Indonesien 2018

2018-06-29 – 2018-07-21

2018-06-29, Stockholm
Vi åker ut till Arlanda vid 8-tiden. Vid incheckning får vi veta att flighten till Bali kan vara inställd på grund av att Mount Agung har utbrott, Balis flygplats är nu stängd. Eftersom vi ska via Singapore så checkar vi in och åker i alla fall dit. Vi lyfter från Arlanda 10:25. Vi landar i Moskva 13:30 och åker vidare 15:05.

2018-06-30, Kuta
Vi landar i Singapore 6:20 lokal tid. Vi kollar flyget till Bali och det går som det ska, flygplatsen är öppen. Vi hänger lite på Changi och lyfter igen 8:10. Vi landar på Bali 11:30. Inga problem genom pass och tull, väl ute tar vi en flygplats-taxi till hotell. Vi checkar in på La Walon Hotel, packar upp och byter om. När vi var klara på rummet knallar vi ut på stan, först till McDonalds och käkar en sen lunch vid 14-tiden. Vi går sedan ner till stranden, knallar längst den vidare ner till Kuta Square. Köpte Converse, solbrillor och keps. Efter det gick vi hem och hängde vid vår pool en stund. På kvällen gick vi tillbaka till Kuta Square och köpte nya badbyxor till Emil, vi käkade på Hard Rock Café.

2018-07-01
Uppe tidigt och lite poolhäng, efter det frukost. Strax innan lunch knallar vi bort till Waterbom Park, vi börjar med att äta lunch där för att sedan åka runt i det flesta rutschkanor. Vi är här till 16-tiden. Från Waterbom går jag till ett event, GC7MRZZ, på Discovery Kartika Hotel granne med Discovery Shopping Mall. Det är ett australiensiskt par som har eventet. Det är australiensare, norrmän och en svensk på eventet, kul. När eventet var slut gick jag och en aussie runt och loggade tre cacher i närheten av hotellet. Mötte sedan upp Linn och Emil i Discovery Shopping Mall där vi shoppade lite, bland annat ett par ananasshorts. När vi shoppat klart knallade vi hemåt, köpte Gili-båt/buss-biljetter på Poppis nära hotellet. Vi åt middag på restaurang Swell, också nära hotellet.

2018-07-02
Uppe vid 10, frukost på hotellet. Det blev en stund poolhäng på förmiddagen, strax innan lunch gick vi upp till Beachwalk Shopping Center, knallade runt här i affärer och tittade, köpte t-shirt till Emil, vi köpte god glass på Johnny Rockets. Efter det gick vi vidare norrut för att ta Jalan Melasti och sedan Jalan Legian söderut. Vi loggade GC6KEWD och gjorde ett försök på den arkiverade GC668FE. Vi gick hem till poolen och hängde där, på kvällen gick vi till Kuta Square och käkade på Jamie's Italian vid Hard Rock Hotel.

2018-07-03, Gili Air
Uppe redan vid 6:00, vår buss plockade upp oss vid 7-tiden. Vi åkte först runt lite i Kuta till några andra hotell, sedan åkte vi i väg mot Padangbai. Vi är framme vid Padangbai 8:40, lite småkaos vid båten men vi kommer i väg vid 9:30. Först ett stopp vid Gili Trawangan, vi är framme vid Gili Air klockan 11:30. Vi knallar upp till vårt hotell, Biba Beach Village. Vi får en bungalow, checkar in och packar upp. Vi äter lunch på hotellet, en mycket god currykyckling. Efter lunch går vi runt och kollar, går strandvägen ner och upp längst stranden, stannar en stund på stranden. Vi äter middag på Sunrise.

2018-07-04
Uppe vid 9:00, frukost på hotellet. Emil är krasslig och stannar hemma idag. Vi knallar ner till stranden vid Scallywags och ligger där. Vi knallar hem och äter lunch med Emil. Efter lunch går vi tillbaka ner på stranden, senare tar vi ett varv runt ön, det tar cirka 1½ timme och är lite drygt 5km. Vi äter middag på Sunrise.

