USA 2013

2013-07-27 – 2013-08-20

2013-07-27, Stockholm
Parkerade bilen på Arlanda, checkade in och lyfte med Iceland Air mot Reykjavik 14:40, vi landade 15:20 lokaltid. Det är mycket folk på flygplatsen, vi lyfter igen 17:45, lite försenade. Vi landar i Seattle 18:05 lokaltid, vi måste hämta bagage och går igenom tull och passkontroll och byta terminal. Vi checkar in för inrikesflyget och lyfter mot Los Angeles 20:00, landar där 22:25. Vi kommer snabbt ut från flygplatsen men måste vänta i typ 45 minuter på hyrbilen. Vi kommer iväg med vår Jeep Compass och hinner logga GCGDTF precis innan midnatt. Åker sedan vidare till hotellet, Jolly Roger Hotel.

2013-07-28, Los Angeles
Uppe sent, vi åker ner till Santa Monica Pier och äter brunch där. Vi parkerade ute på piren och knallade runt där en stund. Vi åkte lite attraktioner på tivolit ute på piren, loggade cacherna GC33044 och GC81D1. Var också nere på stranden en stund. Efter Santa Monica Pier åkte vi till La Brea Tar Pits, en mycket spännande plats med GCPFPG, vi är också vid Los Angeles County Museum of Art och tittar. När vi är klara där åker vi upp till Hollywood-skylten, först till utskicksplatsen men vi går hela vägen upp till skylten vilket man får. Man får däremot inte gå vidare upp från skylten till husen/staketen ovanför, vilket vi gör och blir utskällda av en polis. Efter det åker vi ner till Hollywood, parkerar bilen och knallar runt på Hollywood Boulevard och gatorna kring där. Vi äter på Mels Drive-In. Efter maten åker vi trötta hem till hotellet och sover.

2013-07-29
Uppe vid 8:30, vi åker iväg till Disneyland, vi är framme och inne strax efter 10. Vi börjar med att äta frukost med Mimmi och hennes vänner. Vi åker såklart It’s a small world, djungeltur, turen inne i Matterhorn med mera, och vi träffar Jessie. På eftermiddagen byter vi park till California Adventure, här åker vi Berg-o-dalbanan Paradise Pier som är ganska häftig. Vi åker också Musses konstiga Pariserhjul, vi är inne i Cars-världen och Hollywood Tower. Vi loggar earthcachen GC3FQY7, och virtuella GCG926, GC1980, GC4B24 inne på Disneyland. Det är mörkt och kväll innan vi är klara så vi äter här innan vi åker hem till hotellet.

2013-07-30
Uppe vid 8:30, idag åker vi iväg till Universal Studios, vi börjar med att äta frukost där. Efter det tar vi den stora rundturen med minitåg runt hela området, spännande att se alla platser. Efter turen gick vi runt i både Lower och Upper Area och åkte det mest, mycket skoj. Vi käkade lunch och träffade Svamp Bob. Åkte hemåt på eftermiddagen, först tillbaka till Sankta Monica Pier, men sedan till Venice Beach. Vi gick en promenad i Venice och tittade i affärerna längst stranden och shoppade lite. Käkade här innan vi åkte hem till hotellet.

2013-07-31, San Diego
Uppe vid 7:30, vi åker iväg söderut mot San Diego. Vi fixar snabbt ett hotell i San Diego och fortsätter ner till Mexico. Vi parkerar bilen på den amerikanska sidan och går över gränsen mellan San Ysidro och Tijuana. Vi går in till Tijuana Arch, kollar lite där och går runt på lite smågator, vi går tillbaka mot gränsen och stannar på ett McDonalds i Mexico och äter en sen lunch där. Vi loggar två cacher, GC166YF och GC166ZD. Vi knallar tillbaka över gränsen till USA, Emil blir tagen i tullen och extra kollad. Vi åker tillbaka till hotellet i San Diego och badar i poolen. På kvällen äter vi middag i gamla stan på en mexikanskrestaurang, La Pinata.

2013-08-01
Uppe vid 7:30, vi äter frukost på hotellet och åker sedan iväg till San Diego Zoo. Gick runt här i flera timmar och tittade på djuren, framför allt pandor och fåglar. Vi käkade lunch bredvid pandorna, och åkte linbana över pandorna. Vi hade också en trevlig fotostund med en vaken koalabjörn nära där vi fikade. Logga cachen GCHBT3 inne på zoo. Efter zoo-turen åkte vi över till Coronado, ett fint område med en fin bro. Efter det åkte vi tillbaka till hotellet och poolen. På kvällen åkte vi in till Little Italy och käkade på en italiensk restaurang.

