Indonesien 1997

1997-06-30 – 1997-08-04

1997-06-30, Stockholm
Vi fick skjuts av Peter till Arlanda, checkar in och lyfte med SAS till Amsterdam 8:20 och landade klockan 10:00. Lyfter igen med Garuda 14:10, mellanlandar i Zürich men får inte gå av planet, satt där i nästan 2 timmar. Lyfter igen från Zürich 16:10.

1997-07-01, Bali
Vi landar i Singapore 11:15 lokal tid, men är bara här en dryg timme så vi lyfter igen 12:20 mot Jakarta. Landar i Jakarta 13:40 och här byter vi flygplan. Lyfter igen 14:45 och landar i på Bali 17:05 lokal tid.

Vi tog en flygplatstaxi till Bemo-corner för 8 000 rupia, vi går till Poppis Lane 1 och till samma hotell där vi bodde tidigare men det håller på och renoveras så vi går till grannen, Losmen Rempen, 20 000 rupia (för två personer). Vi checkade in och tog en tur på stan. Jag köpte en tunn dykdräkt på Billabong, 300 000 rupia (900kr), vi gick till Hard Rock Café och käkade på kvällen.

1997-07-02, Sea Word Club
Uppe 9:30, frukost på hotellet. Vi hann med en kort sväng på stan och växlade pengar. Vid 11-tiden tog vi hotellets taxi till flygplatsen tillsammans med två svenska tjejer. Vi checkar nu in på inrikes delen av flygplatsen, inte lika välorganiserad som den internationella. Men det gick bra och vi lyfter 14:45 med ett mindre propellerplan. Vi landar i Maumere 17:00 och tar en taxi från flygplatsen till Sea Word Club och checkade in i en beachbungalow. Ett fint läge på stranden, 57 500 rupia (för två personer). Hängde på stranden, käkade middag klockan 19:00 på hotellets restaurang.

1997-07-03
Uppe vid 9:30, frukost på hotellet. Efter det var det dags för sol och bad, hela dagen. Lunch på hotellet och vi sov middag efter det. Mer sol och bad på eftermiddagen. Vid 19-tiden vad det middag på hotellet, nasi goreng.

1997-07-04
Uppe vid 7:00, frukost på hotellet. Tanken var att vi skulle åka ut och snorkla med det blev inställt. Hängde på stranden med sol och bad. Vi bytte till en billigare bungalow, vi har råttor i den vi har nu. Lunch på hotellet, jag sov lite middag idag också. Vid 19-tiden blev det middag på hotellet, god fisk med ris och grönsaker.

1997-07-05, Maumere
Uppe klockan 9:30, frukost på hotellet. Vi packade allting och tog hotellets bil in till Maumere och till Gardena Hotel, tog in där för 12 500 rupia. När vi checkat in tog vi två olika bemo till Watublapi och tittade på när de gör ikat-vävningar. Gick runt och tittade en stund, köpte en bordlöpare för 30 000 rupia. Efter det åkte vi tillbaka in till Maumere med bemo, åt guldfisk med ris på Golden Fish Restaurang. På eftermiddagen tog vi en bemo till Wuring, en liten fiskeby utanför stan som är byggd i vattnet på styltor, spännande. Sedan tillbaka in till stan och hotellet.

1997-07-06, Moni
Uppe klockan 6:00, frukost på hotellet. Efter frukost packade vi och tog en buss till Moni klockan 7:00, den kostade 12 000 rupia och tog 3 timmar. I Moni tog vi in på Amina Moe Wisata för 7 000 rupia. Vi knallade runt i byn, vilket gick ganska snabbt. Vi fixade biljetter för en tur upp till Keli Mutu tidigt i morgon. På kvällen åt vi buffé på hotellet, smakade bra.

