Indonesien 2008

2008-06-29 – 2008-08-03

2008-06-29, Stockholm
Clas kör oss ut till Arlanda, där vi också äter lunch innan vi åker iväg. Vi checkar in och lyfter mot Bangkok 14:50. En lång flygning framför oss. Vi får en tidig middag på planet och efter middagen sover vi.

2008-06-30, Kuta
Efter midnatt firar vi Emil med gottebord en halvtimme innan vi landar. Vi landar i Bangkok lokal tid 5:30. Vi knallar av och väntar på nästa flyg. Klockan 9:00 lyfter vi igen mot Denpasar/Bali. Vi landar på Bali 13:55 lokal tid, det är en lång visumkö och det tar tid att komma igenom allt. Vi tar en flygplats-taxi till Poppis och tar in på Kedins Inn, rum med AC för 200,000 rupia. Vi knallar ut på stan en sväng, äter på lunch ute vid stranden. Vi gick hem och la oss tidigt.

2008-07-01
Uppe sent, frukost på hotellet och ut en sväng på stan. Vi går ner till Kuta Square, köper bland annat simringar och pennor. Efter det går vi tillbaka till hotellet och äter lunch. Vi hängde mest vid poolen på eftermiddagen, bad och sol. På kvällen gick vi till Hard Rock Café och käkade där. Gick en tur på stan och hem till hotellet.

2008-07-02
Uppe klockan 9:00, det ösregnar. Vi äter frukost på hotellet, efter frukost har det slutat regna. Vi knallar iväg till Waterbom park. Först var vi en bra stund vid barnpoolen och efter det var det dags för lunch. Efter lunch åkte vi Lazy River flera varv, vi åkte Macaron-rutschkanan massor med gånger, man åker på ringar och kan åka tillsammans. Kul. Vi gick hem via köpcentret bredvid, Discovery Shopping Mall. Växlade pengar och köpte en stor väska att packa i. Vi åt middag på Poppis på Bali Agung. Gick hem till hotellet och packade.

2008-07-03, Nusa Lembong
Uppe vid 7:00, frukost på hotellet. Vi åker minibuss till hamnen i Sanur, tar 45 minuter. Där tar vi en båt till Nusa Lemboang 10:45, den tar lite drygt en timme. Vi tog in på Linda Bungalow på den norra delen av ön. Vi checkade in på rummet och tar efter det en tur på stranden, Emil fick stickor i foten. De har sjögräsodlingar här som vi knallar runt i, spännande. Vi käkar middag på Lindas restaurang.

2008-07-04
Uppe vid 8:00, frukost på Lindas restaurang. Vi tar en båt till Mushroom Bay för sol och bad där, en mycket trevlig strand. Vi bokar en bungalow på Mushroom Beach Bungalow och flyttar dit i morgon. Vi äter även lunch här. Efter lunch blir det mer sol och bad på stranden. När vi är klara med stranden åker hem på två moppar som det hotellet har fixat. På kvällen äter vi god middag på Surfers Beach, lite norr om Lindas.

2008-07-05
Uppe vid 8:00, frukost på Lindas restaurang. Vi packar allt snabbt och tar en båt ner till Mushroom Bay och flyttar in på Mushroom Beach Bungalow, ett mycket trevligt ställe. När vi har installerat oss i vår bungalow går vi ner på stranden för sol och bad. Lunch på Bali Bar & Cafe. Vi går upp till hotellet vid 15-tiden och hänger vid poolen en stund. Efter dusch och fix äter vi även middag på Bali Bar & Cafe, kyckling till alla.

2008-07-06
Jag går upp tidigare och åker iväg och dyker med Pro Dive. Tillbaka vid stranden 10:30. Vi går ner till stranden och hänger där, lunch på Tanis Villa. Vi går hemåt vid 15:30 och hänger en stund vid poolen. Det blir dusch och fix och lite häng i bungalowen innan det är dags för middag på hotellets restaurang. Dyket kostade 50$.

2008-07-07
Uppe tid 7:30, frukost på hotellet vid 9-tiden. Vi knallar ner till stranden och hänger där hela dagen, lunch på Tanis Villa vid 13-tiden, hem vid 16-tiden för lite pool häng, middag på hotellet vid 19-tiden.

2008-07-08
Uppe vid 7:30, och frukost på hotellet vid 9-tiden. Vi knallar ner till stranden för sol och bad hela dagen. Idag är det lunch på Bali Bar & Cafe, mer sol och bad efter lunch. Det är väldigt klart i luften idag och man ser tydligt Gunung Agung på Bali. Hem vid 16-tiden och lite pool häng. Vi äter middag på Tanis Villa.

