Föregående karta, 1950-10-01 1950-10-01 Nästa karta, 1951-09-09
Tunnelbanekarta, 1950-10-01
Föregående karta, 1950-10-01   Nästa karta, 1951-09-09

Den moderna tunnelbanan föregicks av de södra förortsbanorna, här Johanneshov-Hökarängen, med södertunneln. Tunneln mellan Ringvägen/Skanstull och Slussen, Södertunneln/Katarinatunneln, började byggas december 1931. Trafiken invigdes den 1 oktober 1933 av Gustav V. Begreppet tunnelbana användes, men det var fortfarande spårvagn. Inför uppgraderingen till tunnelbanan var man bland annat tvungen att vidga tunnlarna och förlänga stationerna.
Slussen var en öppen station med vändslinga, Medborgarplatsen hette Södra Bantorget.

 

När man invigde Tunnelbanan var det en spännande nymodighet, jämfört med spårvagnen, att det saknades konduktörer och dörrarna öppnades automatiskt.

Linje 18 följer delvis den gamla spårvagnslinjen 8.