1997-07-07
Uppe klockan 3:30, lastbilen som vi åker med hämtar oss 4:00. Efter 1½ timme skumpig färd på flaket får vi gå av, nästan framme vid toppen. Sista biten går vi i mörker, solen kommer upp vid 6-tiden, vackert med lite moln som lättar. Bra väder så man ser lågt och inga problem att se alla tre sjöarna. En svart, en turkos och en grön. När vi var klara här uppe så gick vi hela vägen tillbaka ner till byn, det tog cirka 3 timmar. När vi nästan var framme vid byn stannade vi vid ett vattenfall med en varm källa, jätteskönt att bada och duscha. Efter det gick vi tillbaka till hotellet och käkade en sen frukost och sov en stund. Hängde lite mer runt på stan på eftermiddagen, käkade spagetti bolognese till middag.

1997-07-08, Ende
Uppe vid 8:00, blev väckta av en marknad ute på gatan. Frukosten på hotellet bestod av pannkakor i dag, efter frukost packade vi ihop allt och tog en buss till Ende klockan 9:15, den tog 2 timmar och kostade 10 000 rupia. Vid busstationen tog vi en bemo till Hotel Flores där vi tog in för 15 000 rupia. Vi tog en sväng på stan, åt en god fruktsallad. Vi gick till huset där Sukarno satt fängslad 1933, vi köpte frimärken, ringde hem och till jobbet. Åt sedan middag på stan.

1997-07-09. Bajawa
Uppe vid 7:00, rostat bröd med marmelad och te till frukost på hotellet. Efter frukost tog vi en bemo till busstationen och hittade en buss till Bajawa klockan 10:00, den var knökfull. Vi kom fram till Bajawa klockan 15:00. En kille från Hotel Sunflower, hotellet vi tänkt åka till, stod vid busstationen och ”raggade” upp oss. Vi följde honom till hotellet och checkade in för 12 000 rupia. Vi drack te på hotellet och bokade en tur runt till några byar nära Bajawa. Efter det tog vi en tur på stan, hittade så småningom en bra restaurang med guacamole och kött med pompom, gott. Vi träffade tre personer från England som ska med på samma rundtur som vi imorgon. Somnade tidigt.

1997-07-10
Uppe klockan 7:00, pannkakor och fruktsallad till frukost. Vid 9-tiden kom en bemo och hämtade oss, de tre från England, ett danskt par och ytterligare tre från England som även vad med på lastbilen upp till Keli Mutu. Vi åker på en tur till tre traditionella Ngada byar som ligger runt Mount Inerier, vi åker söder ut från Bajawa och den första byn vi åkte till heter Langa, efter Langa åker vi till Luba och den närliggande Bena. Alla väldigt fina men den sistnämnda byn var finast och den ligger väldigt coolt på en bergskam ut mot Mount Inerier. Efter turen runt byarna, vid 13:30, åt vi lunch i Bajawa på Hotel Nusantara. Efter lunch ingick det en tur upp till Mangeruda Hot Springs, lite norr om stan vid Soa. Ett väldigt häftigt ställe med först en varm naturlig pool som det varma vattnet kommer upp i, 40+ grader. Vattnet rinner sedan vidare i en liten flod till ett vattenfall, nedanför vattenfallet kommer det en vanlig flod. Riktig häftigt att bada nedanför vattenfallet i mötet mellan floderna. På vägen hem hoppade vi av vid en marknad och handlade frukt och gick hem till hotellet. På kvällen åt vi på Camellia Restaurant, kyckling, nudlar och vårrullar, plus en öl till maten.

1997-07-11, Labuanbajo
Något hotell/restaurang hade rejvparty i stort sett hela natten, vi går upp klockan 7 och packade och äter frukost. Tog buss till Labuanbajo, bussen tog 10 timmar. Framme i Labuanbajo checkade vi in på Gardena Hotel, 10 000 rupia. Åt middag på hotellet, grillad tonfisk med vitlök, satt länge och pratade med ett kanadensiskt par.

1997-07-12
Gick upp vid 9:30, frukost på hotellet, bananpannkakor och te. Vi bokade en båttur till Rinca och Komodo för 50 000 rupia per person. Efter det tog vi en tur på stan och försökte boka en dyktur, men det gick inget vidare. På första stället hade divemastern semester på Bali, på det andra var kompressorn trasig! Hängde runt på stan och hotellet resten av dagen. Middag på hotellet idag igen, träffade och pratade med det kanadensiska paret.