2018-07-05
Uppe 9:00, frukost på hotellet. Emil krasslig idag också och han stannar hemma. Vi knallar ner till stranden vid Scallywags och ligger där. Vi går hem och äter lunch med Emil. Ner till stranden igen efter lunch. Vi käkade middag på Chill Out.

2018-07-06
Uppe 9:00, frukost på hotellet. Emil krasslig idag också, vi knallar ner till stranden vid Scallywags och ligger där. Vi går hem och äter lunch med Emil. Ner till stranden igen efter lunch. Vi käkade middag på Sunrise.

2018-07-07
Uppe 9:00, frukost på hotellet. Emil är fortfarande inte bra så vi gick ner till en läkare på Royal Med Center vid 7-Seas. Han kollar på Emil med det verkar inte vara någon större fara men han får lite bra piller, antibakteriella, paracetamol och multivitaminer. När vi är klara med läkarbesöket är det dags för lunch hemma på hotellet. Ner till stranden igen efter lunch. Vi går in och kolla en sväng på Sunrise på eftermiddagen, käkade även middag där.

2018-07-08
Uppe klockan 8:00, frukost på hotellet. Jag och Linn åker ut och dyker med Dream Divers på förmiddagen. Vi åker till Andys Reef och gör ett bra dyk. När vi kommer iland efter dyket går vi hem och äter lunch, efter lunch går vi alla till stranden för sol och bad på eftermiddagen. Det blir lite promenader runt ön, och sedan hem. Middag på Scallywags.

2018-07-09
Uppe klockan 8:00, frukost på hotellet. Jag och Linn åker ut och dyker med Dream Divers på förmiddagen, idag åker vi till Coral Fan Garde. Efter dyket går vi hem och äter lunch. Efter lunch blir det lite promenad på ön, hamnvägen, och sedan ner till stranden för sol och bad på eftermiddagen. Middag på Scallywags.

2018-07-10
Uppe klockan 9:00, frukost på hotellet. Efter frukost knallar vi ner till stranden Scallywags och ligger där. Lunch hemma på vårt hotell och efter lunch tog vi en promenad runt hela ön igen. Middag med biff på Scallywags.

2018-07-11
Uppe klockan 9:00, frukost på hotellet. Efter frukost går vi ner till hamnen och tar en båt till Gili Trawangan för en lite dagstur. Vi tar en runda söderut på ön, ner till earthcachen GC6NWPQ, kuddlava. En fin plats. Vi knallar tillbaka till hamnen/centrum på ön, går runt och tittar en stund, hänger lite på stranden. Här finns också en Scallywags-restaurang och vi äter lunch där. Klockan 14:00 tar vi båten tillbaka till Gili Air, vi knallar hem till hotellet. På kvällen äter vi middag på Sunrise.

2018-07-12
Uppe klockan 8:00, frukost på hotellet. Jag och Linn åker ut och dyker med Dream Divers på förmiddagen, idag åker vi till Andys Reef, massor med sköldpaddor! Vi kommer hem till lunch och äter hemma på hotellet. Efter lunch går vi ner till stranden och hänger där, vi hyr en Glass-bottom-kajak och paddlar runt lite, men det är knepigt när det är strömt. Vi hinner även med att snorklar, på vägen hem går vi via hamnen och bakvägen norrut. Middag på Scallywags.

2018-07-13
Uppe klockan 8:00, frukost på hotellet. Jag och Linn åker ut och dyker med Dream Divers på förmiddagen, idag åker vi till Air Wall. Vi går hem och äter lunch. Efter lunch går vi ner till stranden och hänger där, vi snorklar och går ganska långt norr upp på stranden innan vi hoppar i och driver ner med strömmen, det är bra snorkling och vi ser sköldpaddor flera gånger. Middag på Sunrise.

