukost. Kom iväg med hotell-bemon till stan klockan 9:30, den släppte av oss vid det kinesiska templet Ban Hian Kiong, riktigt stiligt. Vi tog en bemo till Paal 2-terminalen (300 rupia), bytte där till en bemo mot Airmadid men gick av vid PT United Coconut Tina Indonesia, (500 rupia). Här tar de hand om kokosnötter och gör mjölk, mjöl, olja och säkert lite annat också. Vi fick komma in men inte fotografera. Vi tog en ny bemo till Sawangan och klev av vid Warunga (500 rupia). Det är en gravplats men gravarna är flyttade hit, tidigare var gravarna placerade ute i djungeln, man begravdes sittande. Vi tog en ny bemo till Kampung Jawa (500 rupia), vi tog en hästvagn (250 rupia) en bit till Kyai Modjo Mausoleum, med fin utsikt över Tondanosjön. Därifrån tog vi en hästvagn vidare (500 rupia) till Tondano, tog en bemo därifrån till Tomohon (500 rupia). Här tog vi en stor Manadobuss (1 200 rupia) en bit på vägen, vi gick av vid en restaurang med bra utsikt över Manado. Gick en bit på vägen och tog en ny buss (500 rupia) resten av vägen till Manado. En bra rundtur uppe i norr. Vi tog en bemo till Matahari och käkade lunch på Kentucky Fried Chicken, handlade lite godis och gick en sväng på stan. Tillbaka vid NDC klockan 18:00. Middag på hotellet klockan 19:00 är en så kallad Steam boat, vilket ger dåliga minnen från kina, men den var inte så hemsk.

1996-08-27
Uppe klockan 7:00, frukost på hotellet, efter frukost iväg klockan 9:00 med båt 34 som vi brukar åka med. Första dyket är vid Lekuan II, i bukten på Bunaken, efter det lunch på ön. Andra dyket är vid Fukui Point, också inne i bukten. Hemma igen vid 16-tiden, fotade lite solnedgång nere vid piren på NDC. Vanlig god buffé-middag idag. Dyken kostar 30$ / st.

1996-08-28
Uppe 7:00, frukost på hotellet och ut med båt 34 som vanligt. Första dyket var vid stora ön norr om Bunaken, Mantehage, vid Barracuda Point på norra sidan. Det tog lång tid hit. Efter dyket åker vi till Siladen för lunch och dyk nummer två, på vägen dit börjar det spöregna. Dyker på södra sidan av Siladen. Efter dyken åker vi till Bunaken för att vänta in ett kvällsdyk, nattdyket gör vi 18:30 vid Celah-celah, väggen i Bunaken-bukten utanför Nelson. Hemma på NDC klockan 20:30. Det blir en sen middag idag, men det är inga problem. Dyken kostar 30$ / st. 20$ för nattdyket.

1996-08-29
Uppe klockan 7:00, frukost på hotellet. Vi åker in med hotell-bemon in till stan klockan 9:30. Åker till ett orkidé-ställe men det är ganska trist. Vi måste åka fram och tillbaka till NDC för att hämta resecheckar för att växla pengar, det blir lunch på Kentucky Fried Chicken. Efter lunch tog vi en taxi upp i bergen och stannade vid Makatete hills, fin utsikt över Manado och norra delen av ön. Sedan taxi tillbaka till Manado, tog en tur på Matahari, köpte skor och strumpor. Efter det bemo tillbaka till NDC och middag.

1996-08-30
Uppe 7:00, frukost på hotellet. Vi betalar hotellet, de har lagt på 57$ och 83$ för en djungeltur. Vi säger till och de justerar, de har dessutom glömt att ta betalt för nattdyket, då säger jag inte till. Summan blir 1 352 925 rupia / 608$ / 4 058kr.  Vi tar bussen till flygplatsen 12:15, fick vänta där 1 timme.

Vi lyfter från Manado 14:30 och landar i Ujung Padang 15:40. Vi lyfter från Ujung Padang 16:50 och landar i Jakarta 17:45 lokal tid. Vi lyfter från Jakarta 21:25 och landar i Singapore 22:40.

1996-08-31
Hänger en stund på Singapores flygplats vilket bara är kul, vi lyfter från Singapore 0:15.  Vi landar i Frankfurt 6:15 lokal tid. Gick runt en sväng, slappade lite, väntade. Lyfter igen 12:50 och landar i på Arlanda 14:25.