Indonesien 2012

2012-06-29 – 2012-07-28

2012-06-29, Stockholm
Roger skjutsar oss ut till Arlanda vid 18-tiden. Vi checkar in och äter på McDonalds i Sky City. Vi lyfter till Helsingfors 20:35 och det tog 40 minuter dit. Där fick vi vänta i ca 2 timmar.

2012-06-30, Kuta
Vi lyfter mot Singapore 00:05 lokal tid, strax efter midnatt firar vi Emil med gottebord på flygplanet. Efter det försöker vi sova så gott det går. Landar i Singapore lokal tid 16:35. Vi går och fikar och hittar munkar. Vi lyfter igen 19:40, en timme sena, får trekants-mackor på planet. Vi landar på Bali lokal tid 22:00, lite trögt ut genom visum och tull. Vi tog en flygplats-taxi till hotellet, vi bor nu på Vilarisi Hotel några dagar, lite norr om Poppis.

2012-07-01
Uppe vid 9:00, frukost på hotellet och gick ner till Poppis Lane 1, vi köpte flip-flop och keps till Emil, kollade stranden. Vi tog en taxi till Bali Bird Park, vilket nästan tog nästan 1 timme. Vi knallade runt och tittade där en bra stund, käkade lunch och tog taxi hem på eftermiddagen. Vi gick ner en sväng till havet och badade en liten stund. Gick hem och duschade och gick till Hard Rock Café och käkade middag där. Vi gick hem via stranden.

2012-07-02
Uppe vid 9:00, frukost på hotellet. Vi knallade längst stranden ner till Waterbom Park och var här nästan hela dagen, käkade även lunch här. Gick hem via köpcentret Discovery Department Store, stannade en liten stund på stranden på vägen hem, vi loggade GC1D9JC. Hem och duscha och efter det ner på stan på kvällen, vi käkade på Pizza Hut. Började packa på kvällen.

2012-07-03, Maumere
Uppe vid 7:30, frukost på hotellet och vi packar det som är kvar. Vi tog en taxi till flygplatsen 9:00, vi flyger inrikes så det är lite stökigare än vanligt. Vi checkar in och väntar. Planet lyfter vid 10:50, först flyger vi till Timor och landar i Kupang klockan 12:10, vi hinner gå av flygplanet lite snabbt för att titta. Vi lyfter igen 12:45 och landar i Maumere klockan 13:15. Vi kommer snabbt av och ut, hotellet är där med en bil och hämtar oss. Vi är framme vid hotellet, Sea World Club, runt 14-tiden och hinner med en snabb lunch. Vi hänger på stranden, går bort till grann-hotellet med draken men det ser inget vidare ut, verkar dock öppet. Vi byter hydda två gånger på grund av att AC inte fungerar. Middag på hotellet.

2012-07-04
Uppe vid 8:00 och frukost vid 9-tiden. Vi var på stranden, lite promenader fram och tillbaka, lite snorkling. Lunch på hotellets restaurang och mer strandhäng på eftermiddagen. Vi fotar solnedgång på kvällen, den är fin här över havet och berget. Middag på hotellet, vi bokade en bil med chaufför till Moni.

2012-07-05
Uppe vid 8:00 och frukost vid 9-tiden. Hela dagen på stranden, lite promenader fram och tillbaka, lite snorkling och fotografering. Lunch på hotellet, mer strand-liv och middag på hotellet. Fotade solnedgången på kvällen, vi börjar packa.

