Föregående karta, 1975-01-12 1975-08-31 Nästa karta, 1977-06-05
Tunnelbanekarta, 1975-08-31
Föregående karta, 1975-01-12   Nästa karta, 1977-06-05

När blåa linjen invigdes 1975 gick banan i zick-zack. Akalla delen var inte klar, och Huvudsta-Sundbyberg delen var heller inte klar. Linjen gick då från T-Centralen till Hallonbergen och sen tvärs över till Hjulsta. Man hade byggt vagn- och skötselhallar i Rissne, vagnhallarna ligger i bergtunnel och förbindelsespår går till bägge delarna av blåa linjen, detta spår användes provisoriskt i 10 år. Förbindelsespåren användes för testkörning och utbildning av Vagn 2000.

Mellan Hallonbergen och Kista finns den berömda stationen Kymlinge, en halvfärdig station som aldrig har öppnats. Området vid Kymling/Igelbäcken har planerats i olika omgångar, statliga institutioner/verk skulle flytta dit, bostadsområde skulle byggas. Inget har ännu blivigt av.