1997-07-13, På båten till Komodo
Uppe vid 7:00, packade om ryggsäckarna och åt frukost på hotellet. Vi tar bara med oss en ryggsäck på båten och lämnar den andra på hotellet. Vi bokar ett rum för i morgon och lämnar in tvätt. Vi ska åka med ett svenskt och ett holländskt par, klockan 8:30 går vi tillsammans ner till båten. Vi får åka med en liten kanot ut till båten, lite vingligt med ryggsäckarna men det går bra. Det är två indonesier som sköter båten, far och son. Vi stannar och snorklar på ett fint ställe efter ca 1½ timme, fina rev och mycket fisk. Vi åkte vidare mot Rinca, lunch på båten, fisk med ris och grönsaker. Vi stannar och går iland på Rinca, knallar runt där med en guide i 2 timmar och ser minst fyra Komodo-varaner plus vattenbufflar, vilda hästar och apor. När vi kom tillbaka till båten var det te dags. Vi åker vidare mot Komodo och stannar vid ön Kalong. Först är det middag här, ris, nudlar, ägg och grönsaker. Efter middagen är det dags att titta när alla flygande rävar lyfter för sin kvälls/natt tur. Samma tid varje dag, runt 18:00, lyfter över 10 000 flygande hundar från ön och dess mangroveträd, som de sover i, för att flyga iväg och äta. En fantastik syn, det tar över 1 timme innan alla har flygigt i väg. Efter det åker vi vidare till Komodo och ankrar nära bryggan/hamnen där. De plockar fram madrasser och kuddar och vi sover på däck.

1997-07-14, Labuanbajo
Sov sådär, uppe och fick frukost 6:30 och klockan 7 var vi i land på Komodo. Där gick vi en guidad tur med ca 20 personer. Vi såg flera stora och feta varaner, tidigare har man matat varanerna här i närheten men det gör man inte längre. Många ödlor, stora och läbbiga, samt en massa vattenbufflar, rådjur och apor. Vi såg även en massa mindre ödlor i mangroveträden vid vattnet, de bor där när de är små.

Efter turen på ön åkte vi till Red/Pink Beach, en strand på Komodo där sanden innehåller mycket röd korall, häftigt. Vi badade och snorklade här en stund. Tillbaka på båten efter 1½ timme och då var det dags för lunch och Sheriff, sonen på båten, spelar ut sitt ess, en vegetarisk grönsaksröra som smakar som världens bästa köttfärssås, magisk. Nudlar och ris till. Vi är tillbaka i Labuanbajo klockan 14:30. Vi går tillbaka till Gardena Hotel och checkade in. Gick ut på stan, växlade pengar och käkade tonfisk till middag.

1997-07-15, Sape
Uppe klockan 6:00, vi packar ihop allt och går ner och äter frukost på hotellet, vi träffade en av de indonesiska killarna som var med vid den varma källan utanför Bajawa. Klockan 7 gick vi ner till hamnen och köpte båtbiljett till Sape på Sumbawa, 29 000 rupia. Vi gick på färjan och upp till förstaklass där bara turister får vara, det kostade 3 000 rupia extra. Vid 17-tiden var vi framme vid Sape hamn, vi tog en hästkärra in till stan och checkade in på Frienship Losmen för 10 000 rupia. Vi tog en kort sväng på stan, åt soppa till middag på Sape Café.

1997-07-16, Bima
Uppe vid 8-tiden, packade och lämnade hotellet, det blev ingen frukost alls. Vi tog oss till busstationen och kom på en buss till Bima klockan 9:20 för 2 700 rupia. Framme i Bima strax före 11. Vi tog en bemo in till stan och till Lila Graha Losmen, 17 500 rupia. Vi checkade in och åt lunch på hotellet, omelett med sallad. Efter det tog vi en tur på stan, vi gick till sultanpalatset och runt där, vi tog en bemo till hamnen och gick runt där och tittade, vi gick tillbaka till stan och till hotellet. Vi tog en toast i restaurangen. Det blev en kort tur till på stan för lite shopping av toapapper och vatten. Middag på hotellet, currykyckling, vi provade fyra olika Fanta, Orange, Röd, Grön och Vit.