2013-08-02, Santa Barbara
Uppe vid 7:30, vi äter frukost på hotellet och efter frukost åker vi norrut på Highway 1. Först åker vi till San Bernandino och till platsen för världens första McDonalds, där ligger det nu någon form av museum, och cachen GCGJ53. Vi åker vidare ut till kusten, mot Santa Monica och vidare norrut mot Santa Barbara, vi stannar på några häftiga platser på vägen, bland annat GC1A5E2 och GC127EG. Vi tar in på ett hotell lite söder om Santa Barbara, men åker in till stan och äter på kvällen.

2013-08-03, Santa Cruz
Uppe vid 8:00, vi äter frukost på hotellet och kör sedan vidare norrut på Highway 1. Vi stannar vid ett vattenfall och vid den kända Bixby Bridge innan vi kommer fram till Santa Cruz. Jag har bokat fel dag på hotellet så vi måste ta in på ett annat hotell första natten. Det ligger nära och heter Capri Motel. Vi checkar in på hotellet och tar en tur på stan, vi går ner till centrum och äter på en italiensk restaurang.

2013-08-04
Uppe vid 8:00, vi kan snabbt byta hotell till där vi hade tänkt att bo, Super 8 nästan granne med där vi bott i natt. När vi bytt hotell åker vi in mot San Fransisco, men vi åker småvägar över bergen för att passera San Andreasförkastningen, vi stannar vid GCZD9E, men det är inte så jättespännande. Vi åker vidare till San Fransisco in till Fisherman's Wharf. Vi hittar en bra parkering tvärs över gatan och går till Pir 39 för att titta på sjölejonen, och det finns en massa som ligger där. Vi kan även logga GCMKWT. Vi knallar runt här en stund, tittar i affärer och käkar på Hard Rock Café. Efter det åkte vi till den berömda filmbacken, Lombard Street, som vi såklart kör i, men även stannade och går i. Vi körde runt mer i stan och tittade på fina hus och roliga backar. Efter det åkte vi tillbaka till Santa Cruz, käkade på stan på kvällen.

2013-08-05
Uppe vid 8:00, frukost på hotellet. Efter frukost åker vi till San Jose och till Raging Water, ett stort vattenland. Vi hänger här länge, och äter lunch. Efter Raging Water åker vi in mot Silicon Valley och Cupertio till Apples HQ och den speciella Apple Store som finns där, vi passerar Stanford och Palo Alto. Vi åkte hemåt på eftermiddagen, badar i poolen och slappar. Gick ner på stan på kvällen och käkade.

2013-08-06
Uppe vid 8:00, frukost på hotellet. Idag åker vi upp mot Vallejo för att åka till Six Flags Discovery Kingdom. Ett mycket roligt ställe där vi tillbringar flera timmar, många roliga berg-o-dalbanor, åka baklänges upp-o-ner i loopar är lite obehagligt i längden. Extra poäng till Superman och Medusa. Vi äter lunch här och åker hem på eftermiddagen. Det blir en eftermiddag på hotellet och i poolen, middag på stan på kvällen.

2013-08-07
Uppe vid 8:00, frukost på hotellet. Idag åker vi ingenstans utan hänger kvar i Santa Cruz. Vi går på stranden och loggar GC2F66J och GC1FMND. Vi äter lunch vid piren och åker lite av de attraktioner som finns där. Särskilt den en gamla klassiskt trä berg-o-dalbana The Giant Dipper. Middag nere på stan på kvällen.

2013-08-08, Eureka
Uppe vid 7:30, frukost på hotellet. Vi åker vidare norrut, igenom San Fransisco och över Golden Gate bron, vi stannar på norra sidan för att fota och logga GC2HM1M och GCA7F1. Vi åker vidare norrut på Highway 1, men den är väldigt slingrig. Vi stannar vid ett gammalt jordbävningsspår från 1906 vid Point Reyes, här ser man hur ett staket har delat på sig och flyttats flera meter, vid GCNFRT. Vi lämnar Highway 1 och åker till Highway 101 istället, en större och mindre slingrig motorväg. På vägen upp stannar vi vid Richardson Grove State Park och tittar på stora Redwood träd, vi loggar GC7256. Framme i Eureka på eftermiddagen, vi tar in på ett Super 8, middag på stan.