2012-07-06, Moni
Uppe vid 8:00 och frukost på hotellet. Stök med kortbetalning med det gick igenom till slut. Vi åker iväg med Anton mot Moni klockan 10:30. Vi stannar vid sydkusten i Paga vid 12-tiden, vi är framme i Moni vid 14-tiden. Vi tar in på Hidayah och äter en lunch på hotellet. Vi pratar med folk på hotellet och vår chaufför och alla är överens om att det är bäst att åka/gå upp till toppen på Kelimutu redan idag, alla säger att det kommer regna mer i morgon. Så vi åker iväg vid 15-tiden upp mot toppen. Det är ganska låga moln men när vi knallat upp sista biten ser vi alla sjöarna utan problem, inte så bra utsikt dock. Vi går runt alla tre sjöar och fotar och titta på den utsikt som finns, loggar cachen GC1VKK2, vi letar efter GC2VJ4A med hittar inte den. Vi knallar neråt igen vid 17:30, det är mörkt när kommer tillbaka till hotellet och dags för middag.

2012-07-07, Bajawa
Uppe 7:30, frukost på hotellet. Vi bokar med vår chaufför/guide Anton att vi åker med honom hela vägen över Flores till Labuanbajo. Som han och de andra sa igår har det regnat i natt, och det regnar fortfarande, de som planerat att åka upp till toppen idag kan inte göra det. Vi åker dock vidare mot Ende, i regnet, regnet avtar efter en liten stund. Det är en massa vägarbeten på vägen, mycket har spolats bort i regn. Det är också en massa fina vyer med risterasser och annan fin natur. Vi är framme i Ende strax före 12 och skiner solen på oss. Vi köper med oss lunchlådor på ett ställe som Anton känner till och åker vidare. En timme senare vid 13-tiden stannar vi vid Blue Stone Beach, en häftig strand med blåa stenar, och äter vår lunch, mycket trevligt. Det finns en massa blåa sten här och hela bergssidan vid vägen är blå en lång bit. Vi åker vidare mot Bajawa och stannar i Ngada-byn Wogo innan vi kommer fram Bajawa. Vi knallar runt här en stund och åker sedan vidare till Bajawa och tar in på Villa Silverin lite utanför stan, vi käkar på hotellets restaurang tvärs över gatan. På kvällen bokar vi flygbiljetter från Labuanbajo till Bali. Vi har en engelsman som granne, han åker motorcykel runt i Asien och har varit ute nu i 4,5 år! Han jobbar på olika platsen som it-tekniker.

2012-07-08
Uppe 7:30, frukost på hotellet och iväg med Antony 8:30. Vi åker runt till olika byar i närheten, först åker vi till Luba, där möter vi den franska familjen från Sea World, efter Luba åker vi till Bena. Vi besökte bägge platserna 1997 men kul att se igen. Efter det åker vi in till Bajawa och äter lunch på Ditos restaurang, vi träffar den franska familjen plus andra turister som vi känner igen. Efter lunch åker vi till Mangaruda Mata Air Panas, även här var vi 1997, men det är ett mycket häftigt ställe som man gärna åker tillbaka till. Vi badade i de varma källorna i 3 timmar. Efter badet åkte vi hem en stund, och senare på kvällen tillbaka in till Bajawa och på Ditos, franska familjen är där igen, plus flera andra vi känner igen. Åt god kyckling och köpte lite godis på stan efter maten.

2012-07-09, Ruteng
Uppe 7:00, frukost på hotellet och iväg med Antony. Vi stannar vid en stenstrand nere vid sydkusten klockan 10, efter det kör vi norrut förbi en vulkansjö med apor, framme i Ruteng vid 13-tiden. Vi tar in på ett kloster, Santa Maria Berdukacita. Vi äter lunch på Agape restaurang, efter lunch åker vi till Ruteng Puu, en gammal by och tittar. Antony kör oss till en plats där det står att kraschat Merpati-plan, mitt i en by utanför Ruteng, spännande. Efter det åker vi tillbaka till hotell, vi äter middag på samma restaurang som lunchen.