1997-07-17, Sumbawa Besar
Uppe klockan 5:30, bara att packa och iväg, vi går mot busstationen men tog en bemo sista biten till busstationen. Där mötte vi Wawan, en kille från Labuanbajo, han ska åka med samma buss som oss. Bussen från Bima går 6:15, vi är framme i Sumbawa Besar 13:00 och Wawan rekommenderade Hotel Tambora så vi går dit, det kostar 21 000 rupia med det är bara en natt. Vi tog en spagetti bolognese till lunch på hotellet och en tur på stan. Vi gick först till det gamla sultanpalatset och sedan till det nya, fina båda två. Vi knallar vidare på stan en stund och går hem till hotellet vid 18-tiden och äter soppa till middag. Vi fixade en buss-båt-buss biljett för 25 000 rupia till Mataram, Lombok.

1997-07-18, Mataran
Uppe tidigt idag igen, 5:00 och bussen plockade upp oss 6:00 till Poto Tano, en förhållandes vis lugn och fin buss. Inga som sitter i mittgången och nästan ingen packning där. Vi är framme i Poto Tano efter 2 timmar och kör ombord med bussen på färjan. Båtturen till Labuan Lombok tar 1:45, De visa Rambo III på färjan. Från Labuan Lombok tar det ytterligare 1:45 till Mataran, det är mycket folk och kaos på busstationen, vi tar en Bemo till Cakranegara och Hotel Shanti Puri, 15 000 rupia. Efter incheckning på hotellet går vi ut på stan, växlar pengar och käkar lunch på Kentucky Fried Chicken. På eftermiddagen tar vi en tur till Mayura Water Palace, och till Meru Temple som ligger bredvid, båda platserna mycket fina. Vi hittade också ett väveri som vi besökte. Efter besöken här gick tillbaka till hotellet, åt middag.

1997-07-19, Gili Air
Nästan sovmorgon, uppe vid 6:30 och frukost på hotellet, toast och te. Vid 8-tiden tog vi bussen upp till Bangsal, framme där 9:30, härifrån tog vi båt till Gili Air klockan 10:00, buss och båtturen kostade 16 000 rupia. Vi gick från hamnen till det närliggande Bambo Cottage där betalar vi 15 000 rupia för en bungalow. Vi tar en lätt lunch vid hotellet och går vi till stranden för sol och bad på eftermiddagen. Vad vid Blue Coral och bokade en dyktur till imorgon. På kvällen åt vi grillad snapper med vitlök på Peanut Café vid hotellet.

1997-07-20
Uppe 7:00, frukost på Peanut Café, toast med te. Efter frukost knallar vi bort till Blue Coral och plockar i ordning på dykprylarna, kommer i väg med dykbåten klockan 9:30 och hade det första dyket vid Coral Fan Garden. Tillbaka på Gili Air för lunch då vi spagetti bolognese. Jag åkte ut klockan 13:00 för ett andra dyk vid Alex Reef. Båda dyken var bra och första gången jag dyker med min Billabong shorty, den funkar bra. Tillbaka på Gili igen vid 15-tiden och det blir en stund på stranden. På kvällen äter vi vid Gogo nära vårt hotell, det blir grillad snapper med vitlök även här. Dyken kostade 22,5$ / st.

1997-07-21
Uppe klockan 7:00, frukost på Peanut Café, toast och te. Var på Blue Coral vid 8:30 och iväg med dykbåten, första dyket var vid Air Wall. Tillbaka till Gili Air till lunch och vi käkade spagetti bolognese på Sunrise. Klockan 13:00 åkte jag ut med dykbåten igen för det andra dyket, nu vid Meno Wall. Tillbaka på stranden vid 16:30, tid för lite sol och bad. Vi käkade middag på Sunrise, god pepparbiff, det verkar vara ett trevligt ställe. Dyken kostade 20$ / st.

1997-07-22
Uppe vid 8:00, frukost på Peanut Café, toast som vanligt. Gick till stranden för sol och ad hela dagen, skönt. En lunchsandwich på Sunrise, lite ananas på eftermiddagen och vi hittar äntligen tonfisk till middag, på Pino.