2013-08-09, Portland
Uppe vid 7:30, frukost på hotellet, vidare norrut. Vi lämnar Kalifornien och åker in i Oregon via Highway 199, vi åker via Grants Pass, stannar där och äter lunch och loggar GCAAFA. Efter Grant Pass kommer vi på stora I5-Highway. Vi stannar även i Eugene vid fina sten kolumnpelare, cachen GC10XM6. Vi passerar och stannar i Linn County. Efter det kommer vi fram till Portland och tar in på ett Super 8 nära flygplatsen. Det finns ett IKEA i närheten så vi går dit och tittar, och äter såklart köttbullar till middag.

2013-08-10
Uppe vid 7:30, frukost på hotellet. Vi åker iväg ganska tidigt på en ren cachetur idag. Vi ska iväg och logga två riktigt gamla cacher. Vi åker österut och det leder till mindre och mindre vägar för att sluta med en vändplan i skogen, där vi parkerar. Först går vi till CG17, det tar 1½ timme, därifrån går vi till GC12 vilket tar nästan 2 timmar. Slutligen går vi tillbaka till bilen och det tar cirka en halvtimme. Vi knallade runt här i ungefär 4 timmar. På vägen tillbaka till Portland körde vi förbi platsen för den allra första cachen, men den finns inte kvar utan vi loggar GC92 som nu ligger på platsen. Efter det åker vi tillbaka till Portland, och går på McDonalds.

2013-08-11
Uppe vid 6:30, jag åker i väg själv för att logg en annan gammal cache, GC16. Även den österut på en massa småvägar och långt att gå. Jag parkerar vid en bom och knallar iväg. Efter cirka en halvtimme är jag framme och kan logga cachen. Efter det åker jag tillbaka och vi åker in till Portland och hänger där under dagen. Äter lunch på stan, går till en Apple Store och handlar. Vi såg killen som åker runt på en enhjuling i Darth Vader mask och spelar Star Wars-låten The Imperial March på säckpipa, en lokal kändis som går under namnet Unipiper. Vi åt middag på stan

2013-08-12
Uppe vid 8:00, frukost på hotellet. Planen var att åka ut till kusten och ta småvägarna in och logga GCA5. Men det gick inte bra, vi kom på fel vägar och vände när vi inte hade så långt kvar. Så det var bara att åka hem igen. Vi åker in till Portland för att shoppa men när vi frågar runt efter Convers får vi tips att åka ner till Woodburn, vilket vi gör. Ett mycket trevligt ställe där vi spendera resten av dagen, och äter middag.

2013-08-13, Kanada, Vancuver
Uppe vid 8:00, frukost på hotellet. Vi åker vidare norrut, passerar Seattle och fortsätter upp till Vancouver, Kanada. Vi kommer in i Kanada vid 14-tiden och åker vidare upp till White Rock där vi stannar och äter glass och loggar GCP6M8. Vi åker vidare upp till Vancouver och tar in på Century-Plaza som är ett fint hotell där vi fick ett bra sista-minuten pris igår kväll. Vi tar direkt en tur på stan, till Dr. Sun Yat-Sen parken, hamnen och Chinatown med köpcentrat där. Vi var inne på McDonalds i Chinatown och har aldrig sett så många märkliga personer samtidigt, till och med personalen såg ut att regera på det så det verkar inte alltid vara så. Efter det gick vi hem till hotellet.

2013-08-14, Seattle
Uppe vid 7:30, och en märklig frukost på hotellet. Vi åker söderut tillbaka till USA, passerar gränsen även denna gång vid Peace Arch Park där vi loggar GCD65A. Vi är där vid 13-tiden med det går långsammare åt detta håll. Vi åker ner till Seattle och tar in på Days Inn på Aurora Avenue. Vi träffar Lars och Helena, de bor lite längre ner på Aurora. Jag och Lars är ute på en liten kvällsrunda och loggar bland annat GCE3A.

2013-08-15
Uppe vid 8:00, och frukost på hotellet. Vi är ute med Lars och Helena, loggar bland annat GCKVR5 och vi går delar av HQ GeoTour. Efter lunch besöker vi Geocaching HQ och hänger där ganska länge, vi får en guidad tur av Miss Jenn, Kerb och Bethany och flera andra också. Vi loggar cachen inne på HQ GCK25B. På eftermiddagen går vi den första Lab-cacheserien, runt på några mikrobryggerier nära HQ i Fremont, det är ett event på ett av bryggerierna med en massa Lackeys, reviewer och andra kändisar på.