2008-07-09
Uppe vid 7:30, och frukost på hotellet vid 9-tiden, ner till stranden för sol och bad hela dagen. Lunch på Tanis Villa vid 13-tiden. Mer strandliv efter lunch och hem vid 16-tiden och lite pool häng. Vi äter middag på hotellet.

2008-07-10, Padangbai
Uppe tid 7:00, och frukost på hotellet och packar vi ihop allt. Vi betalar hotellet och en båtbiljett till Padangbai. Iväg med båten klockan 9:00 och framme efter en halvtimme. Vi gick till Padangbai Inn 1 och checkade in i en hydda tvärs över från där vi bodde sist vi var här. Vi tog en tur på stan, käkade lunch på restaurang Kreti en trappa upp där Emil ramlade av stolen sist vi var här. Hängde lite stranden, knallade runt på stranden, till norra delen, och tittade på lava. På kvällen åt vi middag på samma restaurang, Kreti.

2008-07-11, Kuta Lombok
Uppe vid 7:00, frukost på hotellet. Bussen kommer klockan 8:40 men kör bara en kort bit där vi får vänta, båten är försenad och vi får också vänta i hamnen. Vi kommer iväg med båten klockan 11, i hamnen i Lembar måste vi också vänta för att kunna lägga till. Färjan över tar över 5 timmar. Vi ska ta en minibuss till Kuta Lombok men måste först åka till Mataram och där byta bil. Väl framme i Kuta Lombok ,18:40, kollar vi först på Segare Anak men väljer att inte bo där, vi äter dock middag här och tar in på grannhotellet Tasura Beach Hotel.

2008-07-12
Uppe vid 8-tiden, frukost vid 9-tiden. Linn är krasslig så vi gör inte så mycket. Kollar runt på hotellområdet, kollar poolen men badar inte på grund av en massa obehagliga skalbaggar i poolen. Är nere en sväng på stranden men den är inget vidare, långgrunt och sten/koraller på botten. Både lunch och middag på hotellet.

2008-07-13
Uppe vid 8-tiden, frukost vid 9:30 på hotellet. Linn fortfarande krasslig. Hänger lite på stranden, går runt och plockar pimpsten. Vi köper lite pirat-dvd-filmer på gatan utanför. Både lunch och middag på hotellet idag också.

2008-07-14, Gili Air
Uppe vid 5:30 och ute på gatan 6:30, iväg med bussen 7:00. Det var en bra tur till Mataran på 1 timme, en bra tur vidare med en ny buss, först till Senggig och efter det vidare till Bangsal. Vi är framme på Gili Air 10:30 och går till Sunrise och tar in där i en tvåvånings bungalow. Vi installerar oss i hyddan och går och äter lunch på Sunrise restaurang. Efter lunch går vi till stranden och hänger där hela eftermiddagen, kul att vara tillbaka.

2008-07-15
Uppe vid 8:00 och frukost på hotellet vid 9-tiden. Ner till stranden och sol och bad hela dagen. Lunch på blåa restaurangen. Äter middag på Sunrise Restaurang.

2008-07-16
Jag går upp lite tidigare och åker ut och dyker på förmiddagen, tillbaka till lunch. Vi äter lunch på en av strandrestaurangerna och efter lunch blir det mer sol och bad, med en glass-mellis paus. På kvällen knallar vi upp till norra sidan och äter vid Gili Air Hotel. Går hem därifrån i mörker med ficklampor. Dyket kostade 35$.

2008-07-17
Jag går upp lite tidigare och åker ut och dyker på förmiddagen men är tillbaka innan lunch. Vi äter lunch på en av strandrestaurangerna. Efter lunch blir det sol, bad och glass ända fram till 17-tiden då vi går upp till vår bungalow och duschar och så. Vi äter middag på en restaurang lite norrut. Dyket kostade 35$.

2008-07-18
Jag går upp lite tidigare och åker ut och dyker på förmiddagen, tillbaka innan lunch. Vi äter på en av strandrestaurangerna. Efter lunch är det stranden och sol och bad, och såklart den dagliga glasspromenaden. Efter stranden blir det lite bungalowtid med dusch och fix, senare på kvällen äter vi middag på hotellets restaurang. Dyket kostade 35$.

