Malaysia 2014

2014-07-12 – 2014-08-09

2014-07-12, Stockholm
Vi åkte till Arlanda och parkerade i vid Arlandastad, åkte med en parkerings-buss till Terminal 2 där vi checkade in. Vi växlade pengar och käkade på McDonalds. Lyfte mot Helsingfors 20:40 och landade lokaltid 22:25, en 45 minuter låg flygtur. Väntade på flygplatsen.

2014-07-13, George Town
Vi lyfter igen 00:20 mot Singapore, fick mat och efter maten sover vi. Efter en flygtid på dryga 11 timmar landar vi lokaltid 16:30. Gick runt och kollade, käkade och shoppade lite på Changi Airport. Vi lyfter igen 19:15 mot Penang där vi landar 20:10. Vi kommer snabbt igenom tull och passkontroll och tog en taxi till hotellet och checkade in där. Hotel Continental, ett bra hotell och ett bra rum. Vi tar en kortis på stan och växlar till lite pengar, ringgit. Går hem för att sova.

2014-07-14
Uppe vid 9:00, frukost på hotellet. Efter frukosten knallade vi iväg mot Komtar och kollade där och fikade lite. Knallade vidare ner mot hamnen med de olika terminalerna, genom Chinatown. Vi passerade cachen GC14P34. Efter den vidare till Fort Cornwallis och loggade GC289TN, vi går förbi mitt gamla hotell, Hotel Eng Loh där vi stannar och käkar lunch. Efter lunch gick vi hem till hotellet, slappade och badade i poolen. På kvällen gick vi tillbaka till Komtar och käkade där.

2014-07-15
Uppe vid 9:00, frukost på hotellet. Vi knallade till Komtar och tog buss 204 till Penang Hill för att åka upp med Penang Hill Railway, en bergbana upp till toppen. Fint här uppe med bra utsikt och mycket att se, olika tempel och ett Owlsome uggelmuseum! Vi käkade lunch här och då började det att regna men det slutar lika snabbt. Åkte ner med bergbanan och tog bussen tillbaka till Komtar och gick hem till poolen. På kvällen åt vi på Restaurang Olivers, granne med hotellet.

2014-07-16
Uppe vid 9:00, frukost på hotellet. Vi gick till Komtar och tog en buss, samma som igår, upp till Suffolk House, Linn är krasslig så tjejerna åker hem, det blir jag och Emil som fortsätter. Vi knallar vidare och loggar cachen GCY1X3 ganska nära. Efter den går vi till GC3KRNQ vid en hästbana och till GCWQYT vid en massa fotbollsplaner. Efter det går vi hemåt förbi Penang Prison där vi tar buss till Komtar, vi äter lunch här och knallar hem och badar i poolen. Vi knallar runt lite i Chinatown och Little India på kvällen, äter middag på Ruby’s.

2014-07-17
Uppe tidigt och det ser ut bli dåligt väder och det regnar. Vi äter frukost och när det slutat regna går vi till Komtar och tar buss 101 till Penang National Park, det tar nästan 1 timme. Väl där bokar vi en upphämtning vid Keracut Beach klockan 14:00 för 100 ringgit. Vi börjar knalla till stranden genom nationalparken, en djungelvandring på en ganska bra stig. Det tar 1 timme och 10 minuter, varmt och svettigt men inga problem att gå. Vi är framme vid stranden vid 12:45 och här stannar vi och slappar, man får inte bada på grund av att det är strömt. Vi loggar earthcachen som finns här vid den meromiktiska sjön, GC23026, och den vanliga cachen GCDC93. Vår båt kommer klockan 14 och vi åker runt udden tillbaka, men stannar och badar en stund vid Monkey beach, det är grunt och jättevarm i vattnet. Efter badandet åker vi vidare med båten tillbaka till ingången av nationalparken. Vi tar buss 101 tillbaka mot stan men hoppar av efter bara 10 minuter vid Hard Rock Café och käkar lunch. Vi åker vidare hem till hotellet och badar i poolen. Vi äter middag på Olivers, vi packar på kvällen.

2014-07-18, Perhentian
Uppe 4:15, vi packar det sista och tar en taxi till flygplatsen. Chauffören berätta att ett flygplan har skjutits ner, MH17, men vi fattar nog inte allt. Vi märkte ingen speciellt på flygplatsen, allt gick som vanligt även om det var ganska lugnt och stilla. Vi checkade in 7:10 och landade i Kota Bharu 7:45. Där tar vi taxi från flygplatsen till hamnen i Kuala Besut, vi är framme här vid strax före 9. Vi tar en båt ut till Perhentian och går iland på ön Besar vid Coral View Resort (det vi kallade svamp-restaurangen förra gången vi var här) och tar in där, ett bra ställe. Vi ställer in packningen på rummet och går och äter lunch direkt. På eftermiddagen knallar vi bort till PIR-stranden för sol och bad. Tidig middag på hotellet på kvällen och tidigt i säng.