2018-07-14
Uppe klockan 9:00, frukost på hotellet. Efter frukost går vi ner till stranden vid Scallywags och vi hänger hela dagen där nere för sol och bad. Vi äter lunch på Scallywags, tar en snorkeltur på eftermiddagen, vi har noterat att även den godaste glassen finns på Scallywags. Det blir även middag på Scallywags på kvällen.

2018-07-15
Uppe klockan 9:00, frukost på hotellet. Efter frukost går vi ner till stranden vid Scallywags och vi hänger hela dagen där nere för sol och bad. Men idag är det lunch på Sunrise, men glassen köper vi såklart på Scallywags. Vi går förbi dykklubben och betalar dyken, äter middag på Sunrise. Efter det måste vi hem och packa.

2018-07-16, Kuta
Uppe klockan 9:00, frukost på hotellet. Efter frukost packar vi klart det sista och knallar ner till hamnen. Vår båt kommer i väg 12:25 och vi är framme i Padangbai klockan 14:30. Vi kommer i väg med buss till Kuta klockan 15:00 och är framme vid i Kuta vid hotell La Walon 17:00. Vi checkar in och packar upp, går sedan ut på stan och äter på Pizza Hut. Efter det tar i en sväng ner till Kuta Square och tittar lite i affärerna.

2018-07-17
Jag har en cachedag och går upp klockan 7:00 och tar en taxi från Jalan Legian till Nusa Dua, jag går ut på Peninsula Island och loggat två earthcacher som ligger därute. Jag går tillbaka till lite större vägar och tar en ny taxi ner på Benoa-halvön. Jag går av taxin ganska långt ner och går tillbaka söderut och loggar tre traditionella cacher på vägen. Innan jag åker tillbaka till Kuta gör jag ett stopp vid Bali Collection som verkar vara ett bra köpcentrum. Här tar jag en taxi tillbaka mot Kuta men går av vid flygplatsen för att logga fyra cacher mellan flygplatsen och Kuta. Jag är klar vid 11:30, nära Discovery Shopping Mall. Jag knallar vidare till Kuta Square och möter upp barnen på McDonalds. Vi går på Matahari och shoppar jeans. Vi knallar vidare upp till Beachwalk Shopping Center och vi shoppar t-shirt och skjortor. Efter det gick vi hem till hotellet för lite bad i poolen. På kvällen går vi ner till Kuta Square och äter på Jamie's Italian, jag lagar mina glasögon hos en riktig optiker.

2018-07-18
Uppe klockan 9:00, frukost på hotellet. Efter frukost går vi bort till Waterboom Park för bad och skoj. Vi är där hela förmiddagen, äter lunch där och tvärs över gatan till Discovery Shopping Center vid 14-tiden. Här slappar vi lite, käkar glass innan vi går hem. Vi går in och kollar en sväng på Kedin’s Inn, vårt gamla hotell. Vi hänger vid vår pool på eftermiddagen. Middag på Hard Rock Café

2018-07-19
Uppe klockan 9:00, frukost på hotellet. Efter frukost blev det häng vid vår pool. Vi lunch gick vi upp till Beachwalk Shopping Center, vi käkade lunch här och tog en milkshake på Johnny Rockets. Vi gick hem via Jalan Legian till hotellet och vår pool. På kvällen åt vi på Jamie's Italian på kvällen, började sedan packa.

2018-07-20
Uppe klockan 8:00, frukost på hotellet och sedan packade vi det sista. Vi tog hotellets bil till flygplatsen klockan 10:00. Checkade in utan problem, käkade lite och köpte chockad. Planet lyfte från Bali klockan 13:20 och vi landar i Singapore 15:30. Vi har flera timmar på Changi, vilket är skoj. Vi passar på att äta en Durian McFlurry på McDonalds, smakar inte så hemskt. Vi knallar runt till alla olika trädgårdar som finns här, Butterfly Garden, Sunflower Garden och Orchid Garden. Vi äter på bland annat Subway.

2018-07-21
Vi lyfter mot Moskva klockan 00:40, landar 10:30 lokal tid. Här får vi vänta i nästan 2 timmar, vi lyfter 12:20. Landar i Stockholm 14:10.