2012-07-10, Labuanbajo
Uppe 6:30, tidig morgon på ett kloster! Frukost hos nunnorna klockan 7:00. Vi åker iväg klockan 8:00, Linn är lite krasslig. Vi stannar efter 1 timme vid spindelnäts-formade risterasser, de ligger som i en dal och vi går upp till kanten, väldigt kul att se. Vi åker vidare och är framme i Labuanbajo klockan 13:00, vi tar in på Puri Sari Beach Hotel, lite söder om stan, fint hotell med pool. Vi äter lunch på hotellet och badar i poolen. Vid 16-tiden åker vi in till Labuanbajo, knallar runt på stan, köper flip-flop till Linn. Vi bokar en båttur till Komodo-ön med övernattning på båten, det kostar 6 miljoner rupia, ca 2 000kr. Vi kollar in vårt gamla hotell Gardena, det ser fint ut, vi käkar middag på stora gatan på Mediterraneo, tog ut pengar i en ATM.

2012-07-11
Uppe vid 8:00, frukost på hotellet. Vi ligger vid poolen hela förmiddagen och äter lunch på hotellet. Vi hänger vid poolen och på stranden även hela eftermiddagen. På kvällen åker vi in till Labuanbajo och äter igen på den italienska restaurangen Mediterraneo, gott. Emil blir magsjuk och spyr på natten.

2010-07-12
Emil magsjuk, vi åker inte iväg med båten idag utan flyttar fram det till i morgon. Hela dagen vid hotellet och pool/strand. Både lunch och middag på hotellet.

2010-07-13, Båt till Komodo
Uppe klockan 6:00, vi packar, äter frukost och iväg. Anton hämtar oss klockan 7:30. Vi åker till hamnen i Labuanbajo och åker iväg med båten klockan 8:00. Det tar 3 timmar till Komodo, (vi stannar inte på Rinca), havet är lugnt och resan går bra. Framme på Komodo knallar vi i land och vi får en guidad ur ön/parken. Vi ser sex olika komodovaraner, inga jättestora, en massa hjortar, apor och andra djur. Tydligen är det parningssäsong nu och många ödlor har sprungit längre bort på ön. Efter ödelturen åker vi till Pantai Merah/Red Sand Beach eller Pink Beach, stranden med röd korallsand, stranden ligger på Komodo-ön. Vi åker in med en liten båt till stranden för lite sol och bad här en stund, och snorklar såklart. En trevlig strand med bra snorkling, det som gör stranden rödskimrande är eroderad rödkorall som bildar en sand utblandad med den vanliga sanden. Efter det åker vi tillbaka mot Rinca för att stanna norr om Rinca vid Pulau Koaba, en mangrove täck ö med massor av flygande hundar. Vi äter middag här och väntar på solnedgången, vid 18:15 kommer det första flygande hundarna flygande, de har sovit på ön och ska nu flyga in mot Flores för att äta frukt. Det tar nästan 1 timme innan alla har flygigt i väg, häftigt att se. Vi sitter kvar uppe en stund och går sedan och lägger oss och sover i våra hytter.

2012-07-14, Kuta
Uppe vid 6:00, motor är igång på båten och vi vaknar, vi börjar åka 6:30 och vi får frukost på båten. Vi är framme i hamnen i Labuanbajo klockan 8:00 och vi knallar in till stan för att skriva ut våra flygbiljetter, vi tar en taxi till flygplatsen. Vi får sitta och vänta läng på grund av försening, planet lyfter 14:00, 3 timmar försenade och utan bagage. Vi landar på Bali 15:30, vi fixar hotell och en båtbiljett till Gili i morgon, efter det tar vi en flyg-taxi in till stan. Vi är framme vid hotellet 17:30 och tar en kort sväng på stan, äter en sen middag på hotellet. Vårt bagage kommer senare på kvällen.

2012-07-15, Gili Air
Uppe vid 5:30, frukost på hotellet, efter frukost åker vi till båten som går från Serangan. Vi kommer iväg med båten 8:20. Det är ganska lugnt på havet, vi kommer fram till Gili Trawangan klockan 10:30 och tar en liten lokal-båt till Gili Air. På Gili Air går vi direkt till Sunrise men måste vänta på rummet. Vi får dessutom bara bo här i två dagar så vi måste fixa nytt boende. Vi äter lunch här på Sunrise och flyttar in i rummet efter lunchen. På eftermiddagen hänger vi på stranden, sol och bad plus snorkling. På kvällen gick vi en liten bit norr upp till cachen GC2H4R7, loggade den och käkade på en av restaurangerna där.

