Asien, Hongkong+, 2019

2019-09-06 – 2019-09-27

2019-09-06, Stockholm
Linn och Emil skjutsade mig till Arlanda på kvällen, vi käkade på McDonalds i Skycity, efter det åkte de hem igen. Jag checkade in och gick genom säkerhetskontrollen, köpte lite godis och en Harry Bosch-bok inne på Taxfree. Läste lite i boken och väntade en stund. Lyfte mot New Delhi 22:15, vi fick god currykyckling till middag på planet.

2019-09-07, dagen i New Delhi
Det serveras en konstig frukost innan vi landar i New Delhi 8:05 lokal tid. Jag kommer snabbt ut och byter om och lämnar in ryggsäcken på MRT-stationen vid flygplatsen, 400 rupie.

Jag tog MRT-tåget från flygplatsen in till stan och station New Delhi, bytte där linje för att åka till Delhi Gate och gick därifrån till Raj Ghat och loggade earthcachen GC65KDY. Gick tillbaka samma väg och åkte till station Mandi House och gick till Agrasen ki baoli, en gammal trapp-brunn, för att logga cachen GC2A606. Gick därifrån till Janpath Road och till det McDonalds som ligger i korsningen med Tolstoy Road och käkade en Maharaja Mac Menu till lunch. Efter lunch gick jag vidare upp mot Connaught Place, gick förbi och tittade på det hotell vi bodde på 1989, hotellet finns inte kvar men huset är sig ganska likt. Gick vidare till Central Park och loggade cachen vid den stora Indiska flaggan. Här tog jag MRT igen, ner till station Lok Kalyan Marg och gick till Nehru Park. Jag gick igenom den stora parken och loggade två cacher, multin GC7XWF7 och en vanligt precis utanför, GC6Y6XT. Det var en massa skolungdomar i parken. Efter Nehru park gick jag förbi två mindre parker till i närheten, BRICS Rose Garden för att logga GC76R6P och bredvid India-Africa Rose Garden för att logga GC774NV. Härifrån gick jag igenom ambassadområdet, förbi den svenska ambassaden och ut till Sardar Patel och upp till Delhi Ridge, detta för att först besöka den snåriga earthcachen GC3QF7T och efter det GC3CEZ0. Området var fullt med vilda hundar, grisar och apor men det brydde sig inte om mig ett dugg. På vägen tillbaka ner till Sardar Patel och vidare till MRT stationen Dhaula Kuan började det att ösregna, verkligen mycket. Jag var helt dyngsur och det rann floder på vägarna. Tog MRT tillbaka till flygplatsen, hämtade min ryggsäck och bytte om och försökte torka upp så gott det gick. Jag kan byta allt utom skorna, som såklart också är genomblöta.

Securityn på flygplatsen är stenhård och även alla sladdar/laddare måste plockas fram, det tar en stund. Jag får vänta ytterligare på planet som är försenat, vi lyfter 0:05 mot Hongkong.

2019-09-08, Manila
Landar i Hongkong 7:25 lokal tid. Förstår inte varför men jag måste gå ut utanför securityn för att sedan gå in igen, men det är inga problem och det går snabbt. Lyfter igen mot Manila 10:05.

Landar 12:00 lokal tid. Jag tar buss in till stan till LRT stationen EDSA, byter här till tåget och åker till Quirino stationen. Härifrån går jag till hotellet på Adriatico Street och tar in på Malate Pensionne. Jag checkar in på hotellet och lämnar ryggsäcken och går ut på stan. Jag går upp till LRT stationen Pedro Gil och åker upp till Carriedo-stationen. Knalla härifrån genom Quiapo Market tillbaka ner mot centrum, går till Naturhistoriska Museet och loggar GC3012 som ligger på en innegård till museet. Går vidare mot gamla stan, Intramuros, och loggar GCDD60, efter det till Rizal Park och loggar GCC879. Går mot Robinson Department Store och äter där, sedan är det dags att gå hem till hotellet. Det regnar på eftermiddagen, ganska kraftigt ett tag.

2019-09-09
Uppe tidigt och knallar upp till LRT stationen Quirino, jag åker först till EDSA och byter här till blå linjen och åker upp till Ayala. Knallar runt här uppe i Makati och letar cacher men det går så där. Hittar multin GC2FKV9, mysten GC5W0PA och tradden GC69Q2F annars flera DNFer. Åker tillbaka med LRT till EDSA och vidare till Carriedo för att knalla in till Chinatown, Binondo. En väldigt kul promenad och ett besök på McDonalds vid Plaza Lorenzo Ruiz. Efter det går jag över floden vidare ner till Fort Santiago och loggar den virtuella som finns där, GCC5AB. Går hemåt via Robinson och handlar lite i den supermarket som finns där. Bokar en bil på hotellet för att tidigt i morgon åka söderut till Los Baños.