2013-08-16
Uppe 6:00, jag och Lars bestämmer oss för att åka iväg tidigt och logga GCBC, Monte Cristo. Vi parkerar vid bommen klockan 8:00 och börjar gå. Trailen är ganska förstörd och många broar saknas, det ligger stockar över flera vattendrag. Men vandringen är enkel och platt, rakt in i en dal utan några stora höjdskillnader. Vi loggar inga cacher på vägen in utan knallar på och det tar oss 1½ timme att komma in till den gamla gruvstaden. Cachen hittar vi ganska snabb. Det är kul stad att se, inte så mycket kvar dock. På vägen tillbaka loggar vi tre andra cacher men letar en stund efter några som vi inte hittar, den vägen tar nästan 2 timmar. En mycket trevlig tur i bra väder. På vägen tillbaka till Seattle stannar vi vid GC1XGJC, Efter earthcachen åker vi hemåt och vi är tillbaka i Seattle vid 14-tiden. Vi tar en tur och loggar några cacher vid Green Lake också. På kvällen åker vi till Cindy som har en reviewer gathering hemma hos sig, vi träffas och snackar och äter pizza. Det är minst 20 reviewers där, de flesta från USA men också många från Europa. Även många Lackeys, bland annat Moun10Bike som vi får coin av. Vi åker hem vid 21-tiden, men många åker via GC62C8 som de flesta av oss inte har loggat, en vacker utsikt över Seattle.

2013-08-17
Uppe vid 8:00, och frukost på hotellet. Idag är det Block Party, GC3X684. Vi åker tidigt ner till HQ och är där i stort sett hela dagen. Vi hänger på Block Partyt som är på gården utanför HQ, vi är mycket uppe på HQ, både lunch och fika. Vi går ytterligare en Lab-serie som släpps idag, den är runt i området. Vi loggar klart cacherna i HQ GeoTour. Vi tittar på en massa geocoins, bland annat nummer 001 och 003. På kvällen är det event, det första GIFF-eventet, GC4C466. En kul heldag med Geocaching.

2013-08-18
Uppe vid 5:30, jag och Lars är uppe tidigt igen, nu ska vi åka och logga GCD. Vi åker till en parkeringsplats nedanför Mount Margaret, när där APE-eventet är senare på idag. Vi parkerar där och möter upp ett gäng som ska gå upp till cachen, vi är säkert 10 stycken. Cachen ligger uppe på berget så det är ganska brant, uppför nästan hela. Men det är en bra stig som slingrar sig fram och tillbaka så det är inte svårt att gå. Det tar oss 1:15 att gå upp till cachen. Det är klart och bra väder vilket ger en fantastisk utsikt över Mount Rainier. När vi loggat GCD går vi vidare på berget och loggar GC31H5Q som ligger ute på en bergskam, även här en fantastisk utsikt.

Efter loggandet här uppe knallar vi ner igen och åker bort till APE-eventet, GC46Z3E, nästan bara tvärs över I90, vi är framme vid eventet vid 10-tiden. Mycket folk här och en och annan apa! Vi skriver i loggboken, som är på en apa, och köper ett APE-coin, efter det knallar vi igenom den långa tunneln, vilket tar 30-40 minuter, det finns två cacher i tunneln, GC3TT7R och GCJMDK som vi loggar. Väl framme på andra sidan är det mycket folk även här, många från Geocaching HQ och många reviewer. Tyvärr är den gamla APE-cachen borta men vi loggar GC300N0 och lite andra cacher. Vi hänger på denna sida en stund innan vi knallar tillbaka igenom tunneln. Efter eventet åker vi in till Seattle och turistar oss upp i Space Needle, torn är alltid kul och speciellt ett rymdinspirerat från 1962. Kul att besöka. Senare, efter middag, tog vi en sväng ner till Tacoma och till GC4EEXZ för att logga en Jasmer, nu när vi klarar den.

2013-08-19
Uppe vid 8:00, frukost på hotellet. Idag är det dags att åka hem, vi packar allt och fixar oss. Vi åker ner till SeaTac vid 11-tiden, loggar cachen GC2HRV2 på vägen ner. Vi lämnar tillbaka bilen utan problem och går till flygplatsen och checkar in, vi äter lunch här. Vi lyfter från SeaTac med Iceland Air 16:30, mot Reykjavik.

2013-08-20
Vi landar 6:30 lokaltid i Reykjavik. Vi har bara 1 timme på oss men vi kommer i tid och det är en liten flygplats så det är lugnt. Vi lyfter mot Stockholm 7:35, landar på Arlanda 12:15 lokaltid. Bara att vänta på bagaget och hämta bilen.