2008-07-19
Uppe 7:30, frukost på hotellet. Iväg med båt 8:30, vi åker med Island Hoppers över till Gili Trawagan. Framme där går vi först en tur norrut till vårt gamla ställe, det finns fortfarande hyddor kvar på platsen. Vi går ned mot hamnen igen och ner till stranden, det finns en apa som badar och vi stannar där en stund. Vi äter lunch på ett ställe som heter Beach Cafe, efter lunch går vi vidare ner mot hamnen, stannar vid ett akvarium med babysköldpaddor, går ut till stranden där vi hänger en stund. Vi tar båten hemåt igen vid 16-tiden. Gick en bit norrut och käkade där på kvällen.

2008-07-20
Uppe vid 8:00 och frukost på hotellet vid 9-tiden. Ner till stranden och sol och bad hela dagen. Lunch på den gröna restaurangen. Efter lunch köper barnen hals och armband på stranden, och även idag blir det eftermiddagsananas av Mimmi. Vi går upp till bungalowen vid 17-tiden, idag blev det även middag på gröna restaurangen, kycklingspett med pompom.

2008-07-21
Jag går upp tidigare och ska på dykkurs, en navigeringskurs. Jag är tillbaka till lunch, som vi äter på en av strandrestaurangerna. Sol och bad hela eftermiddagen, med glasspromenad. På kvällen går vi upp till en av de tre restaurangerna som ligger på rad och äter middag. Dykkursen kostar 220$.

2008-07-22
Jag går upp tidigare och ska på dykkurs, navigeringskursen fortsätter. Jag är tillbaka till lunch, som vi äter på en av strandrestaurangerna. Sol och bad på eftermiddagen, även idag en glasspaus upp till Gita Gili. På kvällen går vi också upp till Gita Gili och äter middag på deras restaurang. Vi fixar också båtbiljetter tillbaka till Sanur/Kuta.

2008-07-23
Uppe vid 7:00 frukost på hotellet. Idag är sista dagen på min navigeringskurs och alla följer med på dykbåten och badar och snorklar när jag dyker. Vi är tillbaka på stranden vid lunch som vi äter på en av strandrestaurangerna. Vi åker ut med dykbåten även en stund efter lunch. Sol och bad senare på eftermiddagen med en glasspromenad upp till Gita Gili. Vi går upp till vår bungalow vid 16:30 för lite slö och slapp och dusch. Middag på hotellet i kväll, de har ett stort buffébord.

2008-07-24
Uppe vid 8:00 och frukost på hotellet vid 9-tiden. Ner till stranden och sol och bad hela dagen. Vi äter lunch på gröna restaurangen, den heter The Zipp Bar på riktigt. Den blåa restaurangen heter Chill Out Bar. Linn och Emil bygger sin strandrestaurang, vi köper glass av glass-cykelkillen idag. Efter det köpte vi flätade armband till Emil och Linn, plus pärlhalsband med Lombokpärlor. Enligt läraren på ön bor det ca 1,300 på Gili Trawangan och Gili Air, ca 300 på Gili Meno. I hans skola på Gili Air går det ca 200 barn mellan 6-12 år. Vi gick upp till hotellet vid 16-tiden, dusch och fix. Vi åt middag på Wiwian, betalade hotellet och började packa.

2008-07-25, Kuta
Uppe vid 6:30, packade klart det sista och iväg med häst och vagn till hamnen. Båten åker iväg 9:40 och tar 20 minuter till Bangsal. Bussen går 10:30, ca en timme till Mataram och lite runt där, sedan vidare i ca 40 minuter till Lembar hamn, framme där 11:30. Färjan går 12:30 och vi är framme i Padangbai 17:30, iväg med bemo 18:00 och vi är framme i Kuta vid Bemo-corner 19:20. Vi går direkt till Kedins Inn men det är fullt, vi går då runt hörnet upp till Sari Jaya Cottage och tar in där, ser ut som ett bra ställe. Vi knallar ut på stan, till McDonalds och äter där på kvällen.

2008-07-26
Uppe vid 8-tiden, frukost på hotellet vid 9:00. Efter det går vi iväg till Waterbom Park och är där hela dagen. Vi åker nästa alla rutschkanor, äter lunch på deras restaurang. Både Linn och Emil hoppar gummisnodd och klättrar vägg. På vägen hem går vi in i varuhuset tvärs över gatan och köper en rygga till Emil, t-shirt till Linn och lite annat. Efter det går vi hem, trötta. Vi hann bada lite i hotellets pool på eftermiddagen. På kvällen åt vi på Pizza Hut.

