Indonesien 2002

2002-06-18 – 2002-07-16

2002-06-18, Stockholm
Vi fick skjuts av Clas till Arlanda, checkar in och lyfte med KLM till Amsterdam 10:40, allt funkar bra och vi landar klockan 12:25. Var vid transferdisken, McDonalds och lekplats. Lyfte igen med Garuda mot Singapore 16:20.

2002-06-19, Kuta
Landade i Singapore 10:00 lokal tid, Linn och Emil har sovit cirka 6 timmar. Vi lyfter igen mot Jakarta med samma plan vid 12:00, Landar i Jakarta 12:30 lokal tid. Vi går runt på flygplatsen, växlar pengar och fikar. Lyfter igen med nytt plan mot Bali 15:00 lokal tid, Landar på Bali 17:30. Vi fixar visum och går igenom pass och tullen. Vi tar en flygplats-taxi till Poppis 1 för 20 000 rupia och tar in på Kedin’s Inn för 70 000 rupia. Vi tog en kort sväng på Legian och köpte bland annat vatten. Efter det gick vi hem igen, Linn och Emil sov vid 21:00.

2002-06-20
Uppe vid 10-tiden, frukost på hotellet, toast, pannkakor och juice. Min födelsedag idag och jag får en kikare. Vi tog en tur på stan, käkade lunch på McDonalds och vi fick en VM-fotboll! Gick hem till hotellet och vilade. Vi tog senare en kort tur på stranden innan det var dags att äta middag. Efter middagen tog vi en till tur på stan, Emil somnade i vagnen och Linn somnade hemma, vid 21 sov alla.

2002-06-21
Uppe 8:00, frukost på hotellet, efter frukost går vi iväg till Waterbom Park. Vi hängde runt barnpoolen nästan hela dagen, tar några varv i Lazy River. Vi äter lasagne till lunch, Linn hoppade gummisnodd, Euro Bungy som det heter här. Vi är hemma vid 16:30, käkar middag på TJ’s Mexican.

2002-06-22
Uppe sent, frukost på hotellet och vi köpte bussbiljetter till Lovina, 150 000 rupia för alla. Vi köper en baliväska, 60 000, för att börja packa några prylar som vi kommer lämna här i Kuta, bland annat fotbollenfrån McDonalds. Vi åt lunch på Hard Rock Café och gick sedan hem och sov middag. På eftermiddagen gick vi till Kuta Square och Matahari för att köpa födelsedagspresent till Emil. Åt middag på Poppis 1, gick hem med trötta barn. Började packa allt.

2002-06-23, Lovina
Uppe vid 8:00, frukost på hotellet. Iväg med bussen 9:30, trögt ut ur stan med mycket trafik, det tar nästan 2 timmar till Ubud och sedan ytterligare 2 timmar till Lovina, framme strax efter 13:00. Vi tar in på Pulestis, lyckades pruta från 200 000 rupia till 110 000 rupia! Vi gick ner till stranden på eftermiddagen och hängde där. Åt grillad tonfisk på Kakadu Restaurang på kvällen, barnen åt goda kycklingbullar. Drack också deras goda vaniljmilkshake.

2002-06-24
Uppe vid 8:00, frukost på hotellet och efter det ut på stranden där vi hängde hela förmiddagen. Vi åt lunch på restaurangen tvärs över gatan, efter lunch gick vi hem och sov middag. Var vi hotellets pool på eftermiddagen, gick till stranden och åt glass och milkshake. Vi lämnade tvätt och shoppade lite kläder till barnen. Middag på en restaurang på vår sida av gatan, barnen delade på en tonfisk med ris, annars blev det kyckling. Tog en sväng på gatan, växlade pengar, barnen somnade i vagnarna.

2002-06-25
Uppe vid 7:30, frukost på hotellet och sedan ner på stranden. Lunch tvärs över gatan idag igen, efter lunch sov vi middag. På eftermiddagen åkte vi bort till Air Panas Banjar, västerut längst kusten. Vi badade i de varma källorna en stund, käkade glass på restaurangen. Hemma igen vid 16:30, hämtar tvätten och lite dusch och fix. Vi åt vi middag på samma restaurang som igår, barnen delar på en nasi goreng, vi äter kyckling med curry.

2002-06-26
Uppe vid 7:30, frukost på hotellet och sedan till stranden. Lunch på samma restaurang som igår, efter lunch sov vi middag. På eftermiddagen hängde vi vid hotellpoolen, en glass och lek på rummet. Middag längre upp på gatan, alla flörtar med Emil. Även idag en glass efter maten och en liten sväng på stan och stranden. Vi gick vi hem för att sova och packa.