2012-07-16
Uppe vid 8:00 och frukost på hotellet. Ner på stranden efter frukost, sol och bad plus snorkling. Vi såg sköldpaddor på alla snorkelturer, plus en massa andra roliga fiskar så klart, bland annat muränor och trigger. Lunch på en av strandrestaurangerna, ananas och glass på stranden, god middag på Scallywag.

2012-07-17
Uppe vid 8:00 och frukost på hotellet. Vi packade ihop allt och bytte till 7 Seas Cottages, närmare hamnen. Vi har en AC hydda för 850 000 rupia, vi måste byta igen om två dagar. Efter hydd-fix var vi på stranden, sol och bad plus snorkling. Hängde lite vid hotellets pool på eftermiddagen. Middag på Scallywag.

2012-07-18
Uppe 7:30 och åt en snabb frukost på hotellet. Tog båten klockan 8:30 till Gili Trawangan. Här knallade vi runt en stund, vi gick först söderut runt udden för att gå uppför kullen bakifrån. Där uppe har man ganska bra utsikt över öarna, och det finns en cache som vi loggade, GC290HP. Vi gick sen ner till torget/hamnen igen. Vi köpte ett strandtennis-set och gick ner på stranden och spelade lite, och badade. Vid lunch tog vi en liten tur norrut, käkade lunch på Horizont. Vi åkte tillbaka till Gili Air vid 15-tiden. Väl hemma tog vi en rundtur runt hela ön, det tog ungefär 1 timme att gå runt, vi loggade GC2KFWW, efter det gick vi hem. Senare på kvällen åt vi middag på Sunrise.

2012-07-19
Uppe 8:00, frukost på hotellet. Efter frukost bytte vi hydda på 7 Seas, från nummer 10 till nummer 3. Efter det tog vi en båt till Gili Meno för FTF jakt, en ny cache har blivit publicerad där. Den ligger vid ett sköldpadds-ställe och vi kommer först, cachen är GC3KFN8. När vi loggat cachen och tittat lite på sköldpaddorna går vi tvärs över ön till den saltsjö som finns här, där loggar vi earthcachen GC33VQX. Vi går vidare över till öst-sidan av Gili Meno, vi hänger lite där för att gå tillbaka samma väg och ta båten hem till Gili Air igen. Vi är på stranden på eftermiddagen, sol och bad och snorkling. På kvällen äter vi middag på Scallywag.

2012-07-20
Uppe 8:00 och frukost på hotellet vid 9-tiden. Vi går till stranden och hänger där hela dagen, sol och bad och snorkling. Vi äter lunch på en av strandrestaurangerna. Vi ser flera omgångar med sköldpaddor när vi snorklar. På eftermiddagen tar vi en promenad upp norra sidan av ön, på kvällen äter vi middag vid Biba en bit upp på gatan.

2012-07-21
Jag går upp tidigare och åker ut med båt och dyker på förmiddagen, tillbaka på stranden före lunch. Lunch på en av de vanliga strandrestaurangerna och efter det blev det strandhäng hela eftermiddagen. Snorkling med massor av fisk men inga sköldpaddor idag, ananas och glass blir det som vanlig. Efter stranden går vi upp till norra sidan av ön, igen, men lite senare idag för att titta på solnedgången. Vi äter middag på Hotel Gili Air. Dyket kostade 35$.

2012-07-22
Jag går upp tidigare och åker ut med båt och dyker på förmiddagen, tillbaka på stranden före lunch. Lunch på Sunrise och efter det ner på stranden. Vi ligger där och solar och badar hela eftermiddagen, plus snorkling såklart. Vid 15-tiden är det ananasdax. Vi äter middag på Scallywag. Dyket kostade 35$.