2014-07-19
Uppe 8:30, frukost på hotellet, efter frukost går vi bort till PIR-stranden och solar och badar där på förmiddagen, vi äter lunch på vår restaurang. På eftermiddagen tar vi en taxi-båt till Long Beach på andra ön, Kecil. Där tar vi en promenad tvärsöver ön till Coral Bay, kollar lite där och fotar lite från piren. Vi bokar en taxi-båt för att åka tillbaka till Long Beach men knallar först norrut för att logga cachen GC1T485, där hoppar vi på båten och åker tillbaka till Long Beach och tar en dricka och mellis paus. Vi åker hemåt igen vid 17:30, äter middag på vår restaurang.

2014-07-20
Uppe 8:30, frukost på hotellet. Vi går till dykklubben och Linn och Emil går en introduktionskurs med ett kort dyk på Pro Divers strax innan lunch. Efter det anmälde de sig till en Open Water-kurs. Lunch på vår restaurang, på eftermiddagen var det sol och bad på PIR-restaurangen. Middag på Watercolors. Det finns ryssar här på semester, de ser ut som de känner sig lite obekväma.

2014-07-21
Uppe 8:00, frukost på hotellet. Linn och Emil på Open Water-kurs med Stan på Pro Divers World på både för- och eftermiddag. Vi har en sol och bad-dag på PIR-stranden. Lunch på vår restaurang och middag på Watercolors.

2014-07-22
Uppe 8:00, frukost på hotellet. Linn och Emil på Open Water-kurs. Vi har en sol och bad-dag på PIR-stranden. Lunch på vår restaurang, jag hänger med på deras första riktiga dyk på eftermiddagen. Middag på Watercolors.

2014-07-23
Uppe 8:00, frukost på hotellet. Linn och Emil på Open Water-kurs. De har två dyk idag och jag är med på bägge, vi äter lunch på vår restaurang. Barnen har sin skrivning på eftermiddagen och bägge klara sig galant, de får sina certifikat. Vi firar med middag på Watercolors.

2014-07-24
Uppe 8:00, frukost på hotellet. Vi tar en taxi-båt till Flora Bay, loggade cachen GCXPYE och sedan blev det lite sol och bad här, vi hade också en liten klipp-promenad på ena ändan av stranden. Vi åkte hem vid lunch och åt på vår restaurang. Sol och bad, och snorkling, vi låg vid PIR-stranden på eftermiddagen. Middag på Watercolors.

2014-07-25
Uppe 8:00, frukost på hotellet. Jag, Linn och Emil är ute med dykklubben och gör ett dyk före lunch och ett efter. Lunch äter vi på vår restaurang. Vi hinner med lite strand-liv mellan och efter dyken. Fotade en del runt på bägge stränderna. Middag på vår restaurang.

2014-07-26, buss till Mersing
Uppe 8:00, frukost på hotellet. Packade och checkade ut. Vi lämnade bagaget vid hotellet och gick till PIR-stranden en stund innan lunch. Lunch på vårt hotell och efter den iväg med båt vid 16:30, fruktansvärda avgaser efter båten det är ett svart streck hela vägen. Vi är framme vid Kuala Besut vid 17:00. Här måste vi ta en taxi till Jerteh för att där ta en buss till Mersing. Vi fick vänta i Jerteh i 4 timmar. Vi gick runt i centrum några varv, käkade på Pizza Hut och träffade en cool engelsman. Bussen gick 22:40, en stor och fin dubbeldäckare. Vi satt på övervåningen och jag och Emil satt längst fram, vilket inte är så smart när de kör som galningar och man ser allt som händer.

2014-07-27, Pulau Besar
Vi sover halvbra på bussen, stannar i Cherating för att dricka och äta klockan 3:00. Vi är framme i Mersing klockan 6:50, tar en taxi till Mersing hamn. Vi får vänta i hamnen utanför kontoret som öppnar klockan 10:00, vi fixar det sista och kommer iväg med båt 11:30. Båten tar 30 minuter till Pulau Besar, vi går av vid piren och går till Mirage Island Resort. Vi får först en hydda för en natt, vi ska byta i morgon. Det ser ut att vara ett fint ställe, vi äter lunch och kollar runt. På eftermiddagen hänger vi på stranden för sol och bad. Det blir en tidig middag och tidigt i säng då alla är trötta efter en natt på bussen.