1997-07-23
Uppe klockan 7:00, frukost på Peanut Café, toast som vanligt. Lämnade in tvätt till hotellet och iväg till Blue Coral vid 8:30, jag åkte iväg med dykbåten vid 9-tiden. Dyket på förmiddagen var vid Coral Fan Garden, tillbaka på Gili Air för lunch, idag det blev spagetti bolognese på Sunrise. Ut igen med båten vid 13:30 och dök då vid Meno Slope. Tillbaka till stranden för lite sol och bad efter dyket innan det var dags att gå hem. Idag åt vi middag på Sunrise, ett mycket bra ställe, jag åt god currykyckling. Dyken kostade 20$ / st.

1997-07-24
Uppe klockan 8:30, vanliga frukosten på Peanut Café. Vi gick till stranden för sol och bad hela dagen. Vid 12-tiden åt vi lunch på Sunrise, Club sandwich med kyckling och pompom. Mer sol och bad, och snorkling, på eftermiddagen. På kvällen gick vi tillbaka till Sunrise för deras goda spagetti bolognese.

1997-07-25
Uppe klockan 8:00, den vanliga frukosten på Peanut Café. Efter frukost vad det dags för stranden och sol och bad, hela dagen. Vid 12 åt vi lunch som vanligt på Sunrise, Club sandwich med kyckling. Efter lunch blev det mer sol och bad, och snorkling. På kvällen gick vi till Il Pirata, en italiensk restaurang i form av ett piratskepp, inte vid stranden utan i djungeln. Vi åt spagetti såklart, efter middagen var det dags att packa.

1997-07-26, Gili Trawangan
Uppe klockan 7:00, frukost på hotellet och packade vi det sista och gick ner till hamnen. Vid 8:00 gick båten till Gili Trawangan och i var framme där vid 9-tiden. Vi knallade norrut från hamnen, upp till Sudi Mampir Cottage, samma ställe där vi bodde för två år sedan. Medan vi packar upp går Peter och Sofie förbi utanför, de bor lite längre norrut. Vi gick ner till stranden och hängde där hela dagen, käkade sandwich till lunch. På kvällen vid 6-tiden kommer Peter och Sofie förbi oss och vi knallade ner mot hamnen och åt grillad tonfisk, vi tog några öl. Vi har fått en kattkompis vid bungalowen.

1997-07-27
Uppe klockan 7:00, vi fick frukost på vår terrass, bananpannkaka och fruktsallad. Vid 8-tiden kom Peter och Sofie och hämtade upp oss. Vi knallade ner till mot hamnen och till dykstället, Blue Coral här också, för att åka ut på dyk. Första dyket var vid Coral Fan Garden. Tillbaka in till Gili Trawangan och vi åt lunch med Peter och Sofie. Andra dyket var vid Alex Reef. Tillbaka till stranden en kort stund efter dyken och efter det hem till bungalowen. Klockan 16:30 började min dykkurs för Rescue Diver, först är det en teoretisk Medical Aid-kurs på två kvällar var den första är idag, på Blue Coral. Efter kursen, vid 19-tiden, träffar vi Peter och Sofie på Spider Bar för att äta god currykyckling. Dyken kostar 20$ respektive 15$.

1997-07-28
Uppe klockan 8:00, frukost på terrassen idag igen, men omelett. Vid 9:30 gick vi ner till stranden för sol och bad hela dagen. Peter och Sofi kom ner strax efter 10. Vi åt lunch på stranden, en ost-tomat-löksandwich. På eftermiddagen klockan 15:00 börjar del två av Medical Aid-kurs, alla klarar kursen! Efter kursen går vi, i mörkret, upp till norra delen av ön till Nusa Tiga där Peter och Sofi bor. Vi äter på deras hotellrestaurang, Nusa Tiga, god currykyckling, plus några öl. Efter det var det dags att gå hem.