2019-09-10
Uppe tidigt och vi åker vid 5:30 mot Los Baños för att logga den earthcache som finns därnere. Det är redan mycket trafik och två olyckor på vägen som skapar köer. Vi är framme vid earthcachen, GC2DMEH, vid 7-tiden, den är direkt vid/på vägen och går ganska snabbt att lösa. Efter besöket här är det bara att åka hem igen, med en del köer. Jag blir avsläppt vid Makita så jag gör ett återbesök på några av cacherna här och hittar nu GC67RAW och GC68QAY. Äter lunch på McDonalds, en McSpaghetti! Tar LRT hemåt igen. Går till Robinson och tar en Jeepney-tur upp till Intramuros och knallar runt lite mer där.

2019-09-11, Taipei
Uppe 5:30 och i väg till flygplatsen, samma chaufför som igår. Lite stök vid flygplatsen men allt går bra. Der blir det en kort väntan och vi lyfter 7:30 mot Taipei.

Landar i Taipei 9:35 lokal tid. Här går det snabbt och bra. Jag fixar ett MRT-kort direkt på flygplatsen men åker först bara en station för att gå av vid Kengkou Station. Här finns det en Challange-serie som jag kan logga, fem loggade cacher och två DNFer. Efter det gick jag tillbaka till Kengkou och åkte vidare in till stan, bytte vid Taipei Main och åkte upp till Minquan W. Rd. och gick till Inn Cube Minquan. Jag checkade in vid 15-tiden, det är ett kub-hotell som är jättebra. Tog MRT och åkte runt till några cacher, bland annat till GC88Z6F vid Songshan Airport som ligger i stan. Var nere vid Taipei 101, köpte en GAP-skjorta. Efter det var det dags att åka hem till min kub. Hittar nästan kanelbullar nära hotellet, ska köpa en och testa.

2019-09-12
Uppe vid 8-tiden och i väg med MRT till Taipei City Hall, tog där buss 1815 till Yehliu för att besöka den geopark som ligger här, bussen tog nästan 1 timme. Gick ner till geoparken från stora vägen igenom den lilla fiskebyn som ligger här. Ett fantastiskt fint ställe, och tre earthcacher GC87PVF, GC2176D och GC87VK8 samt den virtuella GCEC15. Verkligen värt ett besök även utan cacher. Gick runt här en bra stund, väldigt varmt. Tog samma väg hem igen men åkte då med bussen hela vägen in till Taipei Main Station. Tog där MRT upp till Beitou Station för ett besök här vid de varma källorna. Även här ett fantastiskt fint ställe varma källor i en stadsmiljö, en varm flod som rinner längts vägkanten och en mindre sjö. Loggade två Challenge, två earthcacher och två traddar. Efter det var det dags att åka hem till hotellet.

2019-09-13
Uppe tidigt och i väg med MRT till Taipei Zoo, längts bort på bruna linjen. Jag kom in 10 minuter innan de hade öppnat. Det är ett stort och fint zoo med ett ganska bra panda-ställe. Det finns två pandor, en satt mest och gömde sig bakom en stock medan den andra var framme och gick och käkade. Förutom pandorna fanns det också mycket annat att se, fina fåglar och mycket asiatiska djur. Efter zoobesöket åkte jag tillbaka mot stan och upp till Shilin för att gå den trail som ligger vid Shuangxi Riverside Park, ett fint område och en bra cache-trail. Loggade 15 cacher här innan jag tog MRT ner till Taipei Main igen. Gick runt här på kvällen och tittade, loggade ytterligare några cacher. Köpte en kanelbulle på bageriet nära hotellet, den smakade mest pajigt.

2019-09-14
Uppe tidigt och åkte upp till Grand Hotel Taipe för att gå den nya virtuella som finns här, GC892DC. För att logga den måste man besöka minst fem olika platser i Tapei så det blev nästan en dagstur för bara denna cache. Jag var och besökte cachen GC82N2B men kunde inte få upp burken, skrev en logg om det och CO hörde av sig direkt och han ska åka till sin cache och jag mötte upp honom där. Han har flera earthcacher i Taiwan som jag har reviewat så det blev ett kul möte! Efter det så var det dags att åka hem, tvättade lite på kvällen.