2014-07-28
Uppe 8:00 och frukost på hotellet. Efter frukost knallar vi ner till stranden och hänger där hela förmiddagen. Vi äter lunch på hotellet och efter lunch bytte vi hydda till hydda nummer två, den får vi ha en natt. Efter lunch och hyddbyte blir det mer sol och bad på stranden. Vi knallar söderut längs stranden förbi några väldigt fina svarta lavastenar som ligger inbäddade i sanden. Vi hittar även ett övergivet hotellkomplex här, mycket spännande. Middag på hotellet.

2014-07-29
Uppe 8:00 och frukost på hotellet. Vi knallar ner till stranden och hänger där hela förmiddagen. Vi äter lunch på hotellet och efter lunch bytte vi hydda till hydda nummer tre, en stor lyxig tvåvåningshydda. Denna kommer vi få behålla. Efter lunch och hyddbyte knallar vi upp lite norrut på ön och hittar Aseania Beach Resort, ett trevligt ställe med god milkshake och bra wifi. Mer sol och bad på stranden senare på eftermiddagen.

2014-07-30
Uppe 8:00 och frukost på hotellet. Vi har fixat en guide genom hotellet som hjälper oss igenom djungeln till andra sidan ön. Vi börjar med att knalla norrut förbi alla ställen, vi går över ön där den är som smalast för att komma till andra sidan, Dalam Beach. Vi hoppas komma till en cache som finns på nästa strand, men det gör vi inte, vi badar och kollar en stund på en massa ilandflutet skräp och imponerande sköldpaddsspår, sedan går vi hem igen. En tur på ca 4 km. Lunch på hotellet och sol och bad på eftermiddagen. Middag på hotellet.

2014-07-31
Uppe 8:00 och frukost på hotellet. Sol och bad på förmiddagen, lunch på hotellet och mer sol och bad på eftermiddagen. Senare på eftermiddagen gick vi till Aseania Beach Resort och hade lite milkshake-mellis. De har även ett fantastiskt flygandehund-träd, precis vid vägen vid hotellet står det två ganska stora träd fullt med flygande hundar som sover där på dagarna, på kvällen vaknar de och flyger iväg vid 18-tiden för att hitta frukt som de äter. Lite som de flygandehund-öar som finns vid Komodo. Vi äter middag på hotellet.

2014-08-01
Uppe 8:00 och frukost på hotellet. Sol och bad på förmiddagen och lunch på hotellet, Linn och Emil bygger sin sand-restaurang på stranden. Vi knallar ner en sväng igen till de fina svarta stenarna och det övergivna hotellet, kul att se. Senare på eftermiddagen gick vi till Aseania Beach Resort och dricker milkshake, vi hittar även fina tempel-blom träd här nere, och tar hem en liten gren som faktiskt överlever några månader och blommar hemma. Passerar även en av de mystiska små butiker på ön och köper jordnötter. Middag på hotellet.

2014-08-02
Uppe 8:00 och frukost på hotellet. Vi har fixat en snorkeltur med båt, men innan vi ska iväg och snorkla har vi ordnat med ett stopp på baksidan av vår ö för att kunna logga GCVB9Z. Nu kommer vi fram men får simma sista biten iland. Cachen är borta men vi har förberett en ny som vi placerar ut på platsen. Efter det åker vi vidare med båten upp till ön Tengah där vi stannar och snorklar, ganska fint. Efter Tengah åker vi vidare norrut till nästa ö som heter Hujung, här är det bättre sikt och mer liv under vattnet. På vägen stannar vi också på norra sidan om vår ö, där vi gick förbi häromdagen, inte så bra snorkling här. Vi är hemma igen runt lunch som äter vid hotellet. Sol och bad på eftermiddagen, plus packning av allt. Middag på hotellet.

2014-08-03, Singapore
Uppe 7:30 och frukost på hotellet. Vi packar det sista och checkar ut från hotellet. Strax efter 10 tar vi båten in till Mersing, havet är lugnt och båtturen går bra, det tar 20 minuter. I Mersing fixar vi bussbiljetter till Singapore. Vi kommer iväg med bussen vid 11:45 och är framme i Johor Bahru 13:45. Vi byter buss, åker ner till och över gränsbron mellan Malaysia och Singapore. Här går vi av bussen och går igenom tull och passkontroll. När vi kommit igenom tullen tar vi en vanlig buss vidare in till stan, 170, till Little India tunnelbanestation, väldigt nära vårt hotell. Vi knallar till Hotel 81 Selegie och tar in där. Vi checkar in och tar en tur på stan. Vi går förbi vårt gamla hotell på Bencoolen Street, Sim Lim, Alberts och ner till Bugis. Vi käkar på McDonalds.