2008-07-27
Uppe vid 8-tiden, frukost på hotellet vid 9:00. Ut på stan och ner till Kuta Square. Vi handlade t-shirt från Billabong och Qvicksilver, köpte Bali-instrument, Bee-movie och Wii-spel. Käkade lunch på McDonalds och tog även en glass där. Handlade också lite i mataffärer på Matahari. Lite pool på eftermiddagen, middag på kvällen på restaurang Bali Agung.

2008-07-28
Uppe vid 8:00 och frukost vid 9:00. Jag och Emil åkte till Bali Bird Park och var där i ca två timmar och tittade på fina fåglar, bland annat en fin vit påfågel. Tillbaka i Kuta på eftermiddagen då vi gick ner till Kuta Square igen, handlade lite på Surfer Girl, köpte jeans på Matahari och t-shirt på Hard Rock Café. Vi åt middag på restaurangen bredvid Matahari. Efter middagen gå vi hem och packa och sova.

2008-07-29, Bangkok
Uppe vid 8:00, frukost på hotellet och packa klart. Vi käkade lunch på Kedins Inn, efter lunch åkte vi iväg med en bil fixad igenom hotellet. Först åkte vi till Garuda Wisnu Kencana Park. Det ska bli världens största staty, 246 meter hög. Man påbörjade projektet 1995 och ska vara klara om 5 år tror man, troligen inte. Det är mycket kvar att göra, max 20% är klart av statyn. Efter det åker vi tillbaka mot flygplatsen och vi är framme där 14:15. Vi checkar in och allt flyter på bra och vi lyfter 16:25 med planet Srichulalak, vilket betyder kung/drottning från förr. Vi landar i Bangkok 19:20 lokal tid, vi är snabbt ute och tar en taxi till Asia Hotel för 600 bath, det är ett stort och lyxigt hotell.

2008-07-30
Uppe 9:00, frukost på hotellet vilket består av en gigantisk buffé, med extra allt. Efter frukost går vi ut på stan och titta i varuhus nere vid Siam Square. Vi gick runt mycket i Siam Paragon, köpte jeans och skjortor. Var vid Silom Plaza på eftermiddagen. Vi käkade på Pizza Hut, Efter det åker vi hemåt, vi hinner med ett dopp i poolen på taket.

2008-07-31
Uppe 9:00, frukost på hotellet. Vi tog en taxi till Dusit Zoo, ett ganska trist zoo, efter det åkte vi hem till hotellet och badade i poolen på eftermiddagen. På kvällen åkte vi ner till Siam Square igen, var bland annat inne på MBK varuhuset och köpte två Wii-spel. Käkade middag på en restaurang inne på MBK.

2008-08-01
Uppe 9:00, frukost på hotellet. Vi tar oss till Rama 8 Bridge och den båtpir som finns där, där tar vi en flodtur runt i cirka 1½ timme, inte jättespännande kanske, men halvkul. Vi avslutar turen vid piren till Royal Palace, Tha Chang. Där knallar vi upp till Wat Phra Kaew, går in där och igenom till The Grand Palace. En fin och trevlig tur, ganska mycket folk. Efter det tog vi oss hemåt och åkte ner till Siam Square och Central World Plaza. Käkade lunch, tittade i affärer, handlade på Toys R Us. Efter det hann vi till och med åka hem poolen en stund. På kvällen åkte vi ner till Siam Square igen och gick på Hard Rock Café, efter det hem via MBK varuhuset.

2008-08-02
Uppe 9:00, frukost på hotellet och upp på rummet och packa allt. Vi checkar ut från hotellet men kan lämna kvar vårt bagage. Vi åker ner till Siam Square och går till Siam Paragon för att gå till det akvariet som finns där i källaren. Ett mycket fint och stort akvarium. Efter det gick vi till MBK igen och köpte R4-kort till Nitendo DS, vi sydde en Emil-keps och köpte kläder till Linn och Emil. Vi käkade middag på Pachino, ett italienskt ställe. Åkte hem till hotellet, vi kunde duscha och byta om på ett gym/spa på plan 4. Vi väntade nere i receptionen, fixade Emils spruta. Klockan 22:00 tog vi en taxi till flygplatsen, det tog en halvtimme. Vi checkade in allt och väntade.

2008-08-03
Gick på planet 00:50, vi flyger med Simongkhon, vi lyfter 1:47. Landar i Stockholm 7:05 lokal tid. Clas hämtar upp oss.