2019-09-15, Guangzhou
Uppe 3:50, packade det sista och sedan i väg ner till Taipei Main, loggade två cacher på vägen ner, GC7E5P7 och GC6QJ1W. Tog flygbussen, 1819, 4:40 från Taipei Main, framme vid flygplatsen 5:30. Checkade in och fick vänta en liten stund.

Vi lyfte 8:40 mot Hongkong, landade nästan i tid klockan 10:10. Jag kom snabbt ut från flygplasten, köpte ett Octopus-kort och tog MTR först in mot stan en station för att vända och åka till Disneyland. Var här 11:15 och loggade cacherna GC6JMR0 och GC890PY. Tog MTR tillbaka mot stan och vidare upp till Lok Ma Chau Station, gränsen till Kina.

Gick över gränsen mellan Hongkong och Kina, här tog det en stund att komma in, framme vid MTR Futian Checkpoint 14:00. Åkte upp till Shenzhen North Station för att byta och åka till University Town. Här var det svårt att ta sig fram till flera av cacherna då det var mycket avspärrat och vakter, men lyckade logga cachen GC7M2TG med egen burk. Gick in på Shenzhen Zoo men det var dyrt och trist, några pandor i en dålig bur och ett trist zoo i övrigt. Jag gick sedan tillbaka till MTR och åkte tillbaka till Shenzhen North Station, växlade pengar och köpte en tågbiljett till Guangzhou, 78 Yuan. Fick vänta på stationen i 3 timmar innan tåget skulle gå. På tåget pratade jag mycket via en översättnings app med en kinesisk kille, kul erfarenhet. Det är jättemycket folk på Guangzhou South Station när vi kommer fram och det tar tid att komma fram till MTR -stationen. Tar där tåget in till Yide Road och går till hotellet, klockan är nästan 23 innan jag kommer fram till hotellet. Jag checkar in och går snabbt ner till Shamian Island och loggar GCF363. Tre länder i Asien på en dag, men det var jobbigt! Tillbaka till hotellet, det är ett fint hotell och ett bra rum.

2019-09-16
Uppe tidigt, tog MTR till Martys Park, jag går igenom parken och loggar cachen, GC5KFZM, som finns där, går vidare norrut förbi GC8CQH7 och upp till earthcachen GC7J3HM på Garden Hotel. Tar härifrån MTR röda linjen till Zoo och går in där, Guangzhou Zoo känns trevligare än Shenzhen, mer öppet och ett bättre pandområde, även om de här också har lite att önska. Zoo’et i övrigt känns trevligt, fin avdelningen med Red Panda. Det ligger fint mitt i stan. Åker efter det hemåt och till Shamian Island, går in på det fina hotellet White Swan och kollar, det ser ut som det gjorde sist, 1992. De har ett fint bageri med vad heter Cinnamon buns som jag såklart köper för att testa. Gick tillbaka mot hotellet och vidare till The Cathedral of the Sacred Heart of Jesus, en katolsk kyrka, och loggade GC59QFJ. Var tillbaka på Shamian Island senare på kvällen, det är trevligt här. Åt bullen på kvällen på hotellet och den var ganska ok, lite pajliknande deg den också.

2019-09-17
Uppe tidigt, tog röda linjen på MTR upp till Taojin, vid Garden Hotel, gick därifrån vidare norrut för att logga några cacher som ligger där, GC8C9NM, GC8CMZZ, GC8C9PD och GC8C9JY. Det blev även flera DNFer. På eftermiddagen åkte jag först ner till Guangzhou South Station och köpte tågbiljett till Zhuhai, vid Macaogränsen, jag åker i morgon. Efter det åker jag till Guangzhou East Station men hittade inte cachen där och det IKEA som ligger/låg här har precis flyttat och är stängt. Efter det åkte jag hem till hotellet.

2019-09-18, Macao
Uppe tidigt och tar det första MTR tåget på blåa linjen till Guangzhou South Station 5:47, framme där vid 6:40. Tåget vidare till Zhuhai avgår 7:30. Det tar 1:20 så jag är framme 8:50. Det är en trevlig tur med mestadels fin utsikt från tåget. Det tar en liten stund vid gränsen, väl inne i Macao så går jag ner till hotellet. Jag är framme där vid 9:30 men kan inte checka in ännu, även här är det ett fint hotell. Jag lämnar ryggsäcken och knallar ut på stan. Går ner mot Ruins of St. Paul’s via Mount Fortress och loggar några traddar på vägen, framme vid St. Paul’s loggar jag den earthcache, GC7EGN3, som finns här. Går sedan vidare ner till Centrum och går över Macao bron och loggar hela den trail som finns där. På Taipa-ön tar jag en buss söderut mot Zoo, men går inte in där utan går till sydspetsen av Macao och vidare upp till toppen på Coloane Alto och cachen GCE6DB. Jobbig väg. Stannar en stund här, och vid A-Ma Cultural Village, ett mycket fint tempel. Går ner igen och tar en buss hemåt. Tillbaka vid hotellet vid 19-tiden.