2002-06-27, Kedisan
Uppe 7:30, frukost på hotellet, sedan betalar vi hotellet och åker iväg med bil och chaufför. Först till Singaraja och ett tempel, Pura Beji, strax efter Singaraja. Vi stannar här en stund. Vi stannar också i byn Dausa uppe i bergen och i Penelokan med utsikt över Batur. Vi är framme i Kedisan 10:30 och tar in på Sanyr Hotel, 100 000 rupia. Vi äter lunch direkt, tar en sväng på stan och ner till sjön. Äter middag på hotellet.

2002-06-28
Vaknade sent, frukost på hotellet. Efter frukost gick vi ner till sjön och spanar på lokalbefolkningen. Vi gick hem och åt lunch på hotellet. Efter lunch tog vi en biltur runt vulkanen Batur, åkte förbi tempel och flera lavafält efter olika vulkanutbrott. Vi åkte upp till Penelokan och åt lunch på Balinesisk restaurang. Efter lunch åkte vi en tur på östra sidan om sjön, till Abang, sedan åkte vi hem. Vi åt middag på hotellet.

2002-06-29, Padangbai
Uppe tidigt, frukost på hotellet och vi packade ihop allt. 9:30 blir vi hämtade av samma chaufför som körde hit oss från Lovina. Vi stannar uppe på östra kraterkanten för att titta på utsikten och fota lite. Vi stannar också i Jambul Hill, framme i Padangbai 12:00. Vi tar in på Padangbai Beach Inn, 60 000 rupia, tog en sväng på stan och på stranden på eftermiddagen. Hem för att duscha innan middag, tidigt i säng.

2002-06-30
Uppe klockan7:00 och sjöng för Emil, han fick sin Bali-boll, en uppskattad present, och ett gottebord. Emil och Linn börjar spela boll direkt. Det blir det frukost och sedan ner till stranden, med bollen såklart. Lunch vid 11:00 på restaurangen med höga trappan, Emil ramlar av stolen och blöder näsblod. Efter lunch sover vi middag. Vi går ner till stranden igen på eftermiddagen och leker med bollen. Hem vid 16-tiden, Linn och Emil springer runt nakna med ryggsäckarna på. Vi äter middag senare på kvällen, Linn och Emil delar på en spagetti med köttfärssås, vi äter grillad tonfisk. Vi köper biljetter till Gili Air, Brasilien vinner fotbolls VM, spöar Tyskland med 2-0 i finalen. Vi packar på kvällen.

2002-07-01, Gili Air
Uppe vid 7:00 och packar det sista, sedan frukost på hotellet. Vi tar en snabbåt 9:40 till Lembar som tar 1 timme och 15 minuter, där byter vi till minibuss för vidare färd norrut, efter 1 timme är vi framme i Bangsal och där det är kaos som vanligt. Efter lite väntan kommer vi i väg med en båt över till Gili Air, vi knallar till Sunrise och tar in i en tvåvåningsbungalow, 100 000 rupia. Vi äter en liten sen lunch på hotellet. Efter lunch går vi ner till stranden, mest för att kolla runt en stund, efter stranden går vi hem för att duscha och lite fix. Vi äter middag på Han’s Café, grillad tuna och nasi goreng, efter middag är det sov dags, barnen har klarat dagen strålande trots mycket väntan och strul.

2002-07-02
Uppe vid 7:00, frukost på hotellet och efter det sol och bad hela dagen. Lunch på hotellet med tillhörande middagslur. På eftermiddagen tog vi en promenad till vårt gamla ställe där vi bodde 1997, det var stängt nu. Käkade mellis tillsammans med Karin och Alexander som vi träffade i Lovina. Middag på hotellet, fisk och kyckling.

2002-07-03
Uppe vid 7:30, frukost på hotellet och efter det ner till stranden på förmiddagen. Jag var iväg och dök på eftermiddagen, hemma igen vid 16:00. Vi käkade middag på det italienska piratskepps-restaurangen Il Pirata. Dyket kostade 25$

2002-07-04
Uppe vid 7:30, frukost på hotellet och efter det ner till stranden på förmiddagen. Jag var iväg och dök på eftermiddagen, hemma igen vid 15:30, mellis på stranden och mer sol och bad. Middag tillsammans med Karin och Alexander på Corner. Dyket kostade 20$

2002-07-05
Uppe vid 7:30, frukost på hotellet och efter det ner till stranden på förmiddagen. Lunch på restaurangen bredvid hotellet, efter lunch sover vi middag. På eftermiddagen åkte vi runt ön med häst och vagn. Vi stannade vid Reef Divers och tittade på deras sköldpadds-sjukhus. Middag på Corner, Emil lite krasslig.