1997-07-29
Uppe vid 7:30, idag serverades bananpannkaka till frukost på terrassen. Vid 9:00 gick jag ner till hamnen och dykklubben då min riktiga del i Rescue Diver-kursen börjar. Kursen är mycket teori och pågår hela dagen, det är jag och två andra svenskar. Vi hade lunchpaus mellan 13 och 15. På kvällen kommer Peter och Sofi kom förbi och vi går ner till ”stan” och äter på restaurang Trawangan, det blir fisk, barracuda.

1997-07-30
Uppe klockan 7:30, omelett till frukost idag. Jag knallar bort till min dykkurs klockan 9. Mera teori om hur man räddar folk och känna igen symptom på olika dykrelaterade sjukdomar, vi hade lunchbreak mellan 12 och 14. Lunchen blev en sandwich med pompom på stranden. Mer dykkurs på eftermiddagen, vi är klara vid 17-tiden. Peter och Sofi kom förbi och hämtade upp oss på kvällen, vi går ner till ”stan” och äter på restaurang Trawangan idag igen, det blir spagetti bolognese. Peter och Sofi köper biljetter för att åka till Lovina på Bali.

1997-07-31
Uppe vid 7:00, idag är det bananmacka till frukost, lite märkligt kanske. När vi åt frukost åkte Peter och Sofi förbi i häst och vagn på väg till hamnen, de lämnar Gili idag och åker till Lovina. Jag knallar ner vi 8-tiden till dykkursen. Idag fortsatte vi kursen med mer räddning, bara en kort lunch och tillbaka till kursen. Vi han med ett ”riktigt” dyk idag under kursen, tror inte det var planerat. Jag tappade mina glasögon i vattnet när jag skulle hoppa i och skulle rädda en dykare. Vi var klara med kursen vid 15-tiden och då blev det lite sol och bad. På kvällen gick vi ner på ”stan”, käkade på restaurang Borobudur. Köpte en Hening Mankell bok.

1997-08-01
Uppe vid 7:30, jag var uppe och kräktes i natt, vet inte varför. Bananpannkaka till frukost, klockan 9:00 gick vi ner till stan och till dykklubben, jag har mina prov idag. Först ett praktiskt prov i vattnet då vi räddar en dykare, och sedan ett skriftligt på dykklubben. Proven går bra, jag har bara sex fel på skrivningen och klarar mig utan problem, de andra klarar sig också. Vi får ett gratisdyk av klubben och åker ut till Meno Slope på eftermiddagen. Efter dyk och prov blir det tillbaka till stranden för lite sol och bad. Vi går hem och börjar packa ihop våra prylar då vi åker i morgon. På kvällen går vi ner på ”stan” och köper båt-buss-båt-buss biljetter till Kuta, Bali, 42 000 rupia. Vi äter middag på restaurang Trawangan.

1997-08-02
Uppe 7:30, idag var det banamacka till frukost igen. Vi packar klart det sista och knallar ner till hamnen. Tar först den lilla båten till Bangsal, sedan minibuss söderut längst hela Lombok till Lempar, därifrån färjan till Padangbai och slutligen en minibuss igen till Kuta. Vi är framme i Kuta klockan 19:00. Vi gick tillbaka till Losmen Rempem och checkade in för 18 000 rupia. Letade efter en optiker men hittade ingen, käkade på McDonalds.

1997-08-03
Uppe vid 8:30, fruktsallad till frukost på hotellet och packade vi det sista. Vi ställde packningen i ett rum på hotellet och gick ut på stan. Vi tog en sen lunch på Hard Rock Café, tillbaka vid hotellet vid 16-tiden och kunde duscha. Klockan 17:00 åkte vi med hotellets bil till flygplatsen, checkade in på flygplatsen och knallade runt där. Vi lyfter från Denpasar 19:45, landar Jakarta vid 21-tiden lokal tid. Lyfter igen 22:30, Vi landar i Singapore vid 23:30.

1997-08-04
Vi lyfter från Singapore 02:00, fortfarande samma plan. Vi landar i Zürich vid 6-tiden lokal tid, bara ett kort stopp här och sedan vidare till Amsterdam där vi landar vid 8-tiden. Nu byter vi plan och kommer iväg vid 10-tiden med SAS, landar på Arlanda strax före 12.