2014-08-04
Uppe vid 8:00, vi går ut och äter frukost vid Wilkie Edge. Efter frukost tog vi tunnelbana till Harbourfront, därifrån Sentosa Express Monorail över till Sentosa, vi åker upp till Underwater World men började med att logga cacherna som ligger upp/bakom, GC4CBE5 och GCXYR8, efter det går vi in på Underwater World och knallar runt där en stund. Efter det går vi till Universal Studios och är där i flera timmar, käkar lunch på Mels Drive-in. Tyvärr är deras stora berg-o-dalbana avstängd. Efter Universal Studios åker vi ner till Palawan Island för att logga GC6097. Sedan in på ön igen och till den stora Merlion-statyn och upp på toppen av den. Vi tog linbanan tillbaka till Harbourfront och gick in till det köpcentret. Vi käkade på Jamie’s Italian, knallade runt i affärer en stund. Vi tog tunnelbanan hem.

2014-08-05
Uppe vid 8:00, vi går ut och äter frukost vid Wilkie Edge. Efter frukost tar vi bussen till Singapore Zoo-området. Vi går först in på River Safari och hälsar på pandorna. Efter turen där käkade vi lunch och gick in på själva Zoo-delen. Där gick vi runt en bra stund. När vi var klara här tog vi bussen tillbaka in till stan och till Orchard Road, vi käkade på Hard Rock Café och knallade ner längst gata och var inne i en massa olika butiker. Efter det åkte vi hem.

2014-08-06
Uppe vid 8:30, vi går ut och äter frukost vid Wilkie Edge. Vi tar en ganska lugn dag, vi knallar ner till Bugis-området och knallar runt i de varuhus som finns där. Vi åker tillbaka till Harbourfront och tittar i butiker, hittar ett stort Toys R Us med en Lego Merlion. Jag tar en egen caching-tur på stan på vägen hem. Var vid Coleman Bridge och loggade två cacher där, GC54P9J och GC1E2HY. Jag gick ner till Padang och loggade två till, GC3DG2H och earthcachen GC4BRBC. Gick efter det bort mot Arab Street och loggade tre till, GC1DK4D, GC4ME07 och GC4E0KM. På kvällen gick vi ner och käkade vid Bugis.

2014-08-07
Uppe vid 8:30, vi går ut och äter frukost vid Wilkie Edge. Idag åker vi västerut och börjar med tunnelbanan till Chinese Garden. Här knallar vi ner till och igenom Chinese Garden och Japanese Garden. Bägge fina parker, vi går förbi cachen GC4C338. Vi tar en buss till Jurong Birdpark och går in där, en jättetrevlig fågelpark. På vägen hem tar jag en avstickare, åker först tunnelbana till Bukit Gomba och loggar earthcache GC41060, jag åker efter det till Bukit Timah och går upp på Singapores högsta punkt och loggar GCBE0B. Avslutar med en tur i hamnen och loggar GC2RH66 och åker sedan hemåt.

2014-08-08
Uppe vid 8:00, vi går ut och äter frukost vid Wilkie Edge. Efter frukost måste vi hem och packa. Vi lämnar hotellet 10:30 men kan lämna all packning här tillsvidare. Vi knallar ner förbi Sim Lim/Alberts, loggar GC19111, och går vidare till Bugis och tar tunnelbana ner mot Singapore Flyer för en tur i den. Efter det går vi förbi Raffles City och Raffles Hotel. Vi åker tillbaka mot Bugis för lunch och är tillbaka vid hotellet vid 16-tiden och hämtar våra väskor och tar tunnelbanan till Changi. Vi hittar ett omklädningsrum med dusch som vi stannar vid först och fixar oss. Efter det checkar vi in bagaget går till terminalerna. Vi käkar middag här och väntar på flyget. Vi lyfter mot Helsingfors 23:45.

2014-08-09
Landar i Helsingfors 6:00 lokaltid, en flygtid på 11:15. Vi gick runt och spanade lite på flygplatsen. Lyfter igen 8:10 mot Arlanda och landar 7:50 lokaltid. Bara att hämta bilen.