2019-09-19
Uppe tidigt och jag knallar ner till centrum och tar en buss över till Taipa och bort till Seac Pai Van Park, Zoo’et där pandorna finns. Här har de verkligen ett fint pandaställe med 3-4 pandor. Två syskon är i en bur, deras mamma i en annan och pappan hänger bakom någonstans. Fint och välskött. De har däremot ett litet utrymme till sina röda pandor, lite trist att se. Efter pandabesöket tar jag bussen tillbaka till Centrum och knallar runt lite i stan och vidare bort där man kör Macao Grand Prix på, och runt den reservoar som finns i hamnen, här blev nästan bara DNFer där då de precis har byggt om. Går sedan hemåt till hotellet.

2019-09-20
Uppe tidigt och går norrut i Macao upp till gränsen till Kina och går till den park som ligger vid gränsen, Dr. Sun Yat Sen Municipal Park. Här finns det två cacher, GC5JFJW och GC5JFKB som jag loggar. Knallar ner mot Centrum och sydvästra delen av fastlandet på Macao, ett fint område med fina hus. Går efter det nästan tvärs över Macao igen till Guia Municipal Park och först till Guia Fortress och den fyr som finns här, ett maffigt ställe med en fin cache GC2AMN8. Går vidare till en gammal observationspost i närheten och loggar GC2AKXZ, ganska knepigt och överväxt. Går hemåt och passerar GC6FGNJ och hittade den nu, gjorde en DNF här i går. Fixar bussbiljetter till Hongkong tills imorgon, ska då åka buss över den nya bron!

2019-09-21
Uppe tidigt, packade allt och går ner mot Centrum, stannar och äter frukost på McDonalds och går sedan vidare till Hotel Grand Lisboa. Bussen går bakom hotellet. Vi åker i väg 8:10, stannar på några ställen innan bron och plockar upp folk. Vi åker sedan över de två konstgjorda öarna, och stannar på den andra ön och alla måste gå av för att gå igenom tullen ut ur Macao, bussen åker runt så vi åker vidare med samma buss. Macao och Hongkong har vänstertrafik men bron är kinesisk och där är det högertrafik! Det tar en stund att åka över och väldigt kul att se, det kommer en tunneldel när vi närmas oss Hongkong men vi kommer upp igen strax innan Hongkongs nya flygplats. Bussen stannar igen och vi får gå av innan vi kommer in i Hongkong och vi passera tull och passkontroll gående. Vi fortsätter vidare in i Hongkong, på vänstersida, med samma buss. Bussen kör in mot centrum och jag går av i början av Nathan Road vid Prince Edward MTR station. Jag tar tunnelbanan ner några stationer och går till Golden Crown Pearl Harbour och checkar in, jag får inget rum än men kan lämna ryggsäcken. Jag går ut på stan och loggar lite cacher runt i Tsim Sha Tsui. Kollar in Chungking Mansion och det är sig likt. Går en sväng i Kowloon Park, tar även en kort tur över till Hongkong-ön med Star Ferry, mest fram och tillbaka. Tillbaka till fastlandet åker jag upp till Golden Computer Center, även det ser ut som förr. Får mitt rum på kvällen och går ut och äter middag på Ned Kellys Last Stand, god biff.

2019-09-22
Uppe tidigt och över till Hongkong-ön med Star Ferry, tar sedan buss från Admiralty till starten på Wilson Trail vid Hong Kong Parkview. Går hela trailen därifrån ner till Stanley och loggar alla cacher, tre DNFer på 20 cacher. Nere vid stora vägen nära Stanley tar jag en buss till Chung Hom Kok för att logga earthcachen GC3NH92. Tar efter det en buss tillbaka till Stanley Market och hänger där en stund, käkar en sen lunch och kolla lite i affärerna men jag har aldrig hittat något kul här. Efter Stanley tar jag buss till Aberdeen och hänger där en stund, åker Sampa från hamnen över till Ap Lei Chau, Aberdeen Island, tar här tunnelbanan hemåt. Nu är det många poliser i tunnelbanan, troligen demonstration på gång. Går hem till hotellet.