2002-07-06
Uppe vid 7:00, frukost på hotellet och efter det ner till stranden på förmiddagen. Lunch och efter det sover barnen middag. Jag var i väg och dök igen på eftermiddagen. Hemma vid 15:30. Vi åt middag på Pino’s tillsammans med Karin och Alexander. När barnen somnat kom de över till oss och vi spelade spel. Dyket kostade 20$

2002-07-07
Uppe vid 7:30, frukost på hotellet och efter det ner till stranden på förmiddagen, lunch på det vanliga stället och barnen sov middag. Jag var iväg och dök på eftermiddagen. Hemma vid 15:30. Middag på Pino’s, goda kycklingspett och ris. Dyket kostade 20$

2002-07-08
Uppe vid 7:00, frukost på hotellet och efter det tog vi båten till Gili Trawangan klockan 8:30 med Islan Hopping. Först gick vi in vid Gili Meno, och vidare till Gili Trawangan. Vi knallade runt där, gick upp till vårt gamla ställe där vi bodde 1995 och 1997, det är stängt. Åt glass och gick tillbaka ner till hamnen och till stranden och badade en stund. Vi käkade lunch, köpte keps, hängmatta och blöjor. Satt på Dive Indonesias restaurang och käkade mer glass. Vi tog båten tillbaka till Gili Air klockan 15:30. Åt middag senare på kvällen på Han’s.

2002-07-09
Uppe vid 7:30, frukost på hotellet och efter det ner till stranden för sol och bad. Lunch på vanliga stället och sov barnen middag. Hängde hemma i bungalowen på eftermiddagen, vi köper biljetter tillbaka till Kuta, 250 000 rupia för alla. Det blir middag på Pino’s, efter det spelade spel med Karin och Alexander på kvällen.

2002-07-10
Uppe vid 7:30, frukost på hotellet och efter det ner till stranden för sol och bad. Lunch och efter det sova middag. Jag tog en dyktur på eftermiddagen, hemma igen vid 16:00. Middag på kvällen på Han’s tillsammans med Karin och Alexander. Vi packar ihop det mesta på kvällen. Dyket kostade 20$

2002-07-11, Padangbai
Uppe vid 7:00, först frukost på hotellet och efter det i väg till hamnen. Klockan 8:30 tar vi första båten till Bangsal, buss ner till Lembar, framme där 11:35. Iväg med snabba båten vid 12:30 och framme i Padangbai 13:45. Vi tog in på Padangbai Beach Inn 4, granne med hotellet där vi bodde senast. Vi går och äter en sen lunch på restaurangen där Emil ramlade av stolen. Efter det knallar vi runt på stan, konfirmerar flygbiljetterna hem, middag på samma restaurang som lunchen.

2002-07-12, Kuta
Uppe vid 6:00, frukost på hotellet, efter det iväg med en kusin till en av tjejerna på hotellet. Vi åker först till Bali Bird Park där vi gick in och tittar, ett fint ställe med mycket fina fåglar. Efter 1½ timme där åkte vi vidare med bilen till Kuta och Poppis 1. Framme vid Kedin’s Inn vid 12:00, vi tog ett rum och käkade lunch och barnen sov middag. På eftermiddagen tog vi en sväng på stan och ner mot Kuta Square, vi hittade roliga träaffären och köpte gris, katt och tupp. Gick vidare och var inne i lite olika affärer, bland annat Matahari och Giordano. Köpte t-shirt och käkade glass.  Efter det gick vi hemåt, vi åt middag på TJ’s.

2002-07-13
Uppe vid 7:00, frukost klockan 8:00 och efter det gick vi iväg till Waterbom Park igen. Vi kör samma upplägg som sist, mest barnpool, några varv i Lazy River och Linn hoppar gummisnodd. Käkar lunch och glass där, hem igen på eftermiddagen. Gick till Hard Rock Café på kvällen och käkade där.

2002-07-14
Uppe vid 7:00, frukost klockan 8:30. Efter frukost gick vi ut på stan och ner till Kuta Square, vi vad på Matahari, Giordano plus några surf-klädes butiker. Köpte lite kläder, skjortor och lite annat, lunch på McDonalds. På vägen hem stannade vi i Hard Rock Café-butiken, Emil köpte en blå hund och Linn en klänning. Efter turen gick vi hem och sov middag. Slappade på eftermiddagen, en kort tur på stan för att köpa glass till mellis. Middag på en restaurang bredvid hotellet.

2002-07-15
Uppe vid 7:30, frukost på hotellet och efter frukost är det dags att packa allt. Ute på stan en sväng vid 11:00 och lunch på McDonalds, hem igen för att sova middag och packa lite till. Vi tog hotellets bil till flygplatsen klockan 15:00, checkar in och hänger på flygplatsen. Lyfter med Garuda till Jakarta 18:30, landar 20:00 och vi hämtar barnvagnarna. Lyfter igen mot Singapore klockan 23:00.

2002-07-16
Landar på Changi, Singapore 00:15, och lyfter igen med samma plan 01:40. Landar i Amsterdam 08:00 lokal tid. Vi byter plan och lyfter med KLM mot Arlanda klockan 10:30 lokal tid. Landar på Arlanda klockan 12:10. Clas hämtar oss.