2012-07-23
Uppe 8:00 och frukost på hotellet vid 9-tiden. Vi går alla ner till Dykklubben och Linn gör ett provdyk i deras pool. Vi käkar lunch på en av strandrestaurangerna, efter lunch åker vi alla ut med dykbåten och Linn gör ett utomhus-provdyk, jag hänger med lite bakom och allt går bra. Efter dyket hänger vi på stranden för mer sol och bad, Linn och Emil gör sin strandrestaurang, som enligt förstörs efteråt. Vi äter middag uppe på Win Wan en bit upp på strandvägen. Hem och packa på kvällen Dyket kostade 35$.

2012-07-24, Kuta
Uppe tidigt och frukost klockan 7:00 på hotellet. Vi tog en båt till Gili Trawangan för att fixa båtbiljetter tillbaka till Bali, vi åker inte med Blue Water utan får byta till Ocean Star. Vi kom iväg klockan 12:15 och är framme i Padangbai klockan 13:45. Vi byter till buss till Kuta som tog 2 timmar. Vi gick direkt till Kedin’s Inn och tog in där, 600,000 rupia. Vi packade upp lite snabbt och tog en sväng till Beachwalk Shopping Center, vi handlade skor och tröjor, käkade på McDonalds och köpte Ice Age 4 som vi tittade på direkt.

2012-07-25
Uppe tidigt och frukost klockan 8:00 på hotellet. Vi fixade en bil via hotellet och åkte söderut, först till Nusa Dua och en sväng ut på udden, men det var inte så spännande. Efter det åkte vi tvärs över södra udden till Ulu Watu. På vägen stannade vi vid Puja Mandala Worship Complex, en gemensam plats för fem religioner, här finns moskén Masjid Agung Ibnu Batutah, katolska kyrkan Catholic Maria Bunda Segala Bangsa, buddistiska templet Vihara Buddha Guna, protestantiska kyrkan Jemaat Bukit Doa och det hinduiska templet Pura Jagatnatha. Vi åkte vidare till Uluwatu Temple och gick runt där en stund, vi fick en lokal guide med slangbella som vapen mot aporna, men aporna var snälla mot oss och fick nötter och bananer, vi loggade GC1D9J3. Vi åkte norrut mot Kuta via två cacher GCPE46 och GC2DBY0. Efter det åkte direkt till Waterbom Park och hänger där resten av dagen, började med att käka lunch och efter lunch badade vi såklart. På vägen hem gick vi först till Discovery Department Store och vidare hem. Vi badade lite i poolen hemma, käkade middag på TJ’s Mexican på kvällen.

2012-07-26
Uppe 8:00 och frukost på hotellet vid 9-tiden. Vi har en shoppingdag och börjar med att gå till Poppis Lane 2 och ner på Legian. Vi går till Kuta Square, vidare till Discovery Department Store. Vi käkar lunch på Dominos Pizza i Discovery, efter lunch går vi hem till hotellet och poolen. På kvällen går vi till Hard Rock Store och äter på Hard Rock Café.

2012-07-27
Uppe 8:00 och frukost på hotellet vid 9-tiden. Packar allt och åker iväg till flygplatsen vid 11:30. Mycket trafik men allt går smidigt på flygplatsen, vi checkar in och lyfter 14:20 mot Singapore. Landar där 16:45 och vi knallar runt här en stund och kollar och shoppar, vi besöker Butterfly Garden och loggar den cachen, GC1HA96. Det är inga problem att spendera 6 timmar på Singapores flygplats. Vi lyfter mot Helsingfors klockan 23:50.

2012-07-28
Lång flight, men vi sov mest, landade i Helsingfors 6:40 lokal tid, total flygtid 11:40. Vi köpte lite godis och en Angry Birds. Vi lyfter mot Stockholm 8:07 och landar på Arlanda 7:50, 43 minuter flygtid.