2019-09-23
Tidigt uppe och Star Ferry över till Hongkong-ön och tar bussen från Admiralty upp till The Peak bakvägen. Går runt The Peak Circle och loggar cacherna runt den, bland annat earthcachen GC5WRX2, det är en trevlig promenad med fin utsikt. Gick såklart upp i The Peak Tower och tittade på utsikten därifrån, var inne på det nya köpcentret The Peak Galleria och inne på Monopoly Dream. Åkte ner två stationen på The Peak Tram för att därifrån gå resten av vägen ner. Gick neråt och loggade GC8910Y och GC88YWD. Jag tog även en spårvagnstur fram och tillbaka innan jag tog tunnelbanan hemåt men åkte upp till Lai Chi Kok Station och gick men därifrån.

2019-09-24
Uppe tidigt och Star Ferry över till Hongkong-ön, tar sedan en ny båt i hamnen till ön Cheung Chau, färjan dit tar 30 minuter. Cheung Chau är en ganska välbefolkad ö med ett McDonalds och en årlig fyra dagars lång bullfestival! Det finns dessutom ett antal cacher och en trevlig earthcache, GC2R4N2 här på ön. Jag knallar runt på förmiddagen här på, både i stan och en bit utanför. Besökte såklart bullfestivalområdet men festivalen är i mitten av maj i samband med Buddhas födelsedag. Tillbaka till stan så köper jag såklart en lokal bulle och äter den senare på båten tillbaka till Hongkong-ön. Väl tillbaka tar jag MTR till Ocean Park, jag går och kollar på pandorna, men jag går nu bara till ena panda buren och glömmer den andra. Äter igen på Ned Kellys på kvällen.

2019-09-25
Uppe tidigt och igen över till Hongkong-ön med Star Ferry, tar sedan blåa MTR till Shau Kei Wan och tar där bussen mot Shek O och Big Wave Beach. Jag fick gå från Shek O Road för att komma till Big Wave Beach, det gick inga bussar. Men det är en trevligt lite by och strand, inte mycket folk just på grund av att det är fel säsong. Jag måste gå hela vägen tillbaka för att kunna ta bussen tillbaka. Jag tar MTR tillbaka till centrum och åker tillbaka till Ocean Park för att nu gå och titta på bägge Panda burarna, den jag missade igår är större och trevligare, och har dessutom en står avdelning med Red Panada. Efter det åker jag hemåt, åker längre upp med MTR idag också och hamnar vid Mong Kok, går till Langham Place Shopping Mall som är ganska trevligt. Knallar därifrån mot hotellet och passerar letterboxen GC5JC7K som ligger vid en stor biograf.

2019-09-26
Uppe vid 3:00 och tog flygbussen 4:00 från Star Ferry, vid flygplatsen 5:00. Checkade in direkt men och vi fick gå på tidigt men vi kommer inte i väg förrän 8:40. Efter ca 2 timmar börjar det lukta el brand i planet och det uppstår lite panik. Det är troligen något bakom/under ena toa, alla toaletter stängs av och det serveras ingen mat, men vi fortsätter och landar som vi ska. Vi landar 11:35 lokal tid, det tar minst 2 timmar igenom säkerhetskontrollen och det kommer en massa som är försenade och som troligen missar sitt nästa flyg, panik även här. Jag är igenom och klar vid 14-tiden, hade planer på att åka in till stan men skippar detta och hänger på flygplatsen i stället. Det finns ett hotell inne vid gaten, vid Gate 17, som heter Snooze at my Space, jag har bokat en natt där och checkar in där vid 18-tiden. Hängde på rummet och ute på flygplatsen.

2019-09-27
Sov bra vid gaten men vaknade mitt i natten för att det var en fest där ute. Det hade någon form av mindre karneval, vet inte varför. Uppe vid 7-tiden och gick och käkade frukost på McDonalds på flygplatsen, fiskburgare. Hängde runt mer på flygplatsen, läste och loggade cacher. Kunde börja checka in vid strax efter 13 och fick gå ombord vid 14:00. Vi lyfte klockan 15:15. Efter en stund på planet satte det sig en äldre sikhisk man bredvid mig, han börjar prata väldigt mycket men jag förstår nästan ingenting, han är helt klart berusad och hans övriga sällskap ser besvärade ut och försöker försiktigt få honom tillbaka, men han struntar i dem och pratar vidare med mig, mycket störande. Det pågår säkert i 1 timme innan han är nöjd och går tillbaka till sin plats och somnar.

Landar på Arlanda 22:30, Emil är